Q-Park heeft als Europees parkeerbedrijf een sterke aanwezigheid in Nederland, waar het meer dan 350 garages exploiteert. Het bedrijf wil op meer plekken in de customer journey van mobiliteit een rol spelen, zaken slim automatiseren en kunnen aantonen wat de impact van online inspanningen op offline transacties is.

 

Biedingen optimaliseren

Enige tijd geleden is Q-Park gestart met inzetten op Google Ads om de aandacht van automobilisten te vestigen op de parkeerplaatsen. Ze creëerden relevante zoekwoorden en zoekadvertenties voor elke locatie en gebruikten Google Ads Store Visits om de bijdrage van hun online inspanningen aan offline transacties te volgen. En met behulp van relevante statistieken optimaliseerden ze hun biedingen om hun ROAS (Return on Ad Spend) te maximaliseren.

 

Zachte conversies

Om de gebruikerservaring verder te verbeteren, wordt gewerkt met Channable, een tool die verschillende feeds combineerde, zoals locatie-informatie, afstand tot belangrijke points of interest, kalender van belangrijke evenementen en real-time informatie over beschikbare parkeerplaatsen in elke garage. Door de Enhanced E-commerce optie in Google Analytics te gebruiken, konden ze de waarde van zachte conversies meten, zoals pre-bookingverkopen en klikken op de ‘navigeer naar’- knop die een navigatie-app opende.

 

 

Combinatie winkelbezoek en e-commerce

Alle online gegevens zijn gecombineerd met offline verkoopgegevens op stadsniveau om gedegen berekeningen te maken van de ROAS voor de zoekcampagnes. Dat kwam onder andere een 38 procent in parkeerbezoeken via Google-advertenties uit naar voren, evenals een daling van 29 procent in kosten per bezoek en een stijging van 28 procent in ROAS uit paid search. Door metrics van e-commerce en winkelbezoeken te combineren, liep de ROAS op search advertising zelfs op tot bijna 500 procent.

 

 

“Belangrijke ontwikkelingen zijn ook de optie om parkeerplekken vooraf te boeken en het lanceren van de eigen app."

 

 

Budget-allocatie

Q-Park paste met succes de gebruikerservaring aan door bestuurders relevante informatie te bieden over parkeeropties in de buurt, ontwikkelde een functie om zonder kaart een parkeergarage in en uit te rijden en maakt het mogelijk om parkeerplekken vooraf te reserveren. Belangrijke ontwikkelingen zijn ook de optie om parkeerplekken vooraf te boeken en het lanceren van de eigen app. Dit alles is mogelijk door een interne digitale transformatie en een solide digitale infrastructuur. Waarbij het bovendien mogelijk is om de impact aan van online inspanningen op offline transacties aan te tonen en de ROAS te maximaliseren.

 

Remco Hoeffnagel, Client Service Director Abovo Maxlead