Door een serie overnames groeide CameraNU.nl de afgelopen jaren flink in fysieke winkels. Begin dit jaar kreeg de foto- en videospecialist zelf een nieuwe eigenaar en daarmee ligt de weg open voor verdere groei. We bespreken de plannen met directielid Ricardo van den Burg.
Zo’n drie jaar geleden had CameraNU.nl, afgezien van de thuisbasis in Urk, nog geen fysieke locaties. In mei 2019 werd fotozaak Booms in de Amsterdamse Van Woustraat overgenomen. Daarna had het bedrijf de smaak te pakken. Er kwamen snel meer overnames van zelfstandige fotoretailers met winkels in Apeldoorn, Eindhoven en Groningen.
In Rotterdam kwam er een volledig nieuwe locatie en met de recente overname van Calumet krijgt zowel Amsterdam als Rotterdam een tweede vestiging. Al met al zijn er nu acht winkels in Nederland en nog een Calumet-vestiging in Antwerpen.De integratie van Calumet komt voort uit de samenwerking die de oprichters van CameraNU.nl begin dit jaar sloten met European Imaging Group (EIG), Europees marktleider. De Europese fotogroep heeft daarmee een meerderheidsbelang genomen in de Nederlandse formule. Het merk Calumet viel...
Door een serie overnames groeide CameraNU.nl de afgelopen jaren flink in fysieke winkels. Begin dit jaar kreeg de foto- en videospecialist zelf een nieuwe eigenaar en daarmee ligt de weg open voor verdere groei. We bespreken de plannen met directielid Ricardo van den Burg.
Zo’n drie jaar geleden had CameraNU.nl, afgezien van de thuisbasis in Urk, nog geen fysieke locaties. In mei 2019 werd fotozaak Booms in de Amsterdamse Van Woustraat overgenomen. Daarna had het bedrijf de smaak te pakken. Er kwamen snel meer overnames van zelfstandige fotoretailers met winkels in Apeldoorn, Eindhoven en Groningen.
In Rotterdam kwam er een volledig nieuwe locatie en met de recente overname van Calumet krijgt zowel Amsterdam als Rotterdam een tweede vestiging. Al met al zijn er nu acht winkels in Nederland en nog een Calumet-vestiging in Antwerpen.De integratie van Calumet komt voort uit de samenwerking die de oprichters van CameraNU.nl begin dit jaar sloten met European Imaging Group (EIG), Europees marktleider. De Europese fotogroep heeft daarmee een meerderheidsbelang genomen in de Nederlandse formule. Het merk Calumet viel al onder deze groep, en blijft in Duitsland ook bestaan. In Nederland en België gaat Calumet op in CameraNU.nl.
Geen kannibalisatie
Dat Amsterdam en Rotterdam nu allebei twee CameraNU.nl-winkels hebben hoeft volgens Van den Burg geen probleem te zijn. “Uit onze klantanalyse zien we dat de Calumet-klant echt een andere is dan die van ons. Eentje die nog niet structureel bij CameraNU.nl komt.” Veel zzp’ers die hun geld met fotografie verdienen bezoeken Calumet. Ook heeft de formule een zakelijke tak met grotere productiebedrijven als klant en is verhuur er verder ontwikkeld. “Dat zijn echt aanvullingen op onze klantsegmenten, dus we verwachten geen kannibalisatie.”
De winkel van Calumet in Antwerpen is ook overgenomen door CameraNU.nl, maar blijft vooralsnog onder de oude naam opereren. “De locatie vinden we niet representatief genoeg voor wat wij willen neerzetten”, verklaart Van den Burg. Hij is daarom bezig met een nieuwe plek voor een flagshipstore in de Belgische stad. Die gaat naar verwachting in november open en de oude Calumet-winkel sluit dan de deuren.
Groeiruimte in Nederland
Binnen Nederland ziet Van den Burg nog ruimte voor twee à drie winkels erbij. Waar tot nu toe vooral bestaande winkels werden overgenomen, kijkt hij nu nadrukkelijk naar volledig nieuwe locaties. Dat is tot nu toe alleen bij de eerste winkel in Rotterdam gedaan. “Bij het overnemen van een bestaande winkel hou je de bestaande eigenaar, die de klanten kent en betrokken is bij de winkel”, zegt Van den Burg. “Je neemt de klanten en de kennis van de winkel over, dat geeft een comfortabel gevoel.”
Toch ziet hij ook grote voordelen aan volledig nieuwe vestigingen. “Je bent volledig vrij om een locatie en het aantal vierkante meters te kiezen. Ook heb je vrijheid in de werving en selectie van nieuwe collega’s.” De ervaring in Rotterdam stemt hem ook positief. “Als ik zie hoe we die binnen een jaar tijd hebben ontwikkeld, durven we het nu gewoon aan om nieuwe locaties zonder historie te openen.”
Nieuw winkelconcept
Dat zal in ieder geval gebeuren in Amsterdam, waar CameraNU.nl op zoek is naar een locatie voor een flagshipstore om een volledig nieuw retailconcept te presenteren. De huidige winkel in Amsterdam-Zuidoost gaat sluiten vanwege een wijziging in het bestemmingsplan. Of die aan de Van Woustraat blijft bestaan is nog niet zeker. “Als ze niet kannibaliseren houden we die gewoon open.”
Waar de nieuwe flagshipstore komt kan Van den Burg nog niet zeggen. Ook over wat het nieuwe winkelconcept precies inhoudt wil hij niet te veel kwijt. “Onze branche is nog best traditioneel en conservatief”, zegt hij. “Wij hebben daar een heel ander beeld bij.” Wat dat beeld is gaan we volgend jaar zien, want dan staat de opening op de planning.
Ook in België blijft het waarschijnlijk niet bij één flagshipstore in Antwerpen. “Gezien het landschap denken we met vier, maximaal vijf winkels het land gecoverd te hebben”, zegt Van den Burg. Een hele andere benadering van die markt is volgens hem niet nodig. “Het consumentengedrag is bijna gelijk.” De focus ligt vooral op het Nederlandstalige deel van België, want een vertaalslag naar het Frans staat nog niet op de planning. “Maar uiteraard zijn beeldmakers uit Wallonië ook welkom. We zien daar nu online al enorm veel omzet vandaan komen.”
De ontwikkeling van CameraNU.nl door de jaren heen doet denken aan die van branchegenoot Kamera Express. Ook dat bedrijf groeide na een aanvankelijke focus op e-commerce uit tot een fotospecialist met een flink aantal fysieke winkels. “Omzetwise is dat absoluut een concurrent”, erkent Van den Burg. “We vissen allemaal in dezelfde vijver, waar bovendien steeds minder vissen in zitten.” Er zijn volgens hem wel verschillen. “Als ik de reviews en het klantcontact analyseer, maken wij het verschil op het persoonlijke aspect. Daar blinken we in uit.”
Ook qua positionering ziet Van den Burg belangrijke verschillen. “Ten opzichte van Kamera Express zitten wij wat hoger in de markt.” Toch ziet hij ook Kamera Express wel meer naar boven bewegen, met meer aandacht voor contentmarketing en inspiratie. “Uiteindelijk zullen we naar elkaar toegroeien en dan moet je weer op andere punten het verschil maken.”
Dat gaan volgens hem onder meer de nieuwe winkels worden. “Het nieuwe concept gaat echt zorgen dat je graag bij CameraNU.nl wilt zijn. Niet eens om te kopen, maar om rond te lopen, geïnspireerd te raken en in contact te komen met andere beeldmakers.”
Ook de smartphonegebruiker telt mee
De markt staat bekend als een krimpmarkt, maar volgens Van den Burg is dat wel een beetje achter de rug. “Er zijn nog nooit zoveel foto’s en video’s gemaakt als nu”, ziet hij. “De behoefte om met beeld bezig te zijn is er.” Veel contentmakers houden het daarvoor echter bij hun smartphone, die ook een steeds betere camera heeft. “Uiteindelijk lopen zij vanzelf tegen beperkingen aan als ze een bepaald niveau licht of geluid willen hebben”, stelt Van den Burg. “Daarnaast laten wij via onze contentmarketingstrategie en met influencers zien welke beperkingen daaraan vastzitten.”
Overigens zet CameraNU.nl de smartphone-beeldenmaker niet buitenspel. “We verkopen ook accessoires om het maximale uit je smartphone te halen. Met die groep willen we zeker in contact blijven, want als zij uiteindelijk doorgroeien en andere apparatuur nodig hebben, dan moeten wij er voor ze zijn.”
De grootste groeikansen ziet Van den Burg op het gebied van video. “Daar hebben we de afgelopen jaren onvoldoende focus op gehad, we waren erg foto-georiënteerd. Video is nu echt een strategische pijler.” CameraNU.nl is bezig het assortiment op dat vlak flink op te schalen en heeft daar sinds kort ook een specifieke categorymanager voor.
De samenwerking met EIG helpt daarbij. “We kunnen nu binnen de groep assortimenten met elkaar vergelijken, zien waar whitespots zitten en waar veel te winnen valt. Zo kunnen we ook snel zien waar succesverhalen met video te zien zijn.” CameraNU.nl is nog geen half jaar onderdeel van EIG, maar plukt er nu al de vruchten van, zegt hij. “Opschalen naar nieuwe assortimenten is veel makkelijker geworden. En je slagkracht neemt enorm toe.”