Jack Wolfskin heeft sinds kort een eigen winkel in Nederland, aan de Oudegracht in Utrecht. Vanwaar deze keuze en wat kunnen we nog meer van het Duitse outdoormerk verwachten? RetailTrends vroeg het ceo Richard Collier.
Jack Wolfskin is een Duits bedrijf, dat al sinds 1981 bestaat en 490 winkels heeft in Europa en Azië: waarom duurde het zo lang om een winkel in Nederland te openen?
"Jack Wolfskin verkoopt al tientallen jaren met succes producten op de Nederlandse markt via retailpartners. Op dit moment hebben we een zeer specifieke regionale en wereldwijde groeistrategie die het bouwen van Jack Wolfskin-winkels in belangrijke markten omvat. We hebben veel succes gehad in omliggende markten zoals België en het is een natuurlijke stap voor ons om uit te breiden in Nederland. Utrecht is een levendige bestemming om te winkelen en onze nieuwe winkel weerspiegelt de energie van dat gebied."
Waarom hebben jullie voor Utrecht gekozen?
"Utrecht is een van de belangrijkste steden van Nederland, niet ver van Amsterdam. Het heeft veel...
Jack Wolfskin heeft sinds kort een eigen winkel in Nederland, aan de Oudegracht in Utrecht. Vanwaar deze keuze en wat kunnen we nog meer van het Duitse outdoormerk verwachten? RetailTrends vroeg het ceo Richard Collier.
Jack Wolfskin is een Duits bedrijf, dat al sinds 1981 bestaat en 490 winkels heeft in Europa en Azië: waarom duurde het zo lang om een winkel in Nederland te openen?
"Jack Wolfskin verkoopt al tientallen jaren met succes producten op de Nederlandse markt via retailpartners. Op dit moment hebben we een zeer specifieke regionale en wereldwijde groeistrategie die het bouwen van Jack Wolfskin-winkels in belangrijke markten omvat. We hebben veel succes gehad in omliggende markten zoals België en het is een natuurlijke stap voor ons om uit te breiden in Nederland. Utrecht is een levendige bestemming om te winkelen en onze nieuwe winkel weerspiegelt de energie van dat gebied."
Waarom hebben jullie voor Utrecht gekozen?
"Utrecht is een van de belangrijkste steden van Nederland, niet ver van Amsterdam. Het heeft veel jonge inwoners, talloze nationaliteiten, is modern en heeft charme. Een ideale omgeving voor een merklancering die landelijk in het oog springt."
De winkel in Utrecht is 170 vierkante meter groot. Waar ligt de nadruk op?
"Onze focus ligt op het belangrijkste en meest innovatieve assortiment op het gebied van technical outdoor, outdoor-lifestyle en urban lifestyle-collecties. Daarnaast bieden we schoeisel en accessoires aan."
Kunnen we meer winkels in Nederland verwachten?
"Ja, we verwachten meer openingen in deze groeimarkt, waar outdooractiviteiten populair zijn. Het is een ideale omgeving voor ons merk."
Aan welke steden denkt u?
"Stay tuned."
Op hoeveel winkels mikt u uiteindelijk?
"We onderzoeken momenteel waar verdere winkelopeningen zinvol zijn. De focus ligt niet op een specifiek aantal, maar op locaties die qua kwaliteit het meest bij ons merk passen."
Richard Collier, foto Jack Wolfskin
Blijft Jack Wolfskin de komende jaren kleding, schoenen, rugzakken en tenten verkopen via een multibrandketen als Bever en via webshops als Wehkamp en Otto?
"In onze verkoopstrategie vertrouwen we op drie pijlers: sterke wholesale-partnerschappen, waaronder sportretailers, ons eigen winkelnetwerk en een sterke digitale business. De verschillende kanalen concurreren niet met elkaar, maar zijn nauw met elkaar verbonden en zouden uiteindelijk van elkaar moeten profiteren. Ons doel is nu om dit bestaande omnichannel-model verder te versterken. We willen dat onze klanten de beste service krijgen op alle touchpoints wereldwijd en we geven ze graag nieuwe, opwindende winkelervaringen. Alleen al daarom richten we ons steeds meer op sportspeciaalzaken. Met hun adviesexpertise zijn ze erg belangrijk voor ons."
Veel webshops hebben sinds corona een flinke groei doorgemaakt, geldt dat ook voor die van Jack Wolfskin?
"Ondanks diverse uitdagingen zoals problemen in de internationale toeleveringsketen, hebben we het beste van de situatie gemaakt. Ik ben erg blij dat we ondanks alle tegenslagen 2021 economisch succesvol hebben kunnen afsluiten en ik ben erg trots op ons team dat deze uitdagingen zo indrukwekkend heeft aangepakt. Het was cruciaal voor onze toekomst dat we niet alleen de crisis succesvol zouden doorkomen. Ook zijn we erin geslaagd om met onze nieuwe merkoriëntatie, inclusief het digitale kanaal, een essentiële koers uit te zetten voor de verdere groei van Jack Wolfskin."
Wat is nu het omzetaandeel van de webshop? En hoeveel moet dat op middellange termijn zijn?
"We geven geen concrete cijfers. Wat ik je wel kan zeggen: met mijn aantreden (in december 2020, red.) is er ook een digitaliseringsoffensief gestart bij Jack Wolfskin dat alle sectoren van het bedrijf raakt. We hechten nog meer belang aan onze digitale business. Door het bestaande omnichannel-model uit te breiden, moeten klanten de beste service krijgen op alle touchpoints wereldwijd. Via een digitale marketingstrategie bereikt Jack Wolfskin nieuwe klantengroepen. We blijven onze aanwezigheid in alle digitale kanalen uitbreiden."
Wat zijn de belangrijkste landen voor Jack Wolfskin en waar verwacht u de komende jaren de sterkste groei?
"We hebben een duidelijk plan voor onze toekomstige groei. Naast de grote groeimarkten China en de VS willen we ook verder groeien in Europa. De focus ligt op Nederland, Groot-Brittannië, Polen en Italië. De DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, red.) blijft een belangrijke kernmarkt. Met de drie reeds genoemde pijlers - onze winkels, sterke wholesale-partnerships en een sterke digitale business - willen we vertegenwoordigd zijn in al onze focusmarkten en onze marktpositie daar met succes uitbreiden."