Retail Merkenonderzoek: de 100 sterkste retailmerken van Nederland
Bol.com gaat al sinds de start van het Retail Merkenonderzoek in 2015 aan kop als sterkste retailmerk van Nederland. Die andere groeibriljant van eigen bodem – Action – dringt voor het eerst de top drie binnen. Beide kunnen de grootste groei van het klantenbestand verwachten, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2023. Action wint daarnaast de award voor de beste prijskwaliteitsverhouding, die RetailTrends voor het eerst uitreikt.
Van een rustige tijd van opbloei na de hectische coronaperiode is totaal geen sprake in retailland. De onderlinge strijd is heviger dan ooit, waarbij elke partij keihard vecht voor een kleine winst ten opzichte van de concurrentie.
Nooit eerder waren de positieverschuivingen in de top honderd van sterkste retailmerken dan ook zo groot als dit jaar. Maar liefst een derde van alle retailers ziet zijn positie met minimaal vijf plaatsen stijgen of dalen sinds 2022.
Grote uitschieters zijn Holland & Barrett (stijgt van de 61e plaats naar nummer 46) en BCC (daalt van plek 40 naar 51). Zelfs bij deze twee winkelketens is de absolute merkwaardeontwikkeling echter...
Bol.com gaat al sinds de start van het Retail Merkenonderzoek in 2015 aan kop als sterkste retailmerk van Nederland. Die andere groeibriljant van eigen bodem – Action – dringt voor het eerst de top drie binnen. Beide kunnen de grootste groei van het klantenbestand verwachten, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2023. Action wint daarnaast de award voor de beste prijskwaliteitsverhouding, die RetailTrends voor het eerst uitreikt.
Van een rustige tijd van opbloei na de hectische coronaperiode is totaal geen sprake in retailland. De onderlinge strijd is heviger dan ooit, waarbij elke partij keihard vecht voor een kleine winst ten opzichte van de concurrentie.
Nooit eerder waren de positieverschuivingen in de top honderd van sterkste retailmerken dan ook zo groot als dit jaar. Maar liefst een derde van alle retailers ziet zijn positie met minimaal vijf plaatsen stijgen of dalen sinds 2022.
Grote uitschieters zijn Holland & Barrett (stijgt van de 61e plaats naar nummer 46) en BCC (daalt van plek 40 naar 51). Zelfs bij deze twee winkelketens is de absolute merkwaardeontwikkeling echter beperkt, als we een vergelijking maken met de eerdere onderzoekmetingen. Het gevecht om de consumenteneuro draait steeds meer om de details.
Pas zeven jaar na de rebranding is Holland & Barrett op het niveau van De Tuinen
MediaMarkt zakt weer weg
Net als twee jaar geleden staat MediaMarkt in 2023 in het lijstje van sterkste dalers. Volgens de onderzoeksresultaten is de kracht en het imago van de Duitse elektronicaketen minder sterk dan partijen als bol.com en Coolblue, die hun merkpositie wél weten te versterken. Bol.com en Coolblue onderscheiden zich volgens de consument op gemak, de kwaliteit van hun assortiment en de aantrekkelijkheid van de prijs. MediaMarkt zakt niet alleen weg vanwege de verminderde zichtbaarheid van het merk. Ook op de andere twee pijlers van merkkracht – waardering en binding – is de ontwikkeling negatief. In totaal krimpt het merk met drie procent in vergelijking met vorig jaar.
Dat de consument de elektronicaketen nu als minder zichtbaar ervaart is opvallend. MediaMarkt gaf in aanloop naar het WK voetbal namelijk ruim 1,1 miljoen euro uit aan reclame in Nederland en was daarmee de grootste adverteerder onder de retailers.
Concurrent BCC verliest dit jaar een vergelijkbaar deel van zijn merkwaarde, vooral veroorzaakt door een bekendheidsdaling. Die wordt mogelijk veroorzaakt door het einde van de samenwerking met Wehkamp. Wehkamp bood sinds 2018 elektronicaproducten van BCC aan. Door tegenvallende omzetcijfers en hoge kosten voor het aanhouden van een dubbele voorraad kwam het partnership na vier jaar tot een eind.
Jan Linders neemt afscheid op plaats 88
Dat het merk Jan Linders net voor de rebranding naar Albert Heijn tot de grootste dalers van 2023 behoort, zal de betrokken partijen waarschijnlijk weinig boeien. Vervelender is de vergelijkbare daling van Vomar Voordeelmarkt en Nettorama. Voor deze supermarktketens is het van levensbelang zich positief te onderscheiden van de grote spelers.
