Retail Merkenonderzoek: de sterkste retailmerken van Nederland
In deze tijd van extreem hoge inflatie heeft de prijsgeoriënteerde retailer het beste toekomstperspectief, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2022. De verwachte daling van de koopkracht maakt de Nederlandse consument nog functioneler ingesteld. Mede dankzij zijn scherpe prijsstelling behoudt bol.com zijn koppositie ook dit jaar. Groeibriljant Rituals levert juist in op merkkracht.
Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar blinken er acht uit in hun prijsstelling. Voor bol.com ziet de toekomst er het meest rooskleurig uit. De Ahold Delhaize-dochter staat, net als bij de zeven eerdere edities van het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek, op nummer één als verwachte groeier. Ook als sterkste merk steekt bol.com wederom met kop en schouders boven alle andere retailmerken uit. De scherpe prijsstelling van het platform is in deze inflatietijd een belangrijke succesfactor. Daarnaast is het brede assortiment voor de online gemakskoper de primaire reden om voor deze webkampioen te kiezen.
In deze tijd van extreem hoge inflatie heeft de prijsgeoriënteerde retailer het beste toekomstperspectief, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2022. De verwachte daling van de koopkracht maakt de Nederlandse consument nog functioneler ingesteld. Mede dankzij zijn scherpe prijsstelling behoudt bol.com zijn koppositie ook dit jaar. Groeibriljant Rituals levert juist in op merkkracht.
Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar blinken er acht uit in hun prijsstelling. Voor bol.com ziet de toekomst er het meest rooskleurig uit. De Ahold Delhaize-dochter staat, net als bij de zeven eerdere edities van het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek, op nummer één als verwachte groeier. Ook als sterkste merk steekt bol.com wederom met kop en schouders boven alle andere retailmerken uit. De scherpe prijsstelling van het platform is in deze inflatietijd een belangrijke succesfactor. Daarnaast is het brede assortiment voor de online gemakskoper de primaire reden om voor deze webkampioen te kiezen.
Douglas gaat het moeilijk krijgen door de hoge prijsperceptie
Ikea en Lidl bieden beste pijskwaliteit in inflatietijd.
Onder de top tien van verwachte groeiers krijgen IKEA en Lidl de hoogste beoordeling voor hun prijskwaliteitverhouding. Deze prijspositie levert de Zweedse woonwinkelketen en de Duitse supermarktgigant in deze inflatieperiode een beter toekomstperspectief op dan in de afgelopen jaren. Dat de prijsstelling zo belangrijk is, blijkt ook uit nieuwkomer Aldi in de groeitop en het vertrek van Albert Heijn uit de top tien. Amazon en Coolblue vormen de enige uitzonderingen in de top tien van verwachte groeiers. Prijs is bij hen een veel minder in het oog springend kenmerk volgens de consument. Toch oogsten deze twee spelers een steeds bredere bewondering bij het publiek. Samen met bol.com vormen zij gaandeweg de online iconen voor de Nederlandse onlineshopper. Als de consument nog prijsgevoeliger gaat worden is het de vraag of Amazon en Coolblue hun riante toekomstperspectief kunnen vasthouden. Het is goed mogelijk dat ze hiervoor toch duidelijker moeten maken dat het koopgemak bij hen gepaard gaat met de juiste prijskeuze.
