Marskramer is na ruim twee jaar onder de vleugels van Audax nu in handen van Otto Simon. “Met onze slagvaardigheid gaan we het vertrouwen in Marskramer terugkrijgen”, vertelt Hans Hummelink, directeur verkoop bij Otto Simon, aan RetailTrends. 

Marskramer is na ruim twee jaar onder de vleugels van Audax nu in handen van Otto Simon. De eigenaar van Top 1 Toys lijkt verguld met de overname. “Met onze slagvaardigheid gaan we het vertrouwen in Marskramer terugkrijgen”, vertelt Hans Hummelink, directeur verkoop bij Otto Simon, aan RetailTrends. 


Het vertrouwen van de Marskramer-ondernemers in Audax was de afgelopen tweeënhalf jaar ver te zoeken. Het voormalige moederbedrijf is van oorsprong een uitgever en exploiteert formules als Bruna, AKO en The Read Shop. Toen het in april 2019 bekendmaakte huishoudketen Marskramer van Blokker over te nemen, leek dat een opmerkelijke combinatie.


Slecht huwelijk
Binnen een halfjaar werd duidelijk dat Audax amper producten aan franchisenemers van Marskramer leverde. “We zijn verkocht aan iemand met een prachtig marketingverhaal, die mooie folders kan drukken, maar zonder spullen”, meldde een van de ondernemers destijds aan het FD. 


Als in mei dit jaar bekend wordt dat Audax zijn huishoudtak van de hand wil doen, kijkt niemand daar dan ook van op. Het moederbedrijf zelf wijt het aan corona, maar volgens Marskramer-ondernemers lag het eerder aan ‘een gebrek aan kennis van zaken’. 


Dat uiteindelijk Otto Simon met Marskramer aan de haal gaat, lijkt een logische keuze. Het bedrijf is al jaren actief in de speelgoed, enerzijds als groothandel, anderzijds met de winkelformule Top 1 Toys. “Veel van onze winkels hebben ook huishoudproducten, een categorie waar de afgelopen jaren steeds meer vraag naar is”, vertelt Hummelink. 


Klankbordgroep
Uiteindelijk heeft de eigenaar van Audax zelf aangegeven te willen stoppen met de huishoudtak. “Een aantal overnamekandidaten heeft zich toen gemeld”, aldus de directeur verkoop. “Vanuit de ondernemers is toen een klankbordgroep geïnstalleerd die alle partijen heeft bekeken en de keuze viel op ons.” Dat de franchisenemers van Marskramer voor Otto Simon hebben gekozen en niet Audax zelf, heeft volgens Hummelink wel gezorgd voor extra vertrouwen in de nieuwe eigenaar. 


Vanuit de Marskramer-ondernemers is richting Otto Simon duidelijk uitgesproken wat hun verwachtingen van de nieuwe eigenaar zijn. “De laatste drie à vier jaar is er veel behoefte geweest aan support vanuit de franchisers. Ze willen weer een formule waar ze trots op kunnen zijn.” Om dat te bewerkstellingen hebben de ondernemers vijf aandachtspunten aangeleverd die voor hen belangrijk zijn. “Dat worden onze speerpunten waar we direct mee aan de slag gaan”, vertelt Hummelink. 


Vijf speerpunten
Als eerste gaat het om het opbouwen van een goed assortiment. “Niet allemaal via-via ingekocht maar via één centraal distributiecentrum. Zodat de winkels frequente leveringen krijgen, de voorraad laag blijft en er een hoge omloopsnelheid is.” Dat assortiment staat inmiddels. Ook is er gezorgd voor een goede automatisering (twee), een goed logistiek proces (drie), duidelijke publiciteit en marketing (vier) en tot slot dat ondernemers gaan deelnemen in het beleid. 


“Gelijk in de eerste periode schrijven we verkiezingen uit voor het vormen van commissies. Er komt onder meer een inkoopcommissie en reclamecommissie waar ondernemers deel van uitmaken. Zo willen we hun rol vergroten”, legt Hummelink uit. Eenzelfde werkwijze gebruikt de directeur ook voor de franchisers van Top 1 Toys. “Ik heb geleerd dat je niet moet verplichten of doorduwen, maar moet overtuigen. Als ondernemers zelf een rol spelen in het beleid, is die overtuiging al deels uitgevoerd.”


Pilotwinkels
Om die overtuiging kracht bij te zetten heeft Otto Simon in korte tijd twee voorbeeldwinkels gebouwd waar de collecties in neergezet worden en de formule vorm krijgt. Niet alleen kunnen de winkeliers dan visualiseren hoe het er in hun winkel uit kan zien. “Ook zien ze dat we direct de schouders eronder zetten. We gaan niet eerst filosoferen over hoe we het gaan aanpakken, maar doen gelijk. Die slagvaardigheid hebben de ondernemers nodig, daarmee krijgen ze het vertrouwen terug.”


Otto Simon heeft alle rechten en plichten van Audax overgenomen. De overname is afgelopen week contractueel afgerond. Wat het nieuwe moederbedrijf voor de Marskramer-formule precies heeft neergelegd, wil Hummelink uit respect voor Audax niet kwijt. Otto Simon heeft direct ‘fors geïnvesteerd’ in een plan van aanpak en onder meer een logistiek centrum aangeschaft. “We willen ondernemers aantonen dat - of er nou veel voor betaald is of niet – we bereid zijn om er geld in te steken.”


Groot maken
De nieuwe eigenaar van de huishoudformule hoopt de ondernemers die nu een Novy- of Prima-winkel exploiteren over te halen om weer onder de Marskramer-vlag te opereren. “De naam Marskramer willen we weer groot maken.” Onder meer door de filialen weer een frisse, moderne uitstraling te geven, maar ook door het winkelbestand uit te breiden, hetzij in de vorm van een combinatiewinkel of als pure player. 


Wat betreft de combi-vestigingen denkt Hummelink aan een Marskramer en Top 1 Toys onder één dak. “Zeventig procent van de Marskramer-winkels verkoopt al speelgoed, dus dan zou dat een mooie toevoeging zijn.” Bovendien zorgen de combinatiewinkels ervoor dat ondernemers kostentechnisch beter uitkomen. “Je kunt in één pand twee keer een ander publiek trekken, waardoor je sterk kan groeien en zoiets als internetdreiging kan pareren.”


Hoewel concurrent Blokker met meer dan vierhonderd winkels al een aardige dekkingsgraad in Nederland heeft, meent Hummelink dat er voor Marskramer nog voldoende ruimte overblijft. “Wij zitten in de kleinere steden om Blokker heen. Daar voelen we ons thuis.” Ondertussen komen de eerste verzoeken voor een standalone-winkel van Marskramer al binnen. Dus dat Marskramer uitbreidt staat vast. Op wat voor termijn is echter nog onduidelijk. “Dat wat we doen moet niet snel maar goed gebeuren.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!