Terwijl retailers kampen met een tekort aan personeel, neemt de complexiteit op de winkelvloer toe. Hoe zorg je er dan voor dat winkelmedewerkers optimaal blijven samenwerken en op het juiste moment de juiste taken uitvoeren? Zebra ondersteunt retailers met de Zebra Workcloud, een set van slimme applicaties die medewerkers meer gemak bieden en hun productiviteit vergroot.
Als een klant iets niet kan vinden, vraagt hij of zij een winkelmedewerker om hulp. Die heeft in het ideale scenario toegang tot alle applicaties en informatie om de klant zo goed mogelijk te helpen en tevreden naar buiten te laten gaan. Het liefst via een mobiel apparaat waarmee de medewerker de winkelvoorraad kan checken, een collega kan inschakelen, het gevonden product kan afrekenen of - als het niet meer op voorraad ligt - direct kan bestellen en aan huis laten afleveren.
Zebra Workcloud
Zebra levert niet alleen de benodigde hardware, maar ook de softwareapplicaties waarmee retailers hun medewerkers kunnen ondersteunen. “Retailers zoeken niet enkel een apparaat voor hun medewerkers, maar een oplossing voor hun procesmatige problemen”, vertelt Wouter Hoppenbrouwers, Senior Business Development Manager bij Zebra. “Een totaaloplossing die altijd blijft werken en het de medewerkers zo gemakkelijk mogelijk maakt.”
Zebra’s softwareportfolio voor retailers heeft de naam Zebra Workcloud gekregen. Eén van de onderdelen is de module voor Workforce Optimization, waar weer verschillende applicaties onder vallen waarmee retailers de werkzaamheden zo efficiënt en slim mogelijk kunnen verdelen over de medewerkers. De software kan bij het toewijzen van taken rekening houden met de kennis en kunde van de medewerkers, zodat ze optimaal worden ingezet en maximaal productief zijn.
Een andere onderdeel is Enterprise Collaboration, een module die medewerkers in staat stelt om efficiënt samen te werken. “Hieronder valt ons communicatieplatform Workcloud Sync, waarmee ze kunnen bellen, praten via het push-to-talk-principe of chatten in een beveiligde omgeving. Maar denk ook aan het vastleggen van data of afvinken van checklistjes”, legt Wouter uit. “Daarnaast hebben we modules die helpen om de winkelvoorraad te beheren en inzichtelijk te krijgen, maar ook oplossingen waarbij we bijvoorbeeld patroonanalyse inzetten om gemiste verkoopkansen te detecteren.”
Grip op apparatuur
In de implementatie en het beheer van de hard- en softwareproducten vinden Simac en Zebra elkaar. Bijvoorbeeld als het gaat om de Simac Remote Management Suite (SRMS), een platform dat retailers inzicht biedt in het gebruik van al hun IT-apparatuur en dus ook die van Zebra. Dat helpt hen om grip te houden op de apparatuur en verstoringen op de winkelvloer te voorkomen. “Een klus zoals het vervangen van batterijen doe je liever niet in de drukke periode voor Kerst. SRMS maakt het in combinatie met Zebra’s tool Visibility IQ mogelijk om dergelijke klussen proactief te plannen”, legt Wouter uit.
Daarnaast is Simac in staat om de oplossingen van Zebra te integreren met andere producten en diensten die retailers inzetten. “Daardoor wordt de waarde voor retailers nog vele malen groter”, stelt Wouter. Hij krijgt bijval van Chris Hurkens, Retail Food Sales Lead bij Simac: “Als system integrator knopen wij oplossingen van verschillende partners aan elkaar. De intelligentie van die oplossing zit bij die partners, de intelligentie rondom de implementatie en het beheer zit bij ons. Dat is immers ons dagelijks werk.”
Dat Zebra een van de vooraanstaande retailpartners van Simac is, ziet Chris als een vanzelfsprekendheid. “Zebra is met zijn oplossingen een autoriteit in retail. Onze visies op deze markt vertonen grote raakvlakken, waarbij wij behoeftes signaleren die Zebra met zijn innovaties kan invullen. Daarnaast weten we elkaar ook tijdens projecten te vinden. Niet elke implementatie verloopt immers vlekkeloos, zeker niet als het een compleet nieuwe oplossing betreft. Dan is het zaak om samen met Zebra de oplossing toch werkend te krijgen. Vanwege de korte lijnen lukt dat vrijwel altijd.”
Wouter Hoppenbrouwers, Senior Business Development Manager bij Zebra:
“De kunst is om de juiste taken door de juiste mensen te laten uitvoeren.”
Prioriteiten stellen
In trajecten bij gezamenlijke klanten bekijken Simac en Zebra hoe ze de Workcloud-oplossingen kunnen inzetten om de communicatie tussen medewerkers en het toewijzen van taken kunnen verbeteren. “Eén van de uitdagingen betreft het stellen van de juiste prioriteiten, zoals bij terugroepacties. Als er met een foodproduct iets mis is, moeten de medewerker dat zo snel mogelijk uit de schappen halen. Bovendien moeten ze aangeven om hoeveel producten het gaat en misschien ook bewijs toevoegen in de vorm van een foto. En ze moeten ervoor zorgen dat een onwetende collega de producten niet weer opnieuw in de winkel legt”, vertelt Wouter.
Daarnaast zijn er veel dagelijks terugkerende taken. Ziet de voorkant van de winkel er schoon en netjes uit? Werkt het alarmsysteem correct? Staan de displays van die ene actie op de juiste plek? “De kunst is om de juiste taken door de juiste mensen te laten uitvoeren”, stelt Wouter. Chris vult aan: “Zeker nu retailers kampen met een tekort aan personeel, is het zaak om de juiste medewerker op het juiste moment de juiste taak te laten uitvoeren. Bovendien wil je als retailer zeker weten dat de schappen op het juiste moment worden aangevuld en gespiegeld. Dat kan door al deze taken via een mobiele apparaat aan de medewerkers toe te wijzen. Dan moet je je medewerkers wel zo’n apparaat beschikbaar stellen. En als het apparaat niet werkt, helpen wij het probleem op te lossen. Daar zit een deel van onze toegevoegde waarde: dat medewerkers weten dat ze voor alle IT-problemen ons kunnen bellen.”
Meer gemak
Wat de toekomst betreft, geeft Zebra aan retailers het advies om te kijken naar praktische oplossingen. “Gezien het economische klimaat en de krapte op de arbeidsmarkt, moeten we vooral zoeken naar manieren om medewerkers meer gemak te bieden en hen productiever te maken. En we moeten het werk vooral niet te complex maken. Medewerkers zijn thuis gewend om voor alles hun mobiele telefoon te gebruiken. Laten we hen op het werk dan ook een pda geven waarmee ze al hun taken kunnen uitvoeren. Ik ben ervan overtuig dat dat uiteindelijk ook een positieve impact heeft op het verdienmodel.”
Chris Hurkens, Retail Food Sales Lead bij Simac:
“Niet elke implementatie verloopt vlekkeloos. Dan is het zaak om de oplossing samen toch werkend te krijgen.”
Reacties 0