BCC blijft het aanbod verbreden. De elektronicaketen gaat na keukens ook aircosystemen verkopen en installeren. BCC heeft webwinkel Aircoshop overgenomen. Topman Herman Bramer over het hoe en waarom.

BCC blijft het aanbod verbreden. De elektronicaketen gaat na keukens ook aircosystemen verkopen en installeren. BCC heeft webwinkel Aircoshop overgenomen. Topman Herman Bramer over het hoe en waarom.

Een logische stap. Zo noemt ceo Herman Bramer de overname van Aircoshop. Het internetbedrijf dat landelijk opereert, past volgens hem prima bij de strategie die BCC sinds een jaar of twee hanteert. Geen ‘low pricing, high service’ meer, maar ‘altijd een oplossing in huis’.


BCC wil het leven thuis leuker, makkelijker en slimmer maken. En daar horen ook airco’s bij. “We gebruiken onze elektronicabusiness als enabler voor nieuwe oplossingen voor klanten”, zegt Bramer. “Aanpalende en nieuwe marktsegmenten die wel erg leunen op de basis van BCC vandaag.” Hij wijst op de zestig winkels van BCC, de kwaliteiten van de medewerkers en het vertrouwen en de waardering van klanten.


Maar waarom juist airco’s? BCC verkocht de afgelopen paar jaar al veel mobiele airco’s, vertelt Bramer. “Het is een oplossing, maar wel een suboptimale oplossing als je iets wil doen aan je binnenhuisklimaat.” Het binnenhuisklimaat waaraan veel mensen doordat ze meer zijn gaan thuiswerken een groter belang zijn gaan hechten.


Volgens Bramer komen velen er dan achter dat mobiele airco’s een ad-hoc-oplossing zijn. En ook niet echt duurzaam. “Je hebt dan een volwaardige, professionelere installatie nodig die warmte, koude en ook luchtkwaliteit regelt.”


Carrière en ontwikkeling
Daarnaast denkt Bramer met de toevoeging van deze zogenoemde split-airco’s het werk voor medewerkers boeiend te houden. “Met ons eigen servicenetwerk – van bezorging, installatie en service – hebben we een pool aan mensen voor wie het een carrière- en ontwikkelpad is.”


De gesprekken met Aircoshop over samenwerking mondden uiteindelijk uit in een overname. De cultuur van het bedrijf uit Eibergen sluit prima aan bij die van BCC, zegt Bramer. “Het gaat om ondernemerschap. Om geloven in kansen. En om professionele kwaliteit willen bieden. Het bedrijf is gevestigd in Oost-Nederland, in de Achterhoek, en dat past goed.”


De naam Aircoshop blijft bestaan. In alle winkels van BCC komt een hoekje met airco’s. Deze maand wordt in vijf winkels begonnen met een proef. “Om te leren wat nog beter moet. We gaan de processen testen. We gaan alles even ervaren.” Na een paar maanden wordt het dan landelijk uitgerold. “Zodat we op tijd klaar zijn voordat het seizoen begint.”


Niet zelf het wiel uitvinden
Bramer is ervan overtuigd dat de zestig winkels van BCC voor een enorme versnelling in de groei van Aircoshop zullen zorgen. “Aan de andere kant zouden wij dit nooit zelf kunnen opzetten zonder de expertise en ervaring van Aircoshop. “Ik geloof echt dat je in nieuwe markten niet zelf het wiel moet gaan uitvinden, maar dat je moet gaan samenwerken.”


De eerste stap werd begin dit jaar gezet met een partner op het gebied van keukens en dat is volgens Bramer een succes. Twee weken geleden werd de derde vestiging geopend. Op het Sontplein in Groningen, een stad waar BCC nog niet zat. “In de eerste week verkochten we er al een keuken. Terwijl niemand die winkel kende en mensen bij BCC niet per se de associatie met keukens hebben, en toch gebeurt het.”


Ook in de andere twee winkels, in Zoeterwoude-Rijndijk en Amersfoort, blijkt het te werken. “Klanten vinden het heel erg logisch dat ze bij BCC een keuken kopen. Vanuit het vertrouwen dat ze in het bedrijf hebben en dat we ons positioneren vanuit de kennis van inbouwapparatuur.”


Dertig winkels met keukens
Bramer ziet op termijn ruimte voor dertig winkels met een showroom voor keukens. In eerste instantie gaat het om bestaande winkels die worden aangepast. Later zouden er ook nieuwe vestigingen bij kunnen komen.


Bij keukens en airco’s blijft het niet, zegt Bramer. Hij verwacht nog dit jaar meer initiatieven te kunnen presenteren. Maar welke dat zijn, wil hij nog niet kwijt.


BCC valt sinds bijna een jaar onder de Mirage Retail Group. Het moederbedrijf van onder meer Blokker en Intertoys nam de keten voor een symbolisch bedrag over van het Franse Fnac Darty, onder wiens vleugels BCC jaar na jaar verlies leed. “Het bevalt heel goed”, zegt Bramer. Hij merkt dat ondernemerschap wordt gestimuleerd en dat de nieuwe initiatieven worden omarmd.

Herman Bramer


Eigen merk
Er zijn nog veel meer synergievoordelen te behalen, ziet Bramer. Door de inkoopkracht van Blokker ziet hij mogelijkheden om binnenkort producten onder eigen merk op de markt te brengen. “We zijn er ver mee om die te lanceren. De overlap zit ‘m vooral in de kleine huishoudelijke apparaten. In die hoek mag je dan denken.”


Bramer is tevreden over de prestaties van BCC, maar hij wil geen cijfers noemen. “We hebben besloten om die alleen op groepsniveau te geven, niet op onderdelen. Maar het gaat goed met BCC. Vorig jaar was gewoon een heel goed jaar voor ons.” Mirage als geheel boekte toen een winst van 57 miljoen euro, waar in 2019 nog een verlies van 144 miljoen werd genoteerd.


Verschuiving naar online
Ook bij BCC wordt er, versterkt door de coronacrisis, steeds meer via internet gekocht. “Dat zit hem niet alleen in de partnerships die we hebben met bol.com, Wehkamp en anderen. Maar met name bij BCC zelf, waar de combinatie van winkels en online klanten helpt om bij ons te kopen. We zien dat veel mensen zich online oriënteren en daarna in de winkel komen.”


In de winkels is het rustiger dan vóór de coronacrisis, maar Bramer ziet dat BCC ook een trouwe klantengroep heeft die prijs stelt op persoonlijk advies en die producten graag in het echt wil zien. “Het gaat best oké. Maar het zijn niet meer de trafficpatronen van een paar jaar geleden.”


Desondanks verwacht Bramer de komende jaren geen grote verschuivingen in het aantal winkels. “Er gaat vast nog wel een keer een winkel dicht en er komt er vast nog wel eens eentje bij. Maar dat is dan meer een logisch gevolg van de performance van een winkel en onze strategie om landelijk omnichannel te zijn, dan dat er een getal als stip op de horizon staat.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!