Zoals veel retailers stond ook Specsavers vorig jaar even op de rem, maar die is er weer helemaal af. Met een nieuw concept ziet de oog- en hoorzorgketen weer volop ruimte voor groei in de Nederlandse markt.


In een tunnel zitten en geen idee hebben waar de uitgang is. Zo omschrijft Remko Berkel, alweer ruim zes jaar directeur van Specsavers in Nederland, de situatie van april vorig jaar. De winkelketen kampte toen met tachtig procent omzetverlies ten opzichte van het jaar ervoor. “Dat was beangstigend.”


Inmiddels draait Specsavers, net als de rest van de branche, weer goed. “De klanten zijn terug, besteden meer en kopen gerichter”, zegt Berkel. “Daarnaast zitten we gelukkig in een branche waar je een aankoop wel even kunt uitstellen, maar niet afstellen. Bovendien is online voor veel klanten nog niet echt een alternatief. Dus heel veel klanten zijn we niet kwijtgeraakt.” 


Minder klanten, minder omzet
Toch is het nog niet helemaal als vanouds. Specsavers zit veelal op A-locaties in binnensteden en daar is het nog altijd rustiger. Volgens...