De significante daling in bekendheid en waardering in de periode 2022-2023 helpt niet mee om het continue overnamegevaar te ontlopen. Geen van de andere Superunieleden (Boni, Coop, DekaMarkt, Hoogvliet, Nettorama, Poiesz en Spar) slaagt er overigens in hun merkwaarde te verhogen.
Wehkamp wederom bij sterkste dalers
Terwijl Wehkamp jarenlang de Nederlandse marktleider was op het gebied van onlinewinkelen staat de Zwolse onderneming in 2023, net als drie jaar geleden, weer in het lijstje van sterkste dalers. Het lukt Wehkamp niet goed zijn onderscheidend vermogen duidelijk te maken ten opzichte van andere onlinespelers of fysieke winkels. Mogelijk komt daar verandering in als het bedrijf meer gespecialiseerde webshops gaat opzetten, zoals men eerder aankondigde.
HEMA is volgens de consument het meest sympathieke merk
Jumbo terug naar positie van 2017
Door de lading negatieve publiciteit rond de vertrokken topman Frits van Eerd en de reclamemisser tijdens het WK voetbal daalt de merkwaarde van supermarktketen Jumbo significant. Het cliché dat negatieve aandacht ook aandacht is, wordt wederom waargemaakt: alle ophef doet de naamsbekendheid van Jumbo nog iets stijgen.
De merkwaarde daalt echter behoorlijk door een neergang van de waardering voor de keten en de verbondenheid die de consument met de altijd zo sympathieke, Brabantse onderneming voelde. Vijf jaar lang nam Jumbo de achtste plaats in op de nationale ranglijst van sterkste retailmerken. In 2023 is de keten terug op de negende plek van 2017.
Jumbo’s merkwaarde daalt behoorlijk. Men voelt zich door alle negatieve publiciteit minder verbonden met de supermarktketen
Holland & Barrett nu pas op niveau van De Tuinen
De enorme impact van een merknaamwijziging op de waarde van een merk wordt duidelijk als we kijken naar Holland & Barrett. Dit jaar maakt het merk een groeispurt, waardoor het nu op plaats 46 staat in de top honderd van sterkste retailmerken. Een jaar geleden was dit nog de 61e plek.
Echter, pas zeven jaar naar de rebranding is het nu even sterk als het oude merk De Tuinen. In de tussentijd is de reputatie flink gewijzigd. Terwijl De Tuinen een veel meer zacht en creatief imago had staat Holland & Barrett bekend als een prijs- en promotiegedreven gezondheidswinkel. Dankzij de marketinginspanningen is de waardering voor de keten en de binding onder consumenten nu wel een stuk sterker dan bij De Tuinen.
Shein, de Chinese onlinefastfashionretailer, is tweede sterkste stijger van 2023. Een opmerkelijke ontwikkeling na alle negatieve publiciteit over slechte arbeidsomstandigheden en dwangarbeid. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de consument de mediaberichten weer snel is vergeten. De waardering voor de internationale modegigant is zelfs significant toegenomen in het afgelopen jaar.
Om de ontwikkeling van de merkkracht te verklaren worden de retailers in het Retail Merkenonderzoek op zestien merkpersoonlijkheidsfactoren gemonitord. Dit biedt inzicht in de sfeer rond het merk alsof het een mens is.
De sterkste relatie met de merkwaarde blijkt te liggen in hoe sympathiek consumenten een organisatie vinden. Voor HEMA heeft de Nederlandse consument anno 2023 veruit de meeste sympathie. De nummers twee en drie, IKEA en bol.com, volgen op ruime afstand.
Ook voordat de inflatie losbarstte was de verhouding tussen prijs en kwaliteit al het belangrijkste functionele kenmerk van een succesvol merk. In de loop der tijd is het belang van deze factor echter verder toegenomen, net als de hieraan vaak gerelateerde promotie-intensiteit van een retailer.
Waar voor je geld krijg je het meest bij Action en Lidl, volgens de Nederlandse consument. Daarna volgen IKEA, Kruidvat en HEMA. Vooral bij Kruidvat, Action en Lidl blijkt de sterke prijspositie het resultaat van een continue stroom aan prijsacties.
Bol.com opnieuw koploper in merkkracht en groeiverwachting
Het omzetpotentieel van bol.com blijkt elk jaar nóg weer toe te nemen. Voor de negende keer op rij steekt het onlinewarenhuis met kop en schouders boven de andere retailers uit als het gaat om de kracht van het merk.
Bol.com staat volgens de Nederlandse consument ook weer op plek één als het gaat om de grootste toekomstige groei in zijn klantenbestand. Sinds 2022 moet bol.com deze koppositie echter delen met Action. Voor de twee bedrijven heeft winkelend Nederland veruit de meeste bewondering wat betreft vernieuwend ondernemerschap.
