Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
’Hallo? Met Peter Miedema.’
‘Ja, goedemorgen Peter, met Fons Peeters van de redactie van Jinek.’
‘Oh, hallo. Wat kan ik voor u doen?’
‘Volgens ons ben jij de enige viroloog die nog geen media-aandacht heeft gekregen. Wat op zich wel knap is.’
‘Dat is geen bewuste keuze hoor.’
‘Wij van Jinek gaan daar eens verandering in aanbrengen. Jij bent vanavond onze gast.’
‘Wat leuk! Wat verwacht u van me?’
‘Ten eerste dat je het woord u vervangt door je. We houden wel van een informeel sfeertje. Ten tweede dat je het over retail gaat hebben en hoe het virus daar toeslaat. Dat leek ons wel een leuke invalshoek.’
‘Wat is retail?’
‘Winkels, winkeliers. Action, Kruidvat,...
Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
’Hallo? Met Peter Miedema.’
‘Ja, goedemorgen Peter, met Fons Peeters van de redactie van Jinek.’
‘Oh, hallo. Wat kan ik voor u doen?’
‘Volgens ons ben jij de enige viroloog die nog geen media-aandacht heeft gekregen. Wat op zich wel knap is.’
‘Dat is geen bewuste keuze hoor.’
‘Wij van Jinek gaan daar eens verandering in aanbrengen. Jij bent vanavond onze gast.’
‘Wat leuk! Wat verwacht u van me?’
‘Ten eerste dat je het woord u vervangt door je. We houden wel van een informeel sfeertje. Ten tweede dat je het over retail gaat hebben en hoe het virus daar toeslaat. Dat leek ons wel een leuke invalshoek.’
‘Wat is retail?’
‘Winkels, winkeliers. Action, Kruidvat, Jumbo, dat soort dingen. Gebruik het woord retail maar niet, te hoog gegrepen voor onze kijkers.’
‘Maar ik ben geen winkelexpert.’
‘Winkel je weleens Peter?’
‘Ja.’
‘Nou dan. Twee dingen. Een: iedereen is een winkelexpert. Twee: een viroloog heeft vandaag de dag overal een mening over. Peter Miedema, de winkelende viroloog – hé, hoe klinkt dat als aankondiging, Petertje?’
‘Maar wat ik moet ik daar dan over zeggen?’
‘Dramatiek doet ’t altijd goed, daar houden onze kijkers van. Zeg maar zoiets als: Zeventig procent van de winkeliers is de wanhoop nabij.’
‘Waar komt dat cijfer vandaan?’
‘Geen idee. Maar geloof deze ervaren redacteur: niemand verifieert tegenwoordig nog iets. Schrijf je wel mee trouwens?’
‘Jaja. Wanhoop nabij. Zeventig procent.’
‘Oh ja, nog even over die zeventig procent van de winkeliers is de wanhoop nabij – maak daar maar 73 procent van, komt veel deskundiger over. Heb je dat, Peter?’
‘Jaja: 73 procent.’
‘Kijk vooral bezorgd. En effen kleding graag. De kilometervergoeding is twintig cent. Oké?’
‘Oké! Leuk! Spannend ook!’
‘Tot vanavond, Petertje!’
‘Tot vanavond, Fonsje!’
Twee uur later:
‘Hallo? Met Peter Miedema.’
‘Ja, nog even met Peeters.’
‘Hé, Fons! Ik wou je net bellen voor een adres en een tijdstip!’
‘Hoeft niet meer. Gaat niet door. Ab Osterhaus meldt net dat hij een nieuw inzicht heeft. Ab gaat altijd voor, dat begrijp je. En dat virus-winkelen wil hij er wel even in een paar zinnen bij doen.’
‘Maar...’
‘Misschien een andere keer, meneer Miedema. Prettige dag nog.’