Wat is de grootste retailles die corona ons heeft geleerd? Precies: de kracht van de fysieke winkel is ongeëvenaard. Tijdens het RetailTrends-event Stores That Wow namen zowel retailfuturisten (Howard Saunders en George Gottl) als grote merken (H&M, Tony’s, Gastrovino, Delhaize en Kamera Express) plaats op het podium. Een recap in 5 tips, in quotes verpakt.

 

1. “Stop thinking shop”

“This was a shitty start of the twenties, wasn’t it?”, trapte Howard Saunders bezield het evenement af. De afgelopen twee jaar kenmerken zich door lege winkelstraten en een staat van ‘cyberpsychose’: de smartphone was tijdens corona de enige manier om met anderen in contact te zijn. Wat retail betreft ging alles om snelheid en gemak: consumenten konden binnen enkele uren maaltijden en boodschappen thuis verwachten; andere producten deden er hoogstens een etmaal over om voor de deur te worden neergezet. ‘Consuming in a vacuum’, zoals Saunders het noemt. “Het heeft ons gigantisch veel geleerd. Vooral de periode daarna. Toen het weer kon, gingen...