De enige partij die in vergelijking met vorig jaar uit de top vijf van verwachte groeiers is verdwenen, is Amazon. De Amerikaanse concurrent van bol.com valt terug naar de elfde plaats. Met Action, Lidl, Aldi en IKEA als overige topmerken van de toekomst blijkt dat het fysieke winkelen duidelijk in de lift zit. Het scherpe prijsprofiel helpt deze spelers enorm in inflatietijd.
Retail Merkenonderzoek 2023, de volledige top 100:
2023
2022
2021
2020
2019
bol.com
1
1
1
1
1
Kruidvat
2
4
2
3
3
Action
3
6
5
5
4
HEMA
4
2
3
7
7
Albert Heijn
5
3
4
2
2
IKEA
6
5
6
4
6
Lidl
7
7
7
6
5
Blokker
8
9
11
10
9
Jumbo
9
8
8
8
8
Coolblue
10
12
12
11
17
C&A
11
11
19
16
11
GAMMA
12
10
9
9
10
Praxis
13
14
13
12
12
Etos
14
17
10
13
16
Zeeman
15
18
14
22
21
Intratuin
16
21
22
19
20
Xenos
17
15
18
20
13
ALDI
18
13
21
18
18
Bruna
19
20
16
15
15
HORNBACH
20
23
26
24
-
KARWEI
21
19
15
17
14
MediaMarkt
22
16
20
14
19
Gall & Gall
23
30
28
33
24
Rituals
24
36
24
35
37
H&M
25
24
23
27
25
Leen Bakker
26
26
25
25
26
Primera
27
22
17
21
22
PLUS
28
35
35
26
38
Wibra
29
32
30
29
34
Intertoys
30
25
34
32
28
Bakker Bart
31
38
27
23
30
Hunkemöller
32
31
36
41
31
Kwantum
33
28
33
34
29
vanHaren
34
29
42
39
27
wehkamp
35
27
32
31
23
Trekpleister
36
41
29
28
33
Decathlon
37
52
56
48
56
Zalando
38
33
37
30
36
DOUGLAS
39
47
31
36
32
Scapino
40
34
41
38
39
ICI PARIS XL
41
53
46
40
42
Pearle Opticiens
42
44
47
52
49
Specsavers
43
48
44
47
43
Hans Anders
44
37
48
46
41
Amazon
45
42
49
62
61
Holland & Barrett
46
61
60
66
70
de Bijenkorf
47
39
40
37
35
AliExpress
48
46
38
-
-
Dirk
49
51
53
49
51
Beter Bed
50
49
54
50
48
BCC
51
40
39
44
47
DA
52
50
45
45
40
Primark
53
43
43
43
46
JYSK
54
59
55
55
59
INTERSPORT
55
57
69
63
58
Bristol
56
45
-
-
45
Big Bazar
57
54
50
53
53
WE
58
55
61
54
52
123inkt.nl
59
56
51
57
64
Prénatal
60
58
63
51
55
Picnic
61
70
73
74
85
Hubo
62
65
68
60
63
bonprix
63
68
-
-
-
Coop
64
60
59
56
54
HelloFresh
65
63
71
71
71
Beter Horen
66
69
64
58
62
MS Mode
67
67
65
65
67
Pets Place
68
-
-
-
-
SPAR
69
64
58
61
57
ZARA
70
62
62
67
66
OTTO
71
72
70
69
65
Expert
72
66
66
64
69
Shoeby
73
73
74
73
73
fonQ
74
75
72
Belsimpel
75
-
-
-
-
Schoonenberg HoorSupport
76
76
75
72
74
Hoogvliet
77
77
77
75
78
Mandemakers
78
85
83
81
80
Nettorama
79
78
85
87
86
DekaMarkt
80
79
84
82
83
Top1Toys
81
81
87
86
88
Ekoplaza
82
80
78
84
81
Vomar Voordeelmarkt
83
82
86
85
87
ABOUT YOU
84
88
91
-
-
SHEIN
85
92
-
-
-
zooplus
86
86
89
89
-
Omoda
87
87
-
-
-
Jan Linders
88
84
88
90
89
Boni
89
89
92
91
93
Flink
90
-
-
-
-
Kamera Express
91
90
93
92
91
Superkeukens
92
93
95
95
96
Poiesz Supermarkten
93
94
98
98
98
Crisp
94
99
-
-
-
ALTERNATE
95
96
-
96
95
Bax Music
96
95
97
-
97
ASOS
97
98
-
-
-
Overvecht
98
97
96
97
92
Veneta.com
99
-
-
-
-
Megekko
100
100
-
-
-
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;