Begin januari vond in New York ’s werelds grootste retailbeurs plaats: NRF’25 Retail’s Big Show. Simac organiseerde een reis naar de ‘Big Apple’ om samen met retailers en IT-partners op zoek te gaan naar de laatste innovaties en trends in retail. De reis toonde aan wat Jonathan van Raaij, Product Marketing Manager Retail bij Simac, al wist: het aanbod aan nieuwe technologieën en toepassingen neemt alleen maar toe. “Wij helpen retailers graag om de meest geschikte innovaties te selecteren en te implementeren.”
Simac kijkt met voldoening terug op een reis boordevol interactie, informatie en vooral inspiratie. Die reis bracht een gezelschap van circa dertig retailers, partners en collega’s naar New York, waar elk jaar in januari ’s werelds belangrijkste retailbeurs plaatsvindt: NRF’25 Retail’s Big Show. “We hebben deze reis nu voor het tweede achtereenvolgende jaar georganiseerd. Ook nu weer was het een waardevolle reis met deelnemers die het allemaal erg naar hun zin hebben gehad, maar ook nieuwe inzichten hebben opgedaan”, zegt Jonathan van Raaij.
Die nieuwe inzichten zijn niet alleen ontstaan tijdens de beursbezoeken, maar ook tijdens de bedrijfsbezoeken die Simac samen met haar partners heeft georganiseerd in New York. “Op de dag voordat de beurs begon, hebben we samen enkele winkels bezocht”, vertelt Jonathan. “Een daarvan was een vestiging van Walmart net buiten de stad, waar we uitleg hebben gekregen over de analyse van winkeldata en de implementatie van elektronische schaplabels. Daarnaast hebben we een bezoek gebracht aan onze strategische partner Cisco, die in New York over één van de modernste kantoren met de nieuwste technologieën beschikt. Daar hebben we ook interviews bijgewoond met de andere partners die deze reis mede mogelijk hebben gemaakt.”
Betere klantbeleving
Die nieuwe inzichten gaan vooral over de wijze waarop technologie wordt ingezet voor een betere klantbeleving. Jonathan spreekt over de inzet van retailmedia met een nieuwe generatie schermen die nieuwe manieren tonen om klanten te herkennen, videocontent te personaliseren en interactie te creëren. “Denk ook aan de nieuwe generatie elektronische schaplabels. Dat zijn geen kleine labels meer met net genoeg ruimte om de prijs te tonen, maar displays over de volle breedte van het schap die doorlopend videocontent tonen. Bijvoorbeeld in de vorm van een Formule 1-auto van Red Bull die van links naar rechts rijdt, net zoals op een reclamebord in een voetbalstadion.”
Daarnaast heeft het gezelschap gezien hoe nieuwe devices kunnen helpen om winkelmedewerkers een betere ondersteuning en ervaring te bieden. “Denk aan devices die beter scannen, sneller reageren en niet kapot vallen, zodat medewerkers hun taken beter kunnen uitvoeren. Met software die het gemakkelijker maakt om onderling te communiceren en administratieve taken te digitaliseren of zelfs te automatiseren”, legt Jonathan uit.
Marges onder druk
Simac begrijpt dat lang niet alle retailers zomaar kunnen investeren in nieuwe technologieën. Een groot deel van hen heeft het lastig door de flink oplopende kosten die ze niet onbeperkt kunnen doorberekenen aan consumenten. Het gevolg is dat de marges in retail nog meer onder druk staan dan al het geval was, waardoor soms ingrijpende maatregelen nodig zijn om kosten te besparen. “Tegelijkertijd zijn er nog steeds retailers die het goed doen, zoals de gevestigde merken Action en Rituals en de opkomende merken My Jewellery en Pink Gellac. Die laten zien hoe belangrijk het is om je in de markt te onderscheiden. Bijvoorbeeld door een sterk merk neer te zetten, een community te creëren of te investeren in klantbeleving. Een retailer die zich onderscheidt, kan hogere prijzen vragen en dus zijn marges gezond houden. Mits het voor consumenten duidelijk is wat ze terugkrijgen voor die hogere prijzen.”
Alleen concurreren op lage prijzen is een uitdaging. Tegen de lage prijzen van online concurrenten uit China zoals Temu en SHEIN kan niemand op. “Dat betekent niet dat het creëren van exclusieve winkels met dure producten en persoonlijke aandacht de enige kansrijke strategie is. Dat bewijst Action, dat een uitgebreid en wisselend assortiment biedt tegen hele scherpe prijzen. Consumenten kijken graag rond bij Action, laten zich inspireren, kunnen de producten voelen en gaan altijd met iets naar de kassa.”
Investeren in technologie
Juist in deze lastige tijden blijft het belangrijk om te investeren in technologie. Niet alleen omdat retailers zich door de inzet van technologie kunnen onderscheiden, maar ook omdat technologie het mogelijk maakt om processen te digitaliseren, personeel efficiënter in te zetten en daardoor kosten te besparen. “Alleen is het verdraaid lastig om uit alle tientallen opties de juiste oplossingen te kiezen. Zeker als de investeringsruimte beperkt is en retailers gedwongen zijn om scherpe keuzes te maken. Technologieleveranciers komen steeds weer met interessante innovaties op de markt, alleen is het juist bij nieuwe oplossingen lastig om de terugverdientijd te berekenen.”
