Bol.com gaat al sinds de start van het Retail Merkenonderzoek in 2015 aan kop als sterkste retailmerk van Nederland. Die andere groeibriljant van eigen bodem – Action – dringt voor het eerst de top drie binnen. Beide kunnen de grootste groei van het klantenbestand verwachten, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2023. Action wint daarnaast de award voor de beste prijskwaliteitsverhouding, die RetailTrends voor het eerst uitreikt.

 

Van een rustige tijd van opbloei na de hectische coronaperiode is totaal geen sprake in retailland. De onderlinge strijd is heviger dan ooit, waarbij elke partij keihard vecht voor een kleine winst ten opzichte van de concurrentie.


Nooit eerder waren de positieverschuivingen in de top honderd van sterkste retailmerken dan ook zo groot als dit jaar. Maar liefst een derde van alle retailers ziet zijn positie met minimaal vijf plaatsen stijgen of dalen sinds 2022.


Grote uitschieters zijn Holland & Barrett (stijgt van de 61e plaats naar nummer 46) en BCC (daalt van plek 40 naar 51). Zelfs bij deze twee winkelketens is de absolute merkwaardeontwikkeling echter...