Het is een van de grootste attracties van het land: Designer Outlet Roermond. Jaarlijks slaan miljoenen koopjesjagers daar hun slag. Maar wat doet de coronacrisis met het Limburgse outletcentrum en wat is de situatie bij het kleinere broertje in Brabant, Designer Outlet Roosendaal?

Het is een van de grootste attracties van het land: Designer Outlet Roermond. Jaarlijks slaan miljoenen koopjesjagers daar hun slag. Maar wat doet de coronacrisis met het Limburgse outletcentrum en wat is de situatie bij het kleinere broertje in Brabant, Designer Outlet Roosendaal?


Zo, vakantie! Pieter van Voorst Vader is eraan toe. Hoe de laatste achttien maanden waren? “Een achtbaan”, verzucht de managing director van McArthurGlen Nederland, waar de outlets in Roermond en Roosendaal onder vallen. “Zo intens! Sluiten, weer open, open met restricties, weer dicht…”


En dan kwam daar twee weken geleden de watersnood in Limburg nog eens bovenop. “Het zat letterlijk tien centimeter onder het randje. Het was wel even spannend”, zegt hij over de situatie in de outlet in Roermond. “We zijn er gelukkig zonder al te veel kleerscheuren vanaf gekomen.“ De outlet kon na vier dagen weer open.


Veel minder Duitsers, geen Chinezen
De koopjesjagers weten de twee outlets intussen weer aardig te vinden. Al heeft de outlet in Roermond er last van dat veel Duitsers wegblijven. De oosterburen hebben Nederland als hoogrisicogebied bestempeld, met allerlei maatregelen die daarbij horen. En het toerisme uit niet-EU-landen en China, vóór de coronacrisis nog zo belangrijk, is helemaal weggevallen. “We hebben wel goede hoop dat het ooit weer terugkomt, maar niet op korte termijn.”
 

Designer Outlet Roermond


Volgens Van Voorst Vader ligt het aantal bezoekers in Roermond nu zo’n vijftien à twintig procent lager dan in 2019. Doordeweeks komen er dagelijks tussen de 15 en 20 duizend, op zaterdag en zondag tussen de 20 en 25 duizend. De outlet in Roosendaal, die veel lokaler is georiënteerd, doet het op dit moment beter dan in 2019. Daar komen nu op een doordeweekse dag tussen de 3 en 5 duizend bezoekers, op zaterdag en zondag tussen de 5 en 7,5 duizend.


Het bezoekersaantal voor Roosendaal zal dit jaar uiteindelijk - door de sluiting in de eerste maanden - iets boven de miljoen blijven steken, verwacht Van Voorst Vader. In 2019 waren dat er zo’n 1,7 miljoen. In Roermond zullen het er ongeveer vier miljoen worden, schat hij. Dat is ruim de helft minder dan in 2019, toen een recordaantal van 8,3 miljoen bezoekers werd ontvangen. Al kan het vierde kwartaal, met Black Friday, sinterklaas en kerst, nog veel goedmaken.


8,3 miljoen bezoekers geen doel op zich
Roermond is volgens Van Voorst Vader overigens het best bewaarde geheim van Nederland. “Het is de nummer 1 leisure-attractie, met twee keer zoveel bezoekers als De Efteling.” Maar het zal nog wel even tijd kosten om terug te komen op het niveau van 2019. Al is 8,3 miljoen bezoekers volgens hem geen doel op zich. Meer bestedingen, dat is veel belangrijker.


Het begint met een breed assortiment tegen voordelige prijzen, maar dat is volgens Van Voorst Vader niet genoeg. De outlets moeten echt een dagje uit zijn. “Zo hebben we enorm geïnvesteerd in onze restaurants. En dat blijven we doen. Ook speeltuinen zijn belangrijk. En je moet schone en voldoende wc's hebben.” Ook horen er evenementen bij, van een kunstbeurs tot een wijnproeverij. “De consument moet verrast worden.”


