Herman Bramer (58) heeft een nieuwe baan. De voormalig topman van elektronicaketen BCC wordt met ingang van 1 juni ceo van Dynamo Retail Group, het moederbedrijf van Bike Totaal en Profile 'de Fietsspecialist'. Zes vragen.
Van harte met de nieuwe baan. Waarom dacht u: Dynamo Retail Group, dat is iets voor mij?
“Het is een heel interessante markt. Kijk naar grote maatschappelijke thema's als mobiliteit, energietransitie en duurzaamheid. Fietsen kan daar een enorme bijdrage aan leveren. Dat maakt die branche zo interessant. Samen met serviceconcepten, de ontwikkeling van grootschalige retail, leaseconcepten. Er is heel veel in beweging.
En ik stap zelf ook graag op de racefiets. Bovendien voel ik me helemaal thuis in de cultuur en de club van Dynamo. Met heel veel zelfstandig ondernemers, zowel binnen formules als aangesloten op inkoop. Het voelt heel erg goed om hier in te stappen."
Onder Dynamo Retail Group vallen een inkooporganisatie en diverse formules: Bike Totaal, Profile en het kleinere Fietswereld. Ziet u kansen buiten Nederland, België en...
Herman Bramer (58) heeft een nieuwe baan. De voormalig topman van elektronicaketen BCC wordt met ingang van 1 juni ceo van Dynamo Retail Group, het moederbedrijf van Bike Totaal en Profile 'de Fietsspecialist'. Zes vragen.
Van harte met de nieuwe baan. Waarom dacht u: Dynamo Retail Group, dat is iets voor mij?
“Het is een heel interessante markt. Kijk naar grote maatschappelijke thema's als mobiliteit, energietransitie en duurzaamheid. Fietsen kan daar een enorme bijdrage aan leveren. Dat maakt die branche zo interessant. Samen met serviceconcepten, de ontwikkeling van grootschalige retail, leaseconcepten. Er is heel veel in beweging.
En ik stap zelf ook graag op de racefiets. Bovendien voel ik me helemaal thuis in de cultuur en de club van Dynamo. Met heel veel zelfstandig ondernemers, zowel binnen formules als aangesloten op inkoop. Het voelt heel erg goed om hier in te stappen."
Onder Dynamo Retail Group vallen een inkooporganisatie en diverse formules: Bike Totaal, Profile en het kleinere Fietswereld. Ziet u kansen buiten Nederland, België en Duitsland?
"Ja, zeker door de opkomst van e-bikes. De verstedelijking en de vergrijzing zorgen ervoor dat eigenlijk in alle Europese landen goede marktomstandigheden zullen komen voor deze vorm van mobiliteit. We willen samen met ondernemers de formules en de business verder uitbouwen en internationaal groeien. Een geweldige uitdaging, die bij me past."
Blijven die formules naast elkaar bestaan?
"O, dat weet ik niet. Daar moet ik me in verdiepen. Ze hebben zich tot vandaag in elk geval bewezen."
Er is veel concurrentie in fietsenland. Hoe kan Dynamo zich onderscheiden?
"Een heel belangrijk onderscheid is het lokale en het servicegerichte van zowel de formuleleden als de aangesloten inkoopleden. Dat is een heel grote kracht. Uit onderzoek blijkt dat de behoefte aan service op fietsen, met name elektrische, fors stijgt. Het gaat om serieus veel geld.
Mensen kiezen het liefst voor de vakhandel, en dan bij voorkeur de vakhandel om de hoek. Onze formules worden daarom gewaardeerd. Profile was vorig jaar de categoriewinnaar bij de verkiezing 'Beste Winkelketen van Nederland'."
Is er iets dat u graag van BCC naar Dynamo meeneemt?
"Wat in de fietsenwereld nog niet zo sterk is ontwikkeld: het omnichannelmodel. In de elektronica is dat een natuurlijke vorm van retail geworden. In de fietsenbranche, en bij Dynamo, is er nog wel wat ontwikkeling mogelijk. Mijn ervaring in elektronica zal daar zeker bij helpen."
Welke kansen ziet u dan?
"Je ziet dat de consument zich op allerlei manieren oriënteert en geholpen wil worden. Voor de vakhandel in fietsen kan dat een mooie aanvulling zijn op de lokale fysieke aanwezigheid die nu de kern is van de business. Er zijn nog zoveel kansen om voor de consument ook op andere kanalen nog veel zichtbaarder en relevanter te worden. Daar gaat zeker in geïnvesteerd worden."