Het ombouwen van winkels vraagt om een strak geregisseerd proces. Hollander Techniek treedt op als one-stop-shop voor alle systemen en apparaten die gebruik maken van het netwerk in een winkel. Vanuit de vestiging in Amersfoort wordt elk ombouwproject minutieus gepland en voorbereid, zodat de daadwerkelijke ombouw binnen een week is afgerond. Ook als het gaat om nieuwe concepten of technologieën.

Tot de op het netwerk aangesloten systemen en apparaten vallen kassa- en zelfscansystemen, maar ook alarmsystemen, beveiligingscamera’s, geluidsinstallaties en digital signage. “Eigenlijk alles wat een datastekker heeft”, lacht Mark Veldhuis, manager retail bij Hollander Techniek. Hij krijgt bijval van vestigingsleider Frans Nieuwenhuizen. “Zelfs het koelvak heeft tegenwoordig een datastekker. Wij verzorgen weliswaar niet de koeltechniek, maar wel de aansluiting op het netwerk. Door alles in één hand te houden, blijft de veiligheid optimaal gewaarborgd.”

Inventarisatie
Elk ombouwproject start met een inventarisatie. Hoe moet de winkel er straks uitzien? Welke apparatuur is nodig? En welke bestaande apparatuur kan opnieuw worden ingezet? Vervolgens bereidt Hollander Techniek het hele ombouwproject in overleg met leveranciers minutieus voor, waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Het daadwerkelijke ombouwtraject verloopt volgens een strak schema. Binnen één dag wordt een hele winkel leeggehaald, waarna de bestaande apparatuur in Amersfoort wordt gereviseerd of afgevoerd. Vervolgens wordt alle apparatuur geassembleerd, ingebouwd, geprogrammeerd, geïntegreerd en uitgebreid getest. Binnen één week na sluiting is de winkel weer ‘up and running’. “Elke winkel heeft zijn eigen infrastructuur. Dat halen we naar ons assemblagecentrum, zodat we de apparatuur kunnen testen onder dezelfde voorwaarden als in de winkel”, licht Veldhuis toe. Van Nieuwenhuizen: “Wij zorgen in samenwerking met onder meer netwerkproviders, banken en beveiligingsbedrijven ervoor dat alles correct functioneert. Door het hele project strak te managen, kunnen we voor Ahold elke week vier winkels ombouwen.”

“Wij zorgen in samenwerking met onder meer netwerkproviders, banken en beveiligingsbedrijven ervoor dat alles correct functioneert”

Innovatie
Hollander Techniek merkt dat innovatie in de retail belangrijker wordt. Niet alleen de technologie op de winkelvloer, maar complete retailformules worden steeds sneller vernieuwd. Het team in Amersfoort is vanaf het begin betrokken bij innovaties. Veldhuis noemt als voorbeeld de AH to go met een nieuw concept als tap-to-go. Of neem seamless shopping, waarbij een consument met een boodschappenlijstje in zijn app na binnenkomst direct de juiste looproute krijgt te zien. “Nieuwe concepten testen we hier achter gesloten deuren. We maken timmermodellen zodat de retailer kan ervaren hoe een nieuw concept eruit ziet. We brengen de systemen live, zodat we de shopping experience kunnen nabootsen”, vertelt Van Nieuwenhuizen.

Een hoogtepunt qua innovatie is het digitale winkeltje dat Albert Heijn sinds begin september test. In dit winkeltje van 14 vierkante meter kan de consument de deur openen met een betaalpas of creditcard. Eenmaal binnen leggen camera’s, gewichtssensors en slimme schappen nauwkeurig vast wat de consument in zijn tas stopt, zodat afrekenen niet meer nodig is. “Vanaf het begin zijn we bij de inrichting betrokken geweest. Dat betekent veel testen en kijken wat wel en niet werkt, net zo lang tot er een robuuste oplossing staat”, vertelt Veldhuis.

Sneller en efficënter
Hollander Techniek verzorgt ruim zeventien jaar de ombouw van de winkels van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. Een langetermijnrelatie is cruciaal om winkels binnen een week te kunnen ombouwen. Veldhuis: “Maandelijks zitten we met klanten om tafel om de voortgang van de geplande projecten en nieuwe ontwikkelingen te bespreken. Voortdurend zijn we op zoek naar mogelijkheden om de ombouw nog slimmer, sneller en efficiënter te organiseren.”