Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
“Minister Wiebes, hartelijk welkom in onze uitzending! Leuk dat u in deze hectische tijden even aan Den Haag kan ontsnappen!”
“Graag gedaan hoor. Ik ontsnap altijd graag aan Den Haag. Ik mis daar eerlijk gezegd geniale geesten van mijn niveau.”
“Minister Wiebes, u heeft nogal wat opzien gebaard. Tegen ondernemers die de wanhoop nabij zijn zei u: dan moet je maar wat creatiever worden. Wat bedoelde u daar precies mee?”
“Ik bedoelde dat je als ondernemer dan maar wat creatiever moet worden.”
“U legt het altijd zo helder uit.”
“Klopt.”
“Kunt u eens een voorbeeld geven van een ondernemer die dankzij creativiteit er weer helemaal bovenop kwam?” “Denk bijvoorbeeld aan Steve Jobs. Die had een slecht lopend...
Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
“Minister Wiebes, hartelijk welkom in onze uitzending! Leuk dat u in deze hectische tijden even aan Den Haag kan ontsnappen!”
“Graag gedaan hoor. Ik ontsnap altijd graag aan Den Haag. Ik mis daar eerlijk gezegd geniale geesten van mijn niveau.”
“Minister Wiebes, u heeft nogal wat opzien gebaard. Tegen ondernemers die de wanhoop nabij zijn zei u: dan moet je maar wat creatiever worden. Wat bedoelde u daar precies mee?”
“Ik bedoelde dat je als ondernemer dan maar wat creatiever moet worden.”
“U legt het altijd zo helder uit.”
“Klopt.”
“Kunt u eens een voorbeeld geven van een ondernemer die dankzij creativiteit