Decathlon en Zeeman zetten stappen richting een circulair businessmodel door onder meer tweedehands producten aan te bieden. Het moeilijkst is misschien wel om intern alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, merken beide winkelketens. Dit zijn hun learnings tot nu toe.  


Het heeft binnen Decathlon tot op het hoogste niveau prioriteit om te verduurzamen, legt Van Leeuwen uit. Zo werkt men met abonnementsmodellen voor bijvoorbeeld kinderfietsen. “Decathlon onderzoekt al jaren de mogelijkheden om zo te bestaan dat we bijvoorbeeld binnen de CO2-doelstellingen blijven en dan zijn er andere oplossingen nodig. Vanuit de gedachte dat het anders moet en dan moet je uitvinden hoe.”
 

Van lineair naar circulair in retail

Het lineaire model van spullen produceren, gebruiken en daarna weggooien is nog steeds dominant. Nu grondstoffen schaarser en duurder worden en de planetaire grenzen bereikt zijn, verkennen steeds meer retailmerken de mogelijkheden van een circulair model. 

Onder meer Zeeman en Decathlon zetten stappen op dat vlak, door onder meer tweedehands producten en abonnementen aan te bieden. Arnoud van Vliet (manager CSR & quality bij Zeeman) en Marianne van Leeuwen (bij Decathlon...