Met een eerste Apple Premium Partner-winkel in Breda en een tweede op de planning in Den Bosch in mei lijkt Amac-oprichter en directeur Ed Bindels niet te stoppen. Toch was hij eerder buitengewoon sceptisch over dit nieuwe concept van Apple. Wat is er veranderd?
Ed Bindels zit aan een van de tafels in zijn nieuwe Amac-vestiging in Breda, een uur voor de locatie opent voor winkelend publiek. “Hoe vind je het? De tafels hebben een ronding van precies evenveel graden als de hoeken van Apple-producten”, zegt de ondernemer trots.
Twee dagen eerder is de winkel naar het nieuwe concept feestelijk geopend. Iets wat de afgelopen drie winkelopeningen niet kon vanwege corona. “Ik heb veel bij mensen in de rij gestaan om te vragen wat ze vonden van de winkel. Sommigen vonden de oude winkel leuker. Dat snap ik wel: lekker knus, altijd vol. Maar iedereen ziet wel dat het nodig was en dat weten we ook wel van onszelf. Het had zijn beste tijd gehad”, zegt Bindels. Duizenden mensen uit het hele land...
Met een eerste Apple Premium Partner-winkel in Breda en een tweede op de planning in Den Bosch in mei lijkt Amac-oprichter en directeur Ed Bindels niet te stoppen. Toch was hij eerder buitengewoon sceptisch over dit nieuwe concept van Apple. Wat is er veranderd?
Ed Bindels zit aan een van de tafels in zijn nieuwe Amac-vestiging in Breda, een uur voor de locatie opent voor winkelend publiek. “Hoe vind je het? De tafels hebben een ronding van precies evenveel graden als de hoeken van Apple-producten”, zegt de ondernemer trots.
Twee dagen eerder is de winkel naar het nieuwe concept feestelijk geopend. Iets wat de afgelopen drie winkelopeningen niet kon vanwege corona. “Ik heb veel bij mensen in de rij gestaan om te vragen wat ze vonden van de winkel. Sommigen vonden de oude winkel leuker. Dat snap ik wel: lekker knus, altijd vol. Maar iedereen ziet wel dat het nodig was en dat weten we ook wel van onszelf. Het had zijn beste tijd gehad”, zegt Bindels. Duizenden mensen uit het hele land kwamen opdagen. “Ook voor de openingskorting denk ik. De omzet was gelijk erg hoog.”
'Deze winkel was er het meest aan toe'
Apple Premium Partner is een nieuw winkelconcept voor winkels die uitsluitend Apple-producten en accessoires verkopen. Eerder openden in Zürich, Praag, Kuala Lumpur en Granada winkels met dit label. Nu dus ook in Breda. De keuze voor deze locatie was een praktische overweging: “Deze winkel was er het meest aan toe. Wij wilden vijf jaar eerder al weg.”
Bindels verwacht dat de winkel op de nieuwe plek qua omzet met 30 procent kan groeien. Hij verwacht ook meer inloop: “Die locatie was altijd heel snel vol. Weinig ruimte. En veel ruimte werd in beslag genomen door de kasten. Hier is het nu het tegenovergestelde, dus dat werkt prettig. En het voordeel is: we zitten vóór de drukste tijd van het jaar, in retail.”
'Voor Apple kan een pand marketing zijn, voor ons is een vestiging gewoon onze bread and butter'
De vestiging in Den Bosch gaat in mei verhuizen en wordt daarmee ook een Apple Premium Partner. Dat is voorlopig de laatste in Nederland die deze status krijgt. "Het is een heel duur concept door de meubels. Echt heel kostbaar. Eigenlijk kun je in de andere winkels nu niet meer zo'n investering doen qua omzet", legt Bindels uit.
De tekst loopt door onder de foto
De Amac in Breda naar nieuw concept
Het vernieuwde concept
Bindels is van mening dat het nieuwe concept wel hoognodig was. In 2009 startte de eerste Amac-pilot: “Dat is een verschil van 13 jaar. In de tussentijd is er nogal wat gebeurd ook in de productlijn van Apple. Toen was de iPad er pas net.” Ook heeft de ondernemer het niet altijd helemaal zelf voor het kiezen gehad. “We hebben ook een erfenis van (de door Amac overgenomen,red.) andere resellers in Nederland. Zij hebben winkels gehuurd die ik nooit zou huren, zoals de oude winkel in Breda. Dat was echt een postzegel”, zegt Bindels.
Ook oefent Apple op bepaalde momenten druk uit, aldus Bindels. Zo is footfall belangrijker dan de omvang, wat lastig is met die erfenis van overnames. “In 2006 had ik een discussie met Apple over een locatie in Den Bosch. Die was echt te klein, maar lag volgens Apple beter qua footfall. Ik dacht: hoezo beter? Dus ik heb voor een andere winkel gekozen.”
'Ik ga geen wit velletje tekenen van te voren'
De voorkeuren van Apple zijn volgens Bindels niet vanuit de ondernemer geredeneerd. “Als je vraagt: waarom is Amac als enige reseller overgebleven? Heel veel ondernemers waren geen retailers. Die dachten niet: oké, maar wát moet ik dan kwijt? Tien procent van onze winst komt uit accessoires, die moet je allemaal kwijt in de winkel. Dat was mijn leidraad: veel kasten.” Bindels denkt even na en vervolgt: “En voor Apple kan een indrukwekkend maar onpraktisch pand marketing zijn, voor ons is een vestiging gewoon onze bread and butter.”
Verstandhouding met Apple
Apple krijgt met het nieuwe concept ook meer inspraak bij Amac, bevestigt de ondernemer. “Met Apple Premium Partner ligt de lat hoger. Er zijn wereldwijd resellers die amper of geen website hebben en daar bovenop nu verplicht trainingen moeten geven. Dat deden wij al.” De groeipijn zit hem dan ook vooral in de bedrijven die dit nog niet konden aanbieden, zegt Bindels. Toch was hij in een vorig gesprek met RetailTrends erg sceptisch over het Apple Premium Partner-concept: “Het verplichte pakketje wordt groter, voor ons was dat bedreigend. Er stonden toen alleen maar regels zonder invulling. Wat betekent dat nou, wat hier nu in mijn nieuwe contract staat? Wat is de impact? Dat werd eigenlijk niet gespecificeerd.”
Die kritische houding tegenover Apple als bedrijf lijkt er nog wel in te zitten: “Je merkt dat het een pilot is. Een nieuw concept waaraan ze nog tweaken en tunen. Daar kregen we discussie over met Apple. Leuk dat je het allemaal van ons vraagt en zegt dat dit er gaat komen, maar wat dan? Wat houdt het dan precies in? Waar teken ik dan voor? Ik ga geen wit velletje tekenen van te voren.”
Twistpunt: de website
Na een gesprek met Apple in Londen bleek dat de soep niet zo heet wordt gegeten als opgediend. Het grootste conflict tussen beide partijen betrof de website. “Er zijn concessies gedaan op de dingen waar wij zelf al in geïnvesteerd hebben, zoals de website. Daar hebben we meer dan anderhalf miljoen in gestoken, dat is gigantisch. Een goede website is kostbaar en die hadden we weg moeten gooien”, legt Bindels uit.
Dat bleef lang onduidelijk: er kwam maar geen uitspraak over hoe dat zou gaan. “Ik moest tekenen dat het een andere website zou worden. Ze realiseren zich nu wel dat dat niet echt kan.”
Er blijft spanning staan op de verhouding tussen Apple en Amac. Ondertussen groeit de invloed van Apple gestaag verder: “Als ondernemer is dat altijd moeilijk. Je bent tenslotte toch ondernemer.”
Desondanks schemert nog altijd door dat Bindels een van de superfans is van wereldmerk Apple: “De discussie bij ons is nooit zo op het fysieke geweest. Het concept vinden wij waanzinnig en het was hoog nodig: weer eens wat nieuws. Het is een betere winkel maar daardoor ook meteen veel duurder. Dit is wel écht Apple-stijl”, zegt de Amac-directeur terwijl hij zijn kersverse winkel nog eens trots in zich opneemt. “Het is het meest waardevolle merk ter wereld. Daar gaan ze zo ver in, om dat te behouden of uit te stralen. Apple investeert hierin zwaar. De discussie tussen ons gaat altijd meer over digitaal.”