Action is winkelparadijs voor funshoppers
Om goed zicht te krijgen op de consequenties van de torenhoge inflatie op de retailsector staan we ook stil bij de echte liefhebber van de sector: de funshopper. Al sinds de eerste meting van het Retail Merkenonderzoek in 2015 vormt deze groep zo’n vijftien procent van het volwassen winkelpubliek. Ook voor deze – vaak vrouwelijke – fans, die het liefst nog meer tijd zouden besteden aan winkelen, is de prijskwaliteitverhouding het belangrijkste ingrediënt van hun favoriete winkel. En die lievelingswinkel is Action. Het brede, leuke en steeds veranderende assortiment, gecombineerd met de aantrekkelijke prijsstelling maakt Action hét winkelparadijs van de funshopper. Zeeman en C&A zijn de andere prijsgeoriënteerde retailers die bovengemiddeld goed scoren bij de funshopper. De twee staan voor deze doelgroep op respectievelijk de zevende en negende plek op de ranglijst van sterkste merken. Onder de totale bevolking moeten zij genoegen nemen met plaats achttien en elf. Funshoppen betekent overigens zeker niet dat hiervoor de jas moet worden aangetrokken. Ook aan shoppen bij bol.com wordt veel plezier beleefd. Voor funshoppers staat het merk tweede op de ranglijst van sterkste merken en nummer drie als het gaat om het leuke, ontspannende aanbod. Het assortiment van IKEA levert de funshopper nog meer plezier op.
Drogisterijen leveren in
Waar drogisterijen in het hoogtepunt van de coronacrisis hun merkkracht zagen oplopen is nu juist sprake van een flinke daling. De focus op gezondheid en hygiëne – met mondkapjes, zelftests en ontsmettingsmiddelen – zette het drogisterijsegment tijdelijk in de schijnwerpers. Nu de angst voor coronabesmettingen bij de massa is geweken zijn drogisterijen hun bijzondere rol weer kwijt. Kruidvat verliest anno 2022 zijn toptweepositie in de ranglijst van sterkste merken en daalt naar plaats vier.
Concurrenten Trekpleister en Etos behoren zelfs tot de sterkste dalers in merkkracht van het afgelopen jaar. Deze twee ketens verliezen sterk aan zichtbaarheid nu de coronacrisis op zijn retour is.
Kruidvat profileert zich in vergelijking met Trekpleister en Etos steeds succesvoller als dé prijs- en promotiedrogist van Nederland. In tijden van hoge inflatie is dat een zeer sterke positie. Daarnaast heeft Kruidvat, als retailer met het grootste aantal vestigingen, volgens de consument het grote voordeel van de nabijheid.
Douglas is grootste dealer
Ook voor Douglas ziet de wereld er anders uit. In een jaar tijd verliest de parfumerieketen maar liefst zeven procent van zijn merkwaarde. Op zowel de naamsbekendheid, waardering als binding is deze negatieve ontwikkeling zichtbaar. Door de relatief hoge prijsperceptie zal Douglas het waarschijnlijk moeilijk krijgen door de felle online concurrentie. De keten heeft een goede naam als het gaat om de geboden service, maar voor een groot deel van de prijsgevoelige consumentengroep zal dit waarschijnlijk onvoldoende zijn omdat zij Douglas ook weer niet zó bijzonder vinden. De in januari aangekondigde internationale inkrimping van het aantal winkels zal het voor de speler nog moeilijker maken om een van de topmerken te blijven. Op de ranglijst van sterkste merken daalt Douglas tussen 2021 en 2022 van de 31e naar de 47e plaats.
Nu de coronacrisis op zijn retour lijkt boeten drogisterijen in aan merkkracht
Bakker Bart daalt wéér
Van de vijf sterkste dalers van dit jaar is Bakker Bart het enige merk dat ook vorig jaar in de min stond. In het sterke concurrentieveld van kleinschalige speciaalbakkers lijkt de formule wat sleets te worden. Het winkelpersoneel blijft echter nog steeds een bijzondere kracht van de keten, laat het onderzoek zien.
Rituals van topstijger naar topdaler
De meest extreme merkontwikkeling is te zien bij Rituals. Midden in coronatijd, met regelmatige winkelsluitingen, wist de keten de nummertweepositie onder de stijgers te behalen in het jaar van de opening van de Amsterdamse conceptstore House of Rituals. Dit leek de opmaat voor een verdere stijging van de langetermijnwaarde van het merk. Rituals heeft dit echter niet kunnen waarmaken en komt anno 2022 niet verder dan het merkkrachtniveau van drie jaar geleden. In het afgelopen jaar bleef het simpelweg te stil rond de groeibriljant van 2021.
