Hoe word je als bedrijf diverser en inclusiever? Bouchra Talidi weet raad. Met haar bedrijf helpt zij andere bedrijven dit te bereiken. Zo combineren zij volgens Talidi de winst voor hun bedrijf met de winst voor de wereld om hen heen.

Hoe word je als bedrijf diverser en inclusiever? Bouchra Talidi weet raad. Met haar bedrijf Inclusioncy helpt zij andere bedrijven dit te bereiken. Zo combineren zij volgens Talidi de winst voor hun bedrijf met de winst voor de wereld om hen heen. Hierover vertelt zij op het RetailTrends-event Changemakers in Retail. Haar presentatie in vijf quotes. 
 

1. ‘Jullie zijn allemaal divers, ook die witte man van middelbare leeftijd’

Diversiteit gaat over alles waarin wij van elkaar verschillen, vertelt Talidi. Zowel aan de buiten- als de binnenkant. “Jullie zijn allemaal divers, ook die witte man van middelbare leeftijd.” Ze haalt in haar verhaal het voorbeeld aan van een ijsberg, waarvan een groot deel onder water staat. “Zo zijn we allemaal. Je ziet bijvoorbeeld dat ik een vrouw ben, met een kleurtje en dat ik Nederlands spreek. Wat je niet ziet is dat ik rechten heb gestudeerd en een extravert type ben.”
 

Inclusiviteit gaat erover dat er ruimte voor deze diversiteit is, vervolgt Talidi haar verhaal. “Het gaat erom dat je gezien, gehoord en gewaardeerd wordt. Uiteindelijk moet je er als bedrijf naartoe dat we allemaal mee kunnen doen.”


2. ‘Je behaalt betere resultaten als je diverser en inclusiever bent’

Nu we weten wat de termen inhouden gaat Talidi verder met de vraag waarom het volgens haar belangrijk is om als bedrijf divers en inclusief te zijn. Ze haalt daar een aantal voorbeelden voor aan, te beginnen met het economische motief. “Het is vaak onderzocht dat een organisatie betere resultaten behaalt als het diverser en inclusiever is. Ook is gebleken dat zeventig procent van de millennials overstapt naar een bedrijf dat diversiteit uitstraalt en 26 procent van alle mensen in alle leeftijdscategorieën zegt dit te doen.”
 

Ook een sociaal motief en een afspiegeling willen zijn van de maatschappij spelen mee. “Een kwart van de Nederlanders heeft een migratieachtergrond, in 2060 is dat dertig procent.” Daarnaast zorg je volgens Talidi voor rechtvaardigheid en representatie binnen je bedrijf. 


3. ‘Je brein houdt van beelden die hij gewend is om te zien’

Als bedrijf divers en inclusief zijn heeft dus ontzettend veel voordelen, volgens Talidi. Maar waarom gaat het dan toch regelmatig mis? “95 procent van wat we doen, gaat op de automatische piloot. Je denkt daardoor in stereotypen. Je brein houdt namelijk van beelden die hij gewend is om te zien. Je moet er namelijk niet aan denken om overal bij stil te moeten staan. Dat is goed, maar dit denken in stereotypen zorgt ook voor uitsluiting.”
 

Bouchra Talidi tijdens haar presentatie op het Changemakers-event


4. ‘Zoek verbinding met de ander’

Talidi vervolgt haar verhaal en geeft een aantal praktische tips waarmee je dit denken in stereotypen doorbreekt. “Zoek verbinding met een ander. Zoek iemand op die je nog niet kent, met bijvoorbeeld een andere achtergrond of leeftijd.” Ook is het volgens Talidi belangrijk dat je dit proces vertraagt. “Doen we dat niet, dan gaat ons reptielenbrein weer werken en ga je op zoek naar mensen die heel erg op jou lijken. En dat draagt niet bij aan de diversiteit.”
 

5. ‘Neem niet meer dan vijf tot zes competenties op in je vacaturetekst’ 

Talidi haalt nog een aantal voorbeelden aan waar je als bedrijf aan kunt werken om diverser en inclusiever te worden. Zo kan het volgens haar helpen om je 'why' te formuleren. “Waarom wil je dit? Snap het en draag dat vervolgens ook uit. Formuleer ook je ambitie. Wat voor mensen zou je meer willen terugzien in je bedrijf? En verweef het meer divers en inclusief zijn in je DNA. Omarm het en blijf leren en proberen.” De inclusiviteitsdeskundige benadrukt bij deze tips dat diversiteit niet gaat over het vervangen van mensen die er al zitten. “Integendeel, het gaat juist om het aanvullen van deze mensen.”
 

Als laatste tip geeft Talidi bedrijven nog mee dat ze kunnen kijken naar hun vacaturetekst. “Neem hier niet meer dan vijf tot zes competenties in op. Kies alleen voor de echt belangrijke en zet de ‘nice to haves’ even opzij. Vrouwen en mensen met een andere culturele achtergrond zijn namelijk eerder geneigd om te zeggen: ‘ik weet niet of ik dat kan’. Terwijl mannen vaker zeggen: ‘dat kan ik, kom maar op’. Houd je hier rekening mee in je vacaturetekst, dan heb je meer mensen die kunnen aansluiten op de vacature."
 

Naast Bouchra Talidi waren er ook andere sprekers op het RetailTrends-event Changemakers in Retail die vertelden over hoe zij winst voor hun bedrijf combineren met de winst voor de wereld om hen heen. Lees hier de terugblik in tien quotes. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!