Een Balenciaga-store vol roze imitatiebont of een gigantisch oog bij Gentle Monster: winkels met kunst- en bouwwerken zijn geen vreemde eend in de bijt meer. Om de strijd aan te gaan met e-commerce pakken (luxe)merken soms flink uit in fysieke winkels. Alles om maar op te vallen en een unieke ervaring mee te geven.

 

Een tas uitstallen op een normale plank is niet meer de maatstaf voor luxemerken. Althans, niet als het aan Balenciaga ligt. Voor de Le Cagole-handtascampagne werd de winkel in Mount Street in Londen verwikkeld in zacht, roze imitatiebont. Dáár werden de tassen vervolgens op gepresenteerd.


Stewart Hicks, professor architectonisch ontwerp aan University of Illinois Chicago, onderzocht hoe een luxemerk als Balenciaga tijdelijke installaties gebruikt om klanten op manieren bij het merk te betrekken waarop e-commerce dat niet kan. Balenciaga is volgens hem slechts een voorbeeld van een golf aan retailers en luxemerken die de kracht van hyperfysieke retail onderzoeken. Denk bijvoorbeeld ook aan Jacquemus dat liefst 16 verdiepingen van Galeries Lafayette in Parijs inrichtte als expositieruimte annex...