HelloFresh en Picnic hardste stijgers
Dat twee onlineretailers – HelloFresh en Picnic – hun merkkracht tussen 2021 en 2022 het sterkst zien stijgen is wellicht weinig verrassend. Al jarenlang weten deze twee spelers hun bereik te vergroten en nemen de waardering en binding van de maaltijdleverancier en onlinesupermarkt toe. Opvallender is dat hun stijging in merkkracht, en daarmee hun omzetpotentie, in het afgelopen jaar zeer bescheiden is. HelloFresh en Picnic laten echter in elk geval nog een groei in merkkracht zien, terwijl dit bij de andere grootste merken onder de webwinkels niet het geval is. Deze dalen licht, in lijn met het gemiddelde retailmerk dat in Nederland actief is.
Voor al deze merken geldt dat zij nog hard aan hun naamsbekendheid moeten werken om een geduchte concurrent te worden van de andere retailgiganten in de top honderd. Daarnaast is het voor hen in deze inflatietijd van speciaal belang om goed in te spelen op de grote prijsgevoeligheid van de Nederlandse consument. Om uit te kunnen groeien tot een echte topspeler is echter veel meer nodig. Aan de absolute nummer één bol.com zie je dat de retailtop alleen bereikt wordt met een unieke merkpositionering die jaar in, jaar uit consequent wordt gevolgd en die de consument voortdurend positief blijft verrassen.
Zes nieuwe webwinkels in de top 100
De opmars van e-commerce laat zich in het Retail Merkenonderzoek 2022 vooral zien door de forse toename van het aantal onlineretailers. Echter, de sterkste nieuwkomer – modebedrijf bonprix – komt niet verder dan de 68e merkpositie. De andere onlinespelers die dit jaar tot de top honderd zijn doorgedrongen zijn fashionretailers Omoda, Shein en Asos (met respectievelijk de 87e , 92e en 98e positie), de computerwinkels Alternate en Megekko (posities 96 en 100) en websupermarkt Crisp (plek 99).
Retail Merkenonderzoek 2022, de volledige top 100:
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
bol.com
1
1
1
1
1
1
1
1
HEMA
2
3
7
7
6
4
3
4
Albert Heijn
3
4
2
2
2
2
4
2
Kruidvat
4
2
3
3
3
3
2
3
IKEA
5
6
4
6
5
5
6
5
Action
6
5
5
4
4
6
5
6
Lidl
7
7
6
5
7
7
7
7
Jumbo
8
8
8
8
8
9
10
10
Blokker
9
11
10
9
9
8
8
8
GAMMA
10
9
9
10
11
10
9
9
C&A
11
19
16
11
13
14
14
14
Coolblue
12
12
11
17
19
26
48
74
ALDI
13
21
18
18
14
15
17
18
Praxis
14
13
12
12
12
13
12
11
Xenos
15
18
20
13
16
11
13
12
MediaMarkt
16
20
14
19
17
12
19
17
Etos
17
10
13
16
10
16
11
13
Zeeman
18
14
22
21
18
20
18
23
Karwei
19
15
17
14
21
18
16
16
Bruna
20
16
15
15
15
19
15
19
Intratuin
21
22
19
20
20
17
20
21
Primera
22
17
