Online marktplaats Refurbed maakt sinds deze maand deel uit van het Nederlandse retaillandschap. Als dertiende land, onderdeel van een groot expansieplan waar vorig jaar 54 miljoen voor werd opgehaald. De drie oprichters zijn hoopvol gestemd, maar staan voor een grote uitdaging: hoe zorgen zij ervoor dat Refurbed niet hetzelfde lot ondergaat als Leapp?
Dé Europese speler op het gebied van refurbished apparatuur: de plannen van het Oostenrijkse Refurbed zijn ambitieus. Het idee achter het bedrijf is bij medeoprichter Peter Windischhofer ontstaan uit eigen (slechte) ervaring met de aanschaf van een tweedehands elektronisch apparaat. Vanuit duurzaam oogpunt een goede investering, maar hij was ‘zeer teleurgesteld over de conditie en prestaties’. “Ik dacht: dit kan én moet anders.”
Oud-studiegenoot – en inmiddels medeoprichter – Kilian Kaminski had meegewerkt aan een refurbish-programma bij Amazon, en wist daardoor over de potentiële impact van gereviseerde apparatuur. Samen met Jurgen Riedl richtte het duo in 2017 Refurbed op. Missie: de elektronicasector...
Online marktplaats Refurbed maakt sinds deze maand deel uit van het Nederlandse retaillandschap. Als dertiende land, onderdeel van een groot expansieplan waar vorig jaar 54 miljoen voor werd opgehaald. De drie oprichters zijn hoopvol gestemd, maar staan voor een grote uitdaging: hoe zorgen zij ervoor dat Refurbed niet hetzelfde lot ondergaat als Leapp?
Dé Europese speler op het gebied van refurbished apparatuur: de plannen van het Oostenrijkse Refurbed zijn ambitieus. Het idee achter het bedrijf is bij medeoprichter Peter Windischhofer ontstaan uit eigen (slechte) ervaring met de aanschaf van een tweedehands elektronisch apparaat. Vanuit duurzaam oogpunt een goede investering, maar hij was ‘zeer teleurgesteld over de conditie en prestaties’. “Ik dacht: dit kan én moet anders.”
Oud-studiegenoot – en inmiddels medeoprichter – Kilian Kaminski had meegewerkt aan een refurbish-programma bij Amazon, en wist daardoor over de potentiële impact van gereviseerde apparatuur. Samen met Jurgen Riedl richtte het duo in 2017 Refurbed op. Missie: de elektronicasector verduurzamen, zonder dat consumenten hoeven in te leveren op service en kwaliteit. Een hele kluif.
40 stappen
Geen winkels met uitgestalde smartphones en laptops: anders dan Leapp kiest Refurbed er bewust voor om een online onlyspeler te blijven. Van verkoop op fysieke locaties zal geen sprake zijn. “Het is ons doel om consumenten en verkopers bij elkaar te brengen; dat kan het beste online.” Dat is tevens het onderscheidende karakter van het bedrijf: het verbinden van de twee partijen. Maar ook wil Refurbed zich onderscheiden in kwaliteit.
Windischhofer vertelt dat alle producten tot veertig stappen hebben doorlopen voordat ze zo goed als nieuw zijn, en verkopers ze op het platform kunnen aanbieden. Zo worden de gegevens op de apparaten gewist, worden onderdelen verwisseld, wordt de buitenkant gepolijst en wordt de software geïnstalleerd. Windischhofer benadrukt: alleen fabrikanten en verkopers met jarenlange ervaring en goede beoordelingen worden in dit proces toegelaten.
Een beetje anders
Het aanbod op het platform is inmiddels uitgebreid tot zo’n 18 duizend elektronische apparaten. Voor de hand liggende producten van merken als Apple, Dell, Lenovo en Samsung, maar ook camera’s en keukenapparatuur behoren tot het assortiment. Daarin verschilt Refurbed van bestaande refurbished-specialisten als Swappie. Maar ook is de benadering anders, vertelt Windischhofer: “We zijn ons ervan bewust dat refurbishen an sich niet nieuw is in Nederland. Ook weten we dat de reputatie ervan niet altijd goed is geweest bij onze concurrenten in dit land.”
De bedrijfsmodellen voldoen aan de behoeften van de consument: Refurbed concentreert zich op kwaliteit, consistente normen, een groene impact en goede garantievoorwaarden. Precies waar consumenten op zitten te wachten, meent Windischhofer. Volgens hem zijn deze onderdelen uniek in de markt. “Onze benadering is een beetje anders. We werken samen met lokale handelaren die al die verschillende producten aanbieden. Bovendien stelt dat ons in staat om snel te reageren op lokale behoeften, zoals een verhoogde vraag naar een bepaald product. Dat minimaliseert dan weer de impact op het milieu.”
Mond-tot-mond
De keuze voor livegang in Nederland is logisch, vindt Windischhofer. In ons land is er steeds meer awareness op het gebied van duurzaamheid. “We zien dat Nederlanders openstaan voor refurbished apparaten. Ze denken na over de impact die hun aankopen hebben op het milieu.” Jong of oud, Randstedelijk of op het platteland: de doelgroep is groot. Dat is ook onderdeel van de strategie van het bedrijf: zonder tunnelvisie ondernemen. “We bieden betaalbare tech van hoge kwaliteit met een intrinsieke duurzaamheidsmissie. Dus iedereen die geïnteresseerd is in technologie, duurzaamheid of gewoon zijn apparaten wil upgraden met een kleinere impact, is welkom.”
Marketingtechnisch is het voor de e-commercepartij ook niet nodig om te werken met persona’s. Sterker nog: het marketingapparaat is ingesteld op good old mond-tot-mondreclame. Het resultaat van goede service, vertelt Windischhofer: “De cijfers spreken voor zich: we hebben meer dan een miljoen producten verkocht met een goede Trustpilot-score (4,6 red.), terwijl we betere prijzen hanteren. Daardoor hebben mensen het over ons. In Oostenrijk en Duitsland hebben we een verwijzingspercentage van meer dan vijftig procent. Dat verwachten we ook voor de Nederlandse markt.”
Groen, groener, groenst
Anders dan traditionele retailers zegt Refurbed niet als grootste doel te hebben om winst te maken: vanuit zijn intrinsieke duurzame motivatie wil het bedrijf dat ieder huishouden in Europa in ieder geval één refurbished apparaat in huis heeft. Nieuwverkoop en tweedehands kan prima naast elkaar bestaan. Wel wil Windischhofer aan consumenten laten zien dat de aankoop van nieuwe apparatuur niet nodig is voor de beleving en service. “Het beste van twee werelden: de kwaliteit en service van een nieuw product en het duurzame karakter van een tweedehands product.”
Nieuwverkoop kan prima uitgefaseerd worden, denkt de oprichter. “Dat gezegd hebbende, met de groei van de refurbished markt en ons groeiende aanbod van 15 duizend verschillende producten, hoeven die twee werelden in de toekomst misschien niet eens naast elkaar te bestaan, en heeft onze doelgroep straks alleen nog refurbished elektronica in huis.”
Om dat doel te bereiken, blijven er zeker nog een aantal Europese landen over waar Refurbed zijn entree nog moet maken. Een snelle livegang in een nieuwe afzetmarkt is daarom ook niet ondenkbaar: Windischhofer wil continu uitbreiden. “We analyseren voortdurend kansen; op basis van verschillende criteria breiden we uit naar nieuwe markten."