Startup van de maand: Upperbloom

Een premium plantenservice voor op het balkon of het terras. Dat is startup Upperbloom in een notendop, vertelt medeoprichter Sam van der Zanden (foto rechts). “Klanten kunnen op basis van een abonnement het hele jaar door genieten van een groen balkon.” 

Een premium plantenservice voor op het balkon of het terras. Dat is startup Upperbloom in een notendop, vertelt medeoprichter Sam van der Zanden (foto rechts). “Klanten kunnen op basis van een abonnement het hele jaar door genieten van een groen balkon.” 
 

Wat doet Upperbloom precies?
“Via onze website kunnen klanten hun eigen plantensets samenstellen. We zijn vorig jaar begonnen met één type plantenbak en drie soorten plantenarrangementen, nu zijn dat er acht. Ons plantenbakkensysteem bestaat uit één type plantenbak die in twee kleuren beschikbaar is en op drie verschillende manieren geïnstalleerd kan worden. De plantenbakken kunnen aan een reling worden gehangen of op een RVS-standaard worden gezet. Zodra de keuze van de plantenset is gemaakt, is het voor ons belangrijk dat wij de situatie op het balkon of terras kunnen inschatten. Dit doen we aan de hand van de hoeveelheid wind, zon en de ervaring met groen. Zo zorgen wij ervoor dat we de juiste planten op het balkon neerzetten.”

Hoe groot is het klantenbestand nu en wie is de doelgroep van Upperbloom?
“We gaan richting de 700 klanten. Uit onze cijfers blijkt dat de doorsnee klant een vrouw van 42 is die in de stad woont. Voor de rest is het heel erg gemixt. De mensen die bij ons bestellen gaan voor gemak. De helft van onze klanten heeft al planten op het balkon. Dus het is heus niet zo dat het alleen maar onhandige mensen zijn zonder groene vingers. Grappig genoeg zijn de mensen die verstand hebben van planten ook de mensen die ons het beste qua prijs weten in te schatten. Onze service kost 9,90 euro per maand.”
 

Wat krijg je voor dat geld?
“Twee gevulde plantenbakken die door onze balkoniers worden bezorgd en geïnstalleerd. Daarbij krijg je ook het hele jaar door groengarantie en twee plantenwissels per jaar. Klanten ontvangen van tevoren een uitnodiging om aan te geven welke planten zij mooi vinden en die gaan we voor ze opkweken. Met de groengarantie zorgen wij ervoor dat als de klant niet tevreden is met de planten, omdat ze bijvoorbeeld uitvallen of doodgaan, we zo snel mogelijk weer op de stoep staan met nieuwe planten. De oude planten nemen we mee en repareren we wanneer mogelijk.
 

Is Upperbloom overal in Nederland verkrijgbaar?
“We hebben momenteel een servicegebied dat actief is tussen Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Amersfoort, Rotterdam en Den Haag. Eigenlijk de gehele randstad en een beetje daarbuiten.” 
 

Hoe zorgt Upperbloom ervoor dat het kostenplaatje niet te hoog wordt? Want als iemand elke week vraagt of je langskomt loopt dat behoorlijk op. 
“We zijn nu vooral aan het leren. Als er een plantenset niet meer in een goede conditie is, dan horen we dat meteen van de klant. Er wordt natuurlijk elke maand geld afgeschreven, dus dan wil je waar voor je geld. Deze kennis helpt ons ook bij de ontwikkeling van toekomstige plantensets. Daarnaast proberen we ook preventief nieuwsbrieven uit te sturen. Zoals bijvoorbeeld in mei toen het een hele natte maand was. Zodat mensen beter weten wat ze dan zelf kunnen doen om hun planten te beschermen.”
 

