Keune Haircosmetics heeft begin 2022 een nieuwe webshop gelanceerd om meer zichtbaarheid te creëren en minder afhankelijk te zijn van groothandels. Vertrouwen, oog voor anderen en vooral veel leren, liggen daaraan ten grondslag, vertelt Remco Hoeffnagel, Client Service Director bij Abovo Maxlead.

 

Een nieuw digitaal team heeft de webshop op beperkte schaal ontwikkeld en na een succesvolle initiële lancering wordt deze nu verder opgeschaald. Daarbij is veel aandacht besteed aan digitale strategie, SEO en de structuur van de webshop om deze goed leesbaar en vindbaar te maken.

 

Gezamenlijk team

Wat Hoeffnagel is opgevallen: als je je als merk over de volledige funnel wilt ontfermen – van SEA en SEO tot social – moet je lef tonen en vlot willen leren. “Er is vrijheid en durf nodig.” Hij wijst daarmee op het gezamenlijke team dat is ontstaan tussen Keune en Abovo Maxlead. De e-commercezaken zijn inmiddels zo goed op orde dat er ook samenwerking gezocht kan worden met interne marketeers die actief zijn op andere vlakken.


Overall hebben de nieuwe activiteiten geleid tot een omzetstijging van 10 tot 15 procent en grotere zichtbaarheid. In de toekomst wil Keune zich (nog) sterker richten op merkbeleving en het aantrekken van nieuwe klanten. Een van de learnings die Hoeffnagel daarin meeneemt is dat het meten van kanalen en impact langer kan duren dan verwacht. Start daar zo vroeg mogelijk mee, zegt hij. Want er zijn verschillende partijen die goed moeten samenwerken.

 

 

 

“De wereld van haar en beauty is namelijk sterk gekoppeld aan meningen van haarprofessionals.”

 

 

Budgetten verplaatsen

Wat hielp is dat er op voorhand heel duidelijke KPI’s zijn afgesproken, vervolgt Hoeffnagel. “Daardoor konden we snel en goed evalueren en waar nodig budgetten verplaatsen.” Dat laatste is niet vanzelfsprekend en daar is nog veel winst te behalen, weet hij. “Denk breder dan je eigen ‘hokje’. Als een display-specialist tijdens een campagne ziet dat hij het maximale eruit heeft gehaald en het budget beter ingezet kan worden bij social dan wint iedereen. Daar is onderling vertrouwen voor nodig.”


Als hoger gepositioneerd merk speelt Keune nog steeds een belangrijke rol voor kappers, die ook een belangrijke rol spelen in het B2C-aankoopproces. De wereld van haar en beauty is namelijk sterk gekoppeld aan meningen van haarprofessionals. Door producten via de Keune webshop aan te schaffen, kunnen klanten hun kapper dan ook direct steunen door hen tijdens het betalingsproces te selecteren, zodat zij hetzelfde bedrag krijgen als ze in de salon zouden verdienen aan een verkoop. “Zo is e-commerce ook voor hen aantrekkelijk”, besluit Hoeffnagel.