21
22
24
-
39
40
HORNBACH
23
26
24
-
-
40
43
44
H&M
24
23
27
25
22
21
22
20
Intertoys
25
34
32
28
26
27
23
24
Leen Bakker
26
25
25
26
27
22
33
27
wehkamp
27
32
31
23
23
25
21
22
Kwantum
28
33
34
29
31
28
32
34
vanHaren
29
42
39
27
34
32
30
37
Gall & Gall
30
28
33
24
25
23
27
32
Hunkemöller
31
36
41
31
28
24
37
33
Wibra
32
30
29
34
33
31
28
36
Zalando
33
37
30
36
32
34
36
47
Scapino
34
41
38
39
40
37
29
42
PLUS
35
35
26
38
29
30
47
35
Rituals
36
24
35
37
45
51
64
63
Hans Anders
37
48
46
41
37
42
50
56
Bakker Bart
38
27
23
30
30
-
25
30
de Bijenkorf
39
40
37
35
35
29
26
26
BCC
40
39
44
47
47
35
45
45
Trekpleister
41
29
28
33
36
39
35
31
Amazon
42
49
62
61
68
76
79
80
Primark
43
43
43
46
42
44
52
64
Pearle Opticiens
44
47
52
49
38
47
51
52
Bristol
45
-
-
45
44
46
44
54
AliExpress
46
38
-
-
-
-
-
-
DOUGLAS
47
31
36
32
41
41
41
43
Specsavers
48
44
47
43
39
49
54
59
Beter Bed
49
54
50
48
54
52
-
-
DA
50
45
45
40
43
38
31
39
Dirk
51
53
49
51
52
58
61
60
Decathlon
52
56
48
56
70
82
-
-
ICI PARIS XL
53
46
40
42
46
43
57
48
Big Bazar
54
50
53
53
53
64
66
71
WE
55
61
54
52
49
48
58
57
123inkt.nl
56
51
57
64
-
-
-
-
INTERSPORT
57
69
63
58
-
57
59
65
Prénatal
58
63
51
55
55
53
-
-
JYSK
59
55
55
59
62
61
78
83
Coop
60
59
56
54
61
70
76
78
Holland & Barrett
61
60
66
70
87
91
-
-
ZARA
62
62
67
66
59
65
75
81
HelloFresh
63
71
71
71
73
74
-
-
SPAR
64
58
61
57
58
62
72
66
Hubo
65
68
60
63
67
69
73
69
Expert
66
66
64
69
66
54
67
61
MS Mode
67
65
65
67
63
56
56
67
bonprix
68
-
-
-
-
-
-
-
Beter Horen
69
64
58
62
60
68
69
76
Picnic
70
73
74
85
-
-
-
-
Eye Wish
71
67
68
60
56
59
70
70
OTTO
72
70
69
65
64
60
71
68
Shoeby
73
74
73
73
74
75
84
87
Bever
74
76
-
-
-
-
-
-
fonQ
75
72
83
91
Schoonenberg HoorSupport
76
75
72
74
75
66
65
72
Hoogvliet
77
77
75
78
76
81
87
89
Nettorama
78
85
87
86
82
-
-
-
DekaMarkt
79
84
82
83
84
85
93
-
Ekoplaza
80
78
84
81
83
-
-
-
Top1Toys
81
87
86
88
86
83
95
97
Vomar Voordeelmarkt
82
86
85
87
85
86
-
-
Phone House
83
80
79
77
-
-
77
82
Jan Linders
84
88
90
89
90
90
-
-
Mandemakers
85
83
81
80
77
79
90
85
zooplus
86
89
89
-
-
-
-
-
Omoda
87
-
-
-
-
-
-
-
ABOUT YOU
88
91
-
-
-
-
-
-
Boni
89
92
91
93
88
73
80
73
Kamera Express
90
93
92
91
95
-
-
-
KLINGEL
91
94
94
-
-
-
-
-
SHEIN
92
-
-
-
-
-
-
-
Superkeukens
93
95
95
96
93
94
98
99
Poiesz Supermarkten
94
98
98
98
94
95
-
-
Bax Music
95
97
-
97
97
98
-
-
ALTERNATE
96
-
96
95
-
-
-
-
Overvecht
97
96
97
92
89
89
-
-
ASOS
98
-
-
-
-
-
-
-
Crisp
99
-
-
-
-
-
-
-
Megekko
100
-
-
-
-
-
-
-
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;