Jonathan wijst op de AI-modellen die worden ontwikkeld om diefstal te voorkomen, maar in de praktijk nog niet zo accuraat zijn als retailers hopen. “Ook het verzamelen van data uit winkels kan interessant zijn, maar dan moet je wel beschikken over een team van data-analisten dat een duidelijke opdracht heeft. Een team bovendien dat die data kan koppelen met andere databronnen om ze te kunnen vertalen naar concrete inzichten. Dat is in de praktijk een grote uitdaging, aangezien het gaat om data uit verschillende systemen van verschillende leveranciers”, weet Jonathan.
Kansen met AI
De uitdagingen waarbij nieuwe technologieën een rol kunnen spelen, concentreren zich rondom drie thema’s: digitalisering, duurzaamheid en talent. Als het gaat om digitalisering wijst Jonathan op de nieuwe hardware-oplossingen die hij in New York zag, maar ook op de al eerder aangestipte mogelijkheden van AI. Analyse van camerabeelden maakt het mogelijk om klanten te herkennen, heatmaps te creëren, hotspots te identificeren en de interactie met klanten te verbeteren. Analyse van transactiedata maakt het mogelijk om patronen in het aankoopgedrag te herkennen en daarop in te spelen, bijvoorbeeld met persoonlijke kortingen en aanbiedingen. Of om per winkel de vraag te voorspellen en die automatisch te vertalen naar bestelvoorstellen. “Beeldanalyse kan ook helpen om een veilige omgeving te creëren, bijvoorbeeld door verdacht of agressief gedrag te herkennen. Of om meer inzicht in klantgedrag te krijgen en bijvoorbeeld diefstal rondom zelfscankassa’s tegen te gaan”, vertelt Jonathan. “Of denk aan de mogelijk - heden van genAI om gepersonaliseerde content te gene ren. Nogmaals: het is de vraag of het winstgevend is om al die oplossingen in te zetten. Het antwoord op die vraag verschilt van retailer tot retailer.”
Betere interactie met klanten
Wat talent betreft, noemt Jonathan het belang om winkelmedewerkers efficiënter in te zetten en beter te ondersteunen. “Retail blijft mensenwerk, maar soms is het lastig om een medewerker te vinden die weet waar ik een bepaald product kan vinden”, zegt Jonathan, die stelt dat technologie uitkomst kan bieden. “Ik geloof niet dat we teruggaan naar de tijd waarin een medewerker al zijn klanten kende en een gezellig praatje met hen kon maken. Maar we kunnen hem wel voorzien van technologie waarmee hij het antwoord op alle vragen van klanten kan vinden. En waarmee hij inzicht heeft in de aankoophistorie van die klanten, zodat hij hen nog beter kan adviseren”, legt Jonathan uit. “Met technologie kunnen we de interactie met klanten ver - beteren, maar ook het werk van medewerkers interessanter en zinvoller maken. Wie talenten wil vinden en aan zich binden, komt niet weg met een apparaat dat drie minuten nodig heeft om op te starten, terwijl ze thuis gewend zijn aan de snelste iPhone.”
Duurzaamheid tot slot staat ook binnen Simac hoog op de agenda. Het bedrijf onderzoekt samen met partners nieuwe manieren om afgeschreven hardware te recyclen of nog beter, te reviseren en een tweede leven te geven. Daarnaast omarmt Simac de innovaties van hardware - producenten die apparatuur energiezuiniger maken. Ook wordt geïnvesteerd in elektrificatie van het wagenpark, zodat service-engineers niet meer met een dieselvoertuig de binnenstad in hoeven te rijden.
Grotere winstgevendheid
Simac kan retailers helpen met het maken van de juiste keuzes, uittesten van nieuwe technologieën en het integreren daarvan met bestaande systemen. “En zoals we tijdens de reis naar New York hebben laten zien, kunnen we klanten helpen bij het zoeken naar inspiratie en het ontdekken van nieuwe innovaties”, zegt Jonathan. “Daarvoor praten wij voortdurend met onze IT-partners, verkennen wij hun technologieën en onderzoeken wij de toepasbaarheid daarvan. Wij helpen retailers met het in kaart brengen van de oplossingen die daadwerkelijk bijdragen aan een grotere winstgevendheid.”
Als voorbeeld noemt Jonathan het ombouwen van standaard winkelwagens tot intelligente winkelwagens inclusief tablet en scanner. Of het installeren van kassaloze winkels. “De technologie daarvoor is beschikbaar, maar nog steeds vrij prijzig. Wij kunnen berekenen wat de terugverdientijd is, zodat retailers een weloverwogen keuze kunnen maken.”
Jonathan van Raaij, Product Marketing Manager Retail bij Simac:
“Een retailer die zich onderscheidt, kan hogere prijzen vragen en dus zijn marges gezond houden.”
Reacties 0