Wat is de groeipotentie?
“We willen elk jaar vijf keer in omvang groeien. Vorig jaar zaten we nog op 120 klanten en nu gaan we richting de 700. Aan het einde van het jaar verwachten we op duizend klanten te zitten. En volgend jaar gaan we hopelijk naar de 2,5 of drieduizend. Het voelt alsof dit domein nog niet is geclaimed. Je ziet vooral veel andere ondernemers die inzetten op kamerplanten. Als je kijkt naar de top vier steden in Nederland: Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Den Haag, dan heb je bijna 900 duizend balkons."


 

Wie zijn directe concurrenten?  
“De helft van wat wij doen is service. We hebben bijvoorbeeld ook een pet op die we afdoen als we onszelf voorstellen als we voor de deur staan bij een klant. Veel andere aanbieders sturen hun planten op in een doos en dan krijgt de klant door middel van een app of e-mail te horen hoe hij voor de plant moet zorgen. Wij gaan mee naar binnen, installeren de plantenset en geven uitleg. Het service element dat wij bieden zie je nergens anders.”
 

Hoe is Upperbloom gefinancierd? 
“We zijn vorig jaar begonnen met geld van vrienden en familie. Daarnaast hebben we het geluk dat Shawn Harris, bekend van Dragons’ Den, een paar maanden geleden onderdeel is geworden van het bedrijf. Zij heeft voor drie ton twintig procent van de aandelen gekocht. Naast deze financiering hebben we er ook een zakenpartner en ondernemer voor gekregen die ons verder gaat helpen.”
 

Wat zijn de plannen met het geld?
“Ik denk dat een groot deel van de investering zal gaan naar naamsbekendheid. We gaan uitleggen wat we doen en zo meer klanten werven. Dat verhaal is namelijk nog best een uitdaging. Als je iemand in de kroeg uitlegt dat je voor een tientje per maand een plantenbak huurt dan denkt iemand dat het  iets typisch Amsterdams is. Maar we zijn meer dan dat. Onderaan de streep ben je veel minder kwijt. We geven naast een plantenbak met planten ook gemak en kennis aan onze klanten. We zorgen ervoor dat je niet alleen het eerste weekje geniet van je planten en ze daarna dood ziet gaan.”
 

Staan er nog nieuwe ontwikkelingen op de planning?
“We zijn bezig met een verpakkingsoplossing om buiten het servicegebied te gaan bezorgen. Zo vergroten we de schaalbaarheid. We zien namelijk ook dat er klanten zijn die niet behoefte hebben aan de balkonservice. Zij denken eerder: stuur maar gewoon op, dan hang ik het zelf wel op. We zouden dan ook net over de grens kunnen bezorgen in Duitsland en België.”
 

Wat zijn de plannen op het gebied van verkooppunten?
“We horen heel vaak als we de plantenbakken komen installeren en mensen ons product voor het eerst in het echt zien hoe mooi ze het vinden. Met ons product zou het dus goed werken als mensen fysiek kennis kunnen maken met de plantenbak en het verhaal. We onderzoeken hoe een winkelconcept eruit zou zien.”
 

Wat is de omzet?
“We hebben nu ongeveer 700 klanten en een gemiddelde ordergrootte van drie tot 3,5 plantenbak. Dus dat is een simpele rekensom voor de omzet waar we opzitten. Ik denk dat we dit jaar over de ton gaan en volgend jaar hoop ik op een omzet van vijf ton te zitten.”
 

Waar staat Upperbloom over vijf jaar?
“Wat Nespresso op de keukentafel is voor koffie, dat worden wij voor ontspannen op je balkon of terras met planten om je heen. Zodra je iets met je balkon of terras wilt doen, denk je aan ons. Met Upperbloom heb je namelijk op de meest efficiënte manier een mooi groen balkon. Dat verhaal verspreiden is onze grootste uitdaging voor de aankomende vijf jaar.”

 

In de rubriek Startup van de maand komt maandelijks een nieuwe retailer aan het woord die vertelt over zijn merk of winkel. De startup vertelt over het concept van de onderneming, zijn ambities en plannen. Eerder in deze rubriek: Food for SkinSavara IntimatesKarma ShoarmaReflowerMr NiceguyDe Winkel op Wielen en Arkive.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!