Een kledingmerk ter waarde van drie miljard dollar in één klap weggeven aan een non-profit klimaatorganisatie: het besluit van de oprichter van Patagonia is op z’n minst verwonderlijk te noemen. Net als het verkondigen dat men vooral niét je kleding moet kopen. Maak kennis met Yvon Chouinard.

 

Hij was miljardair, maar de afgelopen vijftig jaar vond je hem eerder op een surfboard dan in een boardroom. Tussen het bergbeklimmen, vliegvissen en surfen door bedenkt hij wat ‘wilde en gekke ideeën’ die anderen daarna mogen vormgeven. 

 

De dagen dat de oprichter van outdoorkledingmerk Patagonia door Amerika zwierf en moest rondkomen van minder dan een dollar per dag, liggen al jaren ver achter hem. Toch is de 83-jarige natuurliefhebber heel gewoon gebleven, vertellen vrienden graag aan journalisten. Chouinard slaapt tijdens zijn lange tochten door de Amerikaanse wildernis nog regelmatig in zijn auto. “Hij leeft een bescheiden leven”, verklaart een vriend. “Het onroerend goed waarop hij dat meestal doet is wel duurder geworden.” Zoals Moose,...