De droom van EDC Retail uit Veendam duurt voort. De overname van Christine le Duc is een volgende stap in het uiteindelijk doel van eigenaar Eric Idema: werelddominantie in de erotiekmarkt.

De droom van EDC Retail uit Veendam duurt voort. Na twee jaar terug erotiekreus van weleer Beate Uhse te hebben overgenomen, koopt moederconcern EQOM Group nu ook winkelketen Christine le Duc. Het is een volgende stap in het uiteindelijk doel van eigenaar Eric Idema: werelddominantie in de erotiekmarkt.


Wereldwijd marktleiderschap en een omzet van een half miljard euro in 2025. Wie had ooit gedacht dat de eigenaren van EasyToys zich dat ten doel zouden stellen? Met twee nieuwe overnames zet het bedrijf uit het noorden van ons land weer serieuze groeistappen.


Christine le Duc wordt gekocht van Audrey van Ham en haar partner Erwin Cok. Van Ham blijft aan als ceo, Cok verlaat het bedrijf. Na talloze sluitingen in de afgelopen jaren heeft Christine le Duc nog vijf winkels over in ons land en die blijven onder eigen naam open.


Over de grens
Met de nieuwe eigenaar moet Christine le Duc weer gaan groeien. “Het afgelopen jaar hebben we de omzet tijdelijk zien verdrievoudigen", zegt Van Ham. "Corona was daarbij zeker van invloed. Nu zijn we toe aan een vergrotingsslag. Het bewezen ondernemerschap en de financiële slagkracht van de EQOM Group zal ons in staat stellen verder uit te groeien."


Die groei blijft niet beperkt tot de landsgrenzen. "Christine le Duc moet na 53 jaar de grens over”, zegt Idema tegen De Telegraaf. De formule kijkt naar België, Frankrijk en Duitsland. Om de plannen te financieren wordt mogelijk een externe investeerder gezocht. 


Noorse marktleider
Door de opvallende deal met Christine le Duc sneeuwt de overname van het Noorse Kondomeriet een beetje onder. Maar ook de koop van die webshop, marktleider in het Scandinavische land, betekent een stap richting het doel om Europees marktleider te worden in de komende vier jaar.


Door de dubbele overname stijgt de totale omzet van EQOM - het nieuw gevormde moederbedrijf boven EDC Retail/EasyToys - van honderd miljoen in 2020 naar 160 miljoen in 2021. Het idee is dat de komende jaren de sterkste internationale erotiekmerken aansluiten bij de groep, zodat uiteindelijk wereldwijd marktleiderschap wordt bereikt op het gebied van sexual wellness.


Liever samenwerken dan concurreren
Voor de individuele merknamen verandert weinig. Ook voor Kondomeriet geldt dat de huidige ceo aanblijft en dat de bestaande negen winkels open blijven onder eigen naam. “Europa is groot genoeg voor ons allemaal”, aldus Idema. “In plaats van met elkaar te concurreren werk ik liever samen en wissel ik kennis uit zodat we elkaar kunnen versterken en sexual wellness naar een hoger niveau kunnen tillen."


De vorige grote slag voor EasyToys was de overname van Beate Uhse in 2019. Een bijna surrealistische gebeurtenis. Een paar jaar eerder zou een omgekeerde rolverdeling nog een stuk logischer geweest zijn, maar het vroegere moederbedrijf van Christine le Duc en Pabo is de laatste jaren flink afgetakeld. Toch zag ook Idema het bijzondere van de deal wel in, vertelde hij in RetailTrends. "Het was onwerkelijk. Beate Uhse, daar zei je u tegen. Beursgenoteerd, tig winkels, 250 miljoen omzet."


Logge organisatie
De verklaring dat de rollen zijn omgedraaid ligt voor de hand. Beate Uhse was vanouds sterk gericht op verkoop via de catalogus. Terwijl EDC zijn voorsprong op e-commercegebied verder uitbouwde daalde het marktaandeel van de catalogusverkoop. "Ze moesten omschakelen naar e-commerce, maar als grote, logge organisatie is het moeilijk om die verandering te maken", analyseert Idema. "Hun beleid was onze kans om in de markt te stappen.”


Eric Idema


Dankzij die overname krijgt EDC Retail ineens een marktaandeel van 44 procent in Frankrijk en van twintig procent in Duitsland. Compleet nieuwe markten voor EDC. Toch past het Veendamse erotiekbedrijf zich razendsnel aan. “Binnen drie weken hadden we een basis set-up en vielen de orders bij ons in het systeem", aldus Idema. "Vandaaruit zijn we elke dag aan het verbeteren. We hebben gelijk een Duits- en Franstalige klantenservice opgezet en hebben inmiddels in beide landen een compleet team. Eigenlijk was het vooral een kwestie van doen: poten in de klei en het gewoon regelen met elkaar.”


Zolderkamer
En zo raast de jongensdroom voort. Op zijn zolderkamer in Annen, in het noorden van Drenthe, zet Idema in 2007 met een vriend een webshop op. Hij bestelt wat bij een concurrent om te zien hoe die de spullen inpakt, ‘leent’ wat productplaatjes en regelt toegang tot een leverancier. Inmiddels is EDC het niveau van de smoezelige sexshop allang ontstegen. 


“Dat is ook altijd ons doel geweest", zegt Idema. "Toen ik in 2007 begon was de markt heel anders. Allereerst was er nog veel fysieke retail, onlineshopping kwam pas net op. Ons segment werd gekenmerkt door schimmige sexshops in ranzige achterafstraatjes, met veel rode en zwarte kleuren, verpakkingen met pornografische afbeeldingen en een groot porno-assortiment."


Idema wist gelijk dat hij geen porno wilde verkopen. "Daarom nam ik al snel een dame aan van de Kunstacademie om de productverpakkingen te restylen. We wilden juist cleane, vrouwvriendelijke verpakkingen."


Vrouwen aan het roer
Dat vrouwvriendelijke we inmiddels ook terug in de aansturing. Niet alleen blijft Van Ham aan als ceo van Christine le Duc, ook de Noorse aanwinst wordt geleid door een vrouw, ceo Merethe Sarris. “Het vrouwelijk perspectief is van meerwaarde”, zegt Van Ham daarover. “De sexual wellness-markt groeit hard en het aandeel vrouwelijke klanten is groot. Het is dus belangrijk dat er vanuit en mét de vrouw wordt meegedacht."


Naast de doelen op het vlak van omzet en marktaandeel vecht EQOM de komende jaren ook nog voor een ander doel. Na het succesvol afschudden van het schimmige imago moeten ook de nog heersende taboes in de erotiekwereld voor eens een altijd doorbroken worden, zo klinkt het. Idema: "Zodat straks iedereen tussen de Noordkaap en Key West een seksspeeltje van ons in het nachtkastje heeft liggen.”


Lees hier het interview dat RetailTrends eerder had met Eric Idema.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!