Waarom Milaan meer is dan luxe

Zeg je Italië dan zeg je pasta, pizza, wijn en olijfolie. De laars staat echter net zo goed bekend om zijn mode, luxe en historie. Dat waren dan ook de hoofdingrediënten van de RetailTrends-studiereis naar Milaan en Bologna. Vandaag deel 1: de storetour door Milaan.

Zeg je Italië dan zeg je pasta, pizza, wijn en olijfolie. De laars staat echter net zo goed bekend om zijn mode, luxe en historie. Dat waren dan ook de hoofdingrediënten van de RetailTrends-studiereis naar Milaan en Bologna. Vandaag deel 1: de storetour door fashionhoofdstad, Milaan.


Eerste stop: 10 Corso Como. Deze conceptstore, gelegen aan de gelijknamige straat, is naar eigen zeggen de eerste conceptstore van Europa. Het geheel is dertig jaar oud en bestaat uit een kledingwinkel, restaurant, hotel en boekhandel.

In de conceptstore staan luxemerken centraal. Je vindt er onder meer Balenciaga, Jil Sander en Moncler. Daarnaast kun je er terecht voor parfum en cosmetica, woonaccessoires en kunst. 

10 Corso Como is in 1991 opgericht door tijdschriftredactrice Carla Sozzani. De winkel diende eerst als galerie voor kunst, fotografie en design. Die oorspronkelijke functie zorgt ervoor dat de conceptstore vandaag de dag nog steeds voorzien is van diverse kunstwerken. Denk aan designlampen, sculpturen en wandbekleding. Het enige verschil tussen toen en nu: de kunst wordt vandaag de dag niet meer verkocht, maar gezien als onderdeel van het interieur van de winkel. 
 

Midden in de kledingafdeling is ruimte gehouden voor een catwalk, waar nieuwe collecties gepresenteerd kunnen worden. De hoeveelheid glas, zilver en wit zorgen ervoor dat het geheel een chique uitstraling krijgt, maar dat de warmte er ontbreekt. 

Anders is dat bij het exterieur van de winkel. Voor de entree vind je het restaurant, waar je te midden van groen kunt genieten van een hapje en een drankje. Op de binnenplaats kun je je onttrekken aan de drukte van de stad en even tot rust komen tijdens een dag winkelen. 
 

De trap naar boven leidt naar de boekhandel. Koffietafelboeken gevuld met fotografie, kunst en design liggen er uitgestald, een walhalla voor een ieder die houdt van mooi vormgegeven boeken en tijdschriften. Ook hier is de herkomst en oorspronkelijke functie van 10 Corso Como zichtbaar. 

Na de lunch en rondleiding bij Eataly (waarover meer in deel twee van deze reportage) vervolgen we onze storetour door Milaan. Als tweede winkel staat de Starbucks Reserve Roastery op het programma. Dit filiaal vind je niet door te zoeken naar het vertrouwde Starbucks-groene logo. Het koffiemerk zit op een A-locatie in een historisch monument. De naam is subtiel op de gevel van het gebouw weergegeven. Het pand lijkt in niets op de Starbucks-locaties zoals we die kennen.

Het bijzondere aan Starbucks Reserve Roastery is dat het merk hier zijn eigen koffiebonen brandt. Dit proces kun je precies volgen, doordat de branderij midden in het filiaal staat. Aan de zijkanten kun je een koffie of broodje bestellen. De hoge plafonds, terrazzovloer en koperen en bronzen elementen geven het geheel een chique uitstraling.   

We vervolgen onze route richting de Galleria Vittorio Emanuele. De galerij staat bekend om zijn mooie marmeren vloer en hoge, historische gewelven. Het is een plek waar je een aantal luxemerken als Prada, Ferrari en Swarovski onder één dak vindt. De passage is de moeite waard om even doorheen te wandelen en kan misschien wel het beste gezien worden als het grotere broertje van de passage in Den Haag.

De volgende stop is Woolrich. Dit van oorsprong Amerikaanse merk bestaat al sinds 1830 en is vooral bekend om zijn outdoorjassen. De winkel is het bezoeken waard, mede door het kleine merkenmuseum dat de geschiedenis van Woolrich in beeld brengt. 


Het meest bijzondere is de extreme weather condition room. Niet alleen ligt er namaaksneeuw in deze kamer, het is ook een simulatieruimte voor regen en wind en de temperatuur varieert van -5 tot -20 graden. De kamer is speciaal in het leven geroepen voor klanten die de jassen van het merk onder deze temperaturen kunnen testen. 


Verder is de winkel uitgerust met een ruimte waar je aankopen kunt laten personaliseren. Ook zijn er gratis wifi, oplaadpunten, een zithoek en een personal shoppingdienst. 

 

De tocht door de modestad eindigt bij de Quadrilatero d’Oro, oftewel de Gouden Vierhoek, (het gebied tussen Via Manzoni, de Via Monte Napoleone, Corso Venezia en de Via della Spiga). Hier vliegen luxemerken als Gucci, Hermès, Versace en Prada je om de oren. Te midden van al die designerkleding is er ook ruimte voor nieuwkomers. Denk bijvoorbeeld aan de recent geopende flagshipstore van streetwearmerk Off White, waar je terechtkunt voor dames- heren- en kinderkleding. Ook schoenen en accessoires als brillen en tassen zijn er te vinden. 

Volgende week bespreken we in deel twee van deze reportage het bezoek aan Eataly in Milaan en Fico Eataly World in Bologna. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!