Er zijn in Roermond weliswaar minder bezoekers, maar die geven wel meer uit. “Qua omzet valt het alleszins mee.” Hoe hij dat weet? In de outlet wordt onder meer gewerkt met omzethuren. “We zien dus precies hoe onze brandpartners presteren. Partners, zo noemen we ze. We zitten samen in de wedstrijd.”
 

Pieter van Voorst Vader


Niet open, geen huur
En daarom was het ook dat McArthurGlen de merken tegemoetkwam. Zolang de outlets dicht waren, hoefde er geen huur te worden betaald. Dat was aan het begin van de crisis en ook in de eerste maanden van dit jaar het geval. In de periode ertussen werd alleen de omzethuur of de sterk verlaagde basishuur in rekening gebracht. De hoogste van die twee moest worden betaald.


De afgelopen periode zijn er geen merken afgehaakt. “Dat is het mooie. Maar het verbaast me ook wel. Misschien is het een uitgestelde storm vanwege alle overheidssteun die er nu nog is. Als die wegvalt, zal een aantal van onze brandpartners het misschien niet redden en alsnog kopje onder gaan.”


Nog veel potentie in Roosendaal
Rond de acht miljoen bezoekers per jaar zou de komende jaren voor de outlet in Roermond prima zijn, vindt Van Voorst Vader. “Ik denk dat het dan voldoende is. In Roosendaal willen we naar de 2,5 miljoen.” Eind 2022 of begin 2023 zou het al zover kunnen zijn, denkt hij.


De outlet in de Brabantse plaats zit pas sinds 2017 in het portfolio en heeft volgens Van Voorst Vader nog veel potentie. “Roosendaal ligt precies tussen Antwerpen en Rotterdam in. Als je daar een cirkeltje omheen trekt van zestig minuten, dan heb je al tien miljoen mensen te pakken.”
 

Designer Outlet Roosendaal


Er is in vier jaar tijd al veel verbeterd in Roosendaal, vindt de managing director. Zo is de leegstand teruggebracht van 25 naar zes procent. “Dus we hebben een enorme slag geslagen. En ook betere brands.” Zo werden onder meer Tommy Hilfiger, Karl Lagerfeld en Balr toegevoegd. “We zijn het aan het ombouwen van een lokaal Roosendaals winkelcentrum naar een regionaal winkelcentrum.”


En daar hoort ook een uitbreiding bij. De outlet van 22 duizend vierkante meter krijgt er ruim 6 duizend vierkante meter bij. Het past bij de plannen om het leisurepark De Stok, waar de outlet samen met onder meer een trampolinepark, een zwembad en een duikcentrum deel van uitmaakt, een upgrade te geven. Van Voorst Vader verwacht dat de werkzaamheden in april 2023 beginnen. Hij hoopt ook duurdere merken toe te voegen, zoals Armani en Scotch & Soda.


Nieuwe outlets
De twee outlets hebben er een concurrent bij gekregen: in november vorig jaar opende Amsterdam The Style Outlets in Halfweg. Ook komt er, volgend jaar wellicht, een outlet in Zevenaar bij. Van Voorst Vader vreest ze niet. Vergunningen krijgen is één, er daadwerkelijk een succes van maken is twee. Dat is een zaak van de lange adem, weet Van Voorst Vader. “Als je naar Roermond kijkt: daar zijn we 21 jaar dag en nacht mee bezig geweest – bloed, zweet en tranen – om het op het niveau te brengen waarop het nu zit.”


McArthurGlen zag het zelf niet zitten om een outlet zo dicht bij de binnenstad van Amsterdam te openen. Merken zouden dan gaan concurreren met hun eigen winkels in de PC Hooftstraat of met hun collecties in De Bijenkorf of in de Kalverstraat. “Daar wilden wij onze brandpartners niet toe dwingen.”


Van Voorst Vader ziet de toekomst positief tegemoet. Al hoopt hij wel dat vakantievierend Nederland zich een beetje zal gedragen. “Zodat we niet weer volledig in de lockdown terechtkomen. Want daar zijn we met z'n allen echt wel klaar mee.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!