Veel ogen en relatief weinig content. Dat is waarom retailmerken op TikTok nog vrij eenvoudig een behoorlijke volgersschare kunnen opbouwen, anders dan op verzadigde social media als Instagram en Facebook. En daarvoor hoeft echt niet meer gedanst te worden.

 

Retailers namen lang een wat afwachtende houding aan ten opzichte van TikTok, dat met dans- en playbackvideo’s vooral een jonge doelgroep leek te bedienen. Inmiddels telt het platform in Nederland 2,5 miljoen actieve gebruikers. Dat aantal groeit – ondanks discussie over de privacyvoorwaarden van het Chinese kanaal – harder dan de concurrentie. Van verzadiging op het platform is nog geen sprake. Retailmerken die met TikTok aan de slag gaan kunnen relatief snel groeien. “Het is nu nog een stuk eenvoudiger om op TikTok 10.000 volgers te krijgen dan op Instagram”, stelt TikTok-expert Laurence de Wilde.


TikTok is er allang niet meer alleen voor merken die Generatie Z willen bereiken, constateert De Wilde die bedrijven helpt groeien op het kanaal en als ondernemer 40.000 volgers heeft. “We zien dat de leeftijd verschuift,...