‘Dan doe ik het zelf wel’, dacht On-oprichter Olivier Bernhard toen Nike zijn idee voor een nieuw type hardloopschoen afwees. Met een futuristische flagshipstore in het hart van de stad debuteert het Zwitserse sportmerk in Londen.

 

Shoppers zien bij binnenkomst gelijk een chromen display met een grote robotarm, die verschillende schoenen laat zien. Dat futuristische aspect moet het technologische en innovatieve karakter van On benadrukken. "On is een innovatiebedrijf. Alles wat we maken begint met sporters die veel tijd doorbrengen in ons lab, met ons onderzoeksteam", zegt medeoprichter Olivier Bernhard. De meervoudig Ironmankampioen – bijgenaamd Oli – was op zoek naar een betere hardloopschoen en presenteerde een zelfgemaakt exemplaar aan zijn toenmalige sponsor, Nike. Die zag er niets in, waarna Oli aan de slag ging met zijn vrienden David Allemann en Caspar Copetti. Ruim een decennium na de oprichting debuteerde het sportmerk op de beurs met een waarde van 5.5 miljard euro en heeft On een jaaromzet van bijna 1 miljard euro (2022).