Marc O’Polo zet fors in op internationale groei, buiten de Duitstalige landen. Hoe wil het modemerk dat doen? En wat zijn de plannen in Nederland? We vroegen het aan director international sales west Moritz Wehner.
Het verhaal van Marc O’Polo begint in 1967, in Stockholm. De Zweden Rolf Lind en Göte Huss richten samen met de Amerikaan Jerry O. Sheets het merk op. Ze willen het op een andere manier aanpakken: geen synthetische stoffen, maar natuurlijke materialen. Het eerste kledingstuk is een patchwork-shirt, gemaakt van handgeweven Indiaas katoen.
In de jaren zeventig komt Marc O’Polo met complete dames- en herenlijnen. Het merk zet zich op de kaart met een sweatshirt met een groot logo erop. In 1979 wordt in de Duitse stad Düsseldorf de eerste Marc O’Polo-winkel ter wereld geopend. In 1997 wordt de Duitser Werner Böck meerderheidsaandeelhouder en verhuist het hoofdkantoor naar Stephanskirchen, ten zuiden van München. Anno 2022 is zijn zoon Maximilian de ceo.
Een merk met een lange historie dus. Maar om het ook een zonnige toekomst te geven, is...
Marc O’Polo zet fors in op internationale groei, buiten de Duitstalige landen. Hoe wil het modemerk dat doen? En wat zijn de plannen in Nederland? We vroegen het aan director international sales west Moritz Wehner.
Het verhaal van Marc O’Polo begint in 1967, in Stockholm. De Zweden Rolf Lind en Göte Huss richten samen met de Amerikaan Jerry O. Sheets het merk op. Ze willen het op een andere manier aanpakken: geen synthetische stoffen, maar natuurlijke materialen. Het eerste kledingstuk is een patchwork-shirt, gemaakt van handgeweven Indiaas katoen.
In de jaren zeventig komt Marc O’Polo met complete dames- en herenlijnen. Het merk zet zich op de kaart met een sweatshirt met een groot logo erop. In 1979 wordt in de Duitse stad Düsseldorf de eerste Marc O’Polo-winkel ter wereld geopend. In 1997 wordt de Duitser Werner Böck meerderheidsaandeelhouder en verhuist het hoofdkantoor naar Stephanskirchen, ten zuiden van München. Anno 2022 is zijn zoon Maximilian de ceo.
Een merk met een lange historie dus. Maar om het ook een zonnige toekomst te geven, is internationalisering volgens Marc O’Polo van groot belang. Nu zijn Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (de DACH-regio) nog goed voor bijna zeventig procent van de omzet, maar dat aandeel zal de komende jaren kleiner worden. “Groei in andere landen, dat is ons belangrijkste doel”, vertelt director international sales west Moritz Wehner.
Nederland 'heel belangrijk'
Nederland is een van die landen. “Nederland is heel belangrijk. Het is al een multimiljoenen-business, maar we weten dat er nog veel meer is te behalen.” Marc O’Polo heeft hier nu vier brandstores: twee eigen winkels in Mall of the Netherlands (sinds mei) en Utrecht, en twee franchisevestigingen in Maastricht en Den Haag. Daarnaast heeft het vier outletwinkels.
“We willen meer winkels openen”, zegt Wehner. Maar hij voegt eraan toe dat de plannen daarvoor niet concreet zijn. “Het hangt uiteraard van de locatie af en of we er voldoende potentie zien.” Marc O’Polo wordt in Nederland daarnaast in zo’n tweehonderd multibrandstores verkocht - waaronder de Bijenkorf, Van Uffelen en Van Tilburg - en via platforms als About You en Zalando. Wehner benadrukt dat de omnichannelaanpak voor Marc O’Polo belangrijk is.
Warenhuizen
Huidige groeimarkten zijn Frankrijk, Italië en Spanje. In de laatste twee landen heeft het merk onlangs partnerschappen gesloten met warenhuisketens. In Italië gaat het om Coin en Rinascente, in Spanje om El Corte Inglés. In Frankrijk is Marc O’Polo al langer te koop in de warenhuizen van Printemps en Galeries Lafayette.
Maar daar stopt het niet. “Als je wilt groeien in omzet ligt er natuurlijk ook nog een groot gebied across the pond: Noord-Amerika. Daar kijken we ook naar.” De eerste stap wordt dit jaar al gezet in Canada. Vanaf september wordt de herfst/winter-collectie daar verkocht in warenhuizen van Hudson’s Bay. Sinds oktober vorig jaar is Marc O’Polo al met zijn webshop actief in beide landen. Die maand werden nóg zestien landen toegevoegd, waarmee het totaal aantal op 41 kwam.
Op weg naar 1 miljard
Het doel van Marc O’Polo is een omzet van een miljard euro, zegt Wehner. Wanneer dat bereikt moet zijn, vertelt hij er niet bij. Het zal waarschijnlijk nog wel enkele jaren duren voordat het zover is. In het afgelopen boekjaar, dat eind mei afliep, bedroeg de omzet zo’n 560 miljoen euro. Dat is een record. Vergeleken met een jaar eerder ging het om een stijging van ruim 27 procent.
Online – de eigen webshop en de marktplaatsen – is goed voor meer dan dertig procent van de omzet. “Op termijn zou de verhouding 50/50 moeten worden.”
Verjonging
Met alleen uitbreiden naar andere landen kom je er niet, weet Wehner. Ook het assortiment is opgefrist en Marc O’Polo positioneert zich nadrukkelijker als een premiummerk. “Groei is de ene pijler, verjonging de andere. We worden een klassiek merk genoemd of zelfs een oud merk. We zijn er ook trots op dat we er al meer dan vijftig jaar zijn, maar we moeten ervoor zorgen dat ons merk ook aantrekkelijk is voor jongere generaties.”
En dat betekent: aan veel knoppen draaien. Andere ontwerpen, een nieuw type shop-in-shop (Scandinavian Studio, met een strak design), tv-commercials en een campagne waarin duurzaamheid centraal staat. “Een 360 graden-strategie die mensen duidelijk maakt hoe we het merk aan het ontwikkelen zijn. En ik denk dat we goed op weg zijn.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;