Tegen het einde van het jaar maken we de balans op. En dat doen we dan het liefst in de vorm van een lijstje. Zo ook als het gaat om de vijf best beluisterde RetailTrends-podcasts van 2021.   


Saskia Egas Reparaz – Ceo van HEMA

Saskia Egas Reparaz is per 1 juni 2021 de nieuwe ceo van HEMA. Zij volgt Tjeerd Jegen op, die zes jaar aan het roer stond van de warenhuisketen. Egas Reparaz neemt het stokje op het moment dat HEMA na enkele turbulente jaren in – hopelijk – rustiger vaarwater komt nu investeerders Parcom en de familie Van Eerd (Jumbo) eigenaar zijn. 


“Er is veel werk verzet, zeker de laatste jaren, om HEMA in veilige handen te krijgen”, zegt Egas Reparaz in de podcast. “Something has got to give. Dat betekent dat er onvoldoende aandacht is geweest voor de klant en de winkels.” De nieuwe ceo wil HEMA sterker maken. Daarvoor moet onder meer het assortiment op de schop. Wie sokken of een onderbroek nodig heeft, zou direct aan HEMA moeten denken. “HEMA moet terug op het weeklijstje.”


Luister het complete gesprek met Egas Reparaz hier terug. 


Erik-Jan Mares – Ceo van Zeeman 

Erik-Jan Mares staat sinds 2017 aan het roer van textielsuper Zeeman. Onder zijn leiding maakt het bedrijf een forse Europese groei door. Eerder werkte Mares onder meer bij Nutricia voordat hij in 2009 de stap naar retail maakt. Via C100 komt hij terecht bij Ahold ten tijde van de fusie met Delhaize onder Dick Boer. “Dick kan strategisch moeilijke dingen heel simpel en operationeel maken, dat vind ik mooi aan hem. En hij is zuinig, een echte Zeeuw”, blikt Mares terug. 


Na zijn periode bij Ahold Delhaize neemt hij een jaar een sabbatical om vervolgens bij Zeeman aan de slag te kunnen. “Als je me dat van tevoren had gezegd dat ik bij Zeeman ging werken, had ik gek opgekeken. Maar toen ik me er goed in had verdiept en tijdens het eerste gesprek voelde het contact goed.” Het ging Mares niet van de overstap van food naar non-food, maar om de uitdaging. “Werken in een familiebedrijf met een lange termijn zonder dagkoersen in combinatie met de nuchterheid. Het klopte gewoon.” 


Luister het complete gesprek met Erik-Jan Mares hier terug. 

 

Jeremiah Albinus – Ceo van fonQ

Jeremiah Albinus is anderhalf jaar ceo van woonwebwinkel fonQ. Hij startte in 2007 bij de e-commercespeler en werd in 2015 chief marketing officer. Na twaalf jaar besloot hij begin 2020 het bedrijf te verlaten. “Ik liep tegen het plafond op van mijn persoonlijke groei en ontwikkeling”, aldus Albinus. “En wat ook meespeelde: ik zag veel potentie in de positionering van leiderschap in de categorie home & living, maar de initiële koers die we hadden uitgestippeld werd een beetje losgelaten.” Volgens Albinus deed fonQ stappen terug in plaats van vooruit.


Hij besluit een sabbatical te nemen en te gaan reizen, maar daar komt door de coronacrisis niets van terecht. Bij fonQ was crisismanagement nodig en de toenmalige ceo Antoine Brouwer vraagt Albinus om terug te komen. “Ik stond al met anderhalf been buiten”, vertelt hij. “Maar we hadden nog steeds een goede verstandhouding, dus ik vond het prima om nog even te blijven.” Als Brouwer met de raad van commissarissen overeenkomt dat hun wegen zouden scheiden, wordt Albinus voor die positie gevraagd. 


Luister het complete gesprek met Jeremiah Albinus hier terug. 


Tjeerd Jegen – Voormalig ceo HEMA

Na zes jaar lang ceo te zijn van warenhuisketen HEMA kondigt Tjeerd Jegen dit jaar zijn vertrek aan. In de RetailTrends podcast blikt hij terug op die zes jaar. Bijvoorbeeld op het moment dat hij bij HEMA startte. Op de dag dat hij zijn contract tekende, valt zijn oog op een strip van Gerrit de Jager op NU.nl. Uitgerekend die dag komt zijn nieuwe werkgever daarin voor. “Dat plaatje ging over het Nederlands Winkelmuseum en daar stond, naast onder meer Halfords, V&D en Blokker, ook HEMA in”, vertelt Jegen. “Ik dacht, nou mooi is dat.”


Bij zijn eerste presentatie die hij binnen HEMA leidt, gebruikt hij het plaatje in de eerste slide. “Om duidelijk te maken dat wij absoluut geen museumdirecteuren moesten worden. Not on my watch.”


Jegen sluit naar eigen zeggen zijn periode bij HEMA af met een grotere crisis dan hij had kunnen voorspellen. Door het overheidsbeleid jaag je klanten massaal in de armen van platforms, meent de voormalig ceo. “En ook alle essentiële winkels die ook non-food verkopen doen het fantastisch. Dus je krijgt straks een uitgeholde, uitgeklede non-foodsector met grote liquiditeitsproblemen en voorraadoverschotten. Dus ik vind wel dat er een ongelijk speelveld is gecreëerd.”


Luister het complete gesprek met Tjeerd Jegen hier terug. 


Cora Kleinhout – Formuledirecteur van Gamma

Via een carrière in de tabak (Britisch American Tobacco), de drank (Bacardi), een paar jaar in retail (Praxis en Pets Place/Boerenbond) is Cora Kleinhout sinds 2019 formuledirecteur bij doe-het-zelfketen Gamma. “Net zoals je niet hoeft te roken om in de tabak te werken, hoef je ook geen klusser te zijn om bij een bouwmarkt aan de slag te gaan”, vertelt ze aan RetailTrends. 


Gamma ziet Hornbach en Bauhaus als relevante concurrenten. Toch verschillen de ketens ook van elkaar. Zo heeft Hornbach een groot assortiment dierenproducten, terwijl Gamma juist fiets- en autoproducten verkoopt. “Daar zijn we ooit heel bewust mee gestart na het wegvallen van Halfords. Daardoor hebben we structureel een deel van de markt over weten te nemen en is het een vast onderdeel van het assortiment geworden.”


Luister het complete gesprek met Cora Kleinhout hier terug.