Pets Place is al een bekende naam bij menig huisdierbezitter, maar wil zijn voetafdruk nog veel verder vergroten. Afgelopen week opende de retailer zijn grootste winkel en ook voor de toekomst is het devies: groter en meer.
Pets Place opende vorige week een winkel in Venlo die, inclusief magazijn, 2700 vierkante meter telt. Daarmee is het de grootste van het land. Maar die titel is van korte duur. In mei komt er een nieuwe locatie in Deventer die er met drieduizend vierkante meter nog eens ruim overheen gaat.
“De assortimenten worden steeds breder”, zegt Ard Malenstein, ceo en eigenaar van moederbedrijf IJsvogel Retail over de noodzaak van grotere winkels. Zo is er ruimte gecreëerd voor het nieuwe boutique-concept, met exclusievere items als hondenjasjes en designvoerbakken. “Bij veel klantgroepen zie je een latente behoefte aan dat soort luxe artikelen”, zegt Malenstein. “Maar die moet je niet presenteren in een functioneel rek. Daarom hebben we er een apart concept voor gemaakt dat meer is aangekleed à la een woonwinkel.”
Trimsalon en dierenarts...
Pets Place is al een bekende naam bij menig huisdierbezitter, maar wil zijn voetafdruk nog veel verder vergroten. Afgelopen week opende de retailer zijn grootste winkel en ook voor de toekomst is het devies: groter en meer.
Pets Place opende vorige week een winkel in Venlo die, inclusief magazijn, 2700 vierkante meter telt. Daarmee is het de grootste van het land. Maar die titel is van korte duur. In mei komt er een nieuwe locatie in Deventer die er met drieduizend vierkante meter nog eens ruim overheen gaat.
“De assortimenten worden steeds breder”, zegt Ard Malenstein, ceo en eigenaar van moederbedrijf IJsvogel Retail over de noodzaak van grotere winkels. Zo is er ruimte gecreëerd voor het nieuwe boutique-concept, met exclusievere items als hondenjasjes en designvoerbakken. “Bij veel klantgroepen zie je een latente behoefte aan dat soort luxe artikelen”, zegt Malenstein. “Maar die moet je niet presenteren in een functioneel rek. Daarom hebben we er een apart concept voor gemaakt dat meer is aangekleed à la een woonwinkel.”
Trimsalon en dierenarts
De nieuwe winkel is ook uitgerust met een trimsalon en een dierenartspraktijk. Die heeft Pets Place nu in respectievelijk dertig en tien filialen. Deze diensten moeten in elke grotere winkel komen. Van terughoudendheid bij klanten om hun huisdier naar zo’n Vets Place-arts te brengen merkt Malenstein niks. “Die klinieken zien er beter uit dan de gemiddelde huis-, tuin- en keukendierenarts. En wat veel mensen prettig vinden is dat ze ook ’s avonds en in het weekend geopend zijn en dat er goede parkeergelegenheid is.”
Vets Place
Pets Place heeft nu 175 winkels in Nederland, waarvan een deel een combinatiewinkel is met zusterformule Boerenbond. Binnen vier jaar moeten dat er 250 zijn, waarvan de helft een combizaak. “We zoeken vooral naar locaties in binnensteden in het westen van het land. Het huisdierenbezit in steden is de laatste jaren hard toegenomen.”
Naast de Nederlandse plannen kijkt Pets Place ook over de grens. In België is de dierenspeciaalzaak al een tijdje online actief en moeten op niet al te lange termijn ook fysieke winkels komen. “Als er iets moois voorbij komt kunnen we daarop inspringen”, zegt de ceo. “Dit jaar zit de agenda al behoorlijk vol, maar als we een mooie locatie zien zijn we flexibel. In elk marktgebied in Vlaanderen met meer dan vijftigduizend inwoners is ruimte voor een grote dierenspeciaalzaak.”
Duitse webshop
En de buitenlandse ambities reiken verder. “In alles wat Duits-, Frans- en Nederlandstalig is willen we in ieder geval snel online aanwezig zijn”, zegt Malenstein. “Dat is vrij eenvoudig. Van daaruit kijken we verder wat goede plekken zijn om winkels te openen.” Hoewel de planning er nog niet concreet is, rekent Malenstein volgend jaar wel op een Duitse webshop.
Online is inmiddels een substanieel onderdeel voor Pets Place. Van de 240 miljoen euro omzet in 2021 kwam zo’n 25 procent uit de webshop. Het aantal producten in e-commerce is in drie jaar tijd bijna verdrievoudigd van zevenduizend tot twintigduizend. Toch houdt die ontwikkeling Pets Place niet tegen om het aantal winkels nog flink op te voeren. De omnichannelbenadering slaat aan, ziet Malenstein. “In gebieden waar we zowel een winkel hebben als online actief zijn hebben we loyalere klanten die meer uitgeven.”
Ard Malenstein
In de onlinewereld is Zooplus een van de grootste concurrenten. Het Duitse miljardenbedrijf is in ons land goed voor meer dan honderd miljoen euro omzet. “Maar de laatste jaren stagneert hun groei”, ziet Malenstein. “Wij groeien veel harder.” De snellere levertijd van Pets Place en de combinatie met fysieke winkels zijn volgens hem de belangrijkste punten van onderscheid. Binnenkort kunnen Pets Place-klanten bovendien gebruikmaken van click & collect. De winkelvoorraad wordt online inzichtelijk gemaakt, is direct te bestellen en dan binnen een half uur op te halen.
Tijdens de coronacrisis ontstond een run op huisdieren waarvan Pets Place profiteerde. Nu normaliseert de situatie, maar Malenstein verwacht nog steeds stevig te kunnen groeien. “Dat komt doordat we volop investeren in nieuwe winkels, verbouwingen en online. Daardoor verwachten we weer double digit te groeien.” Hij rekent om een omzet van zo’n 270 miljoen euro dit jaar. Daarmee ligt de groei van Pets Place ruim boven die van de markt. “Die is een procentje of drie, vier.” Malenstein houdt wel een slag om de arm, want hoe de onzekerheden rondom de inflatie en de koopkracht gaan uitwerken is nog onzeker. “Forecasten is tegenwoordig een stuk lastiger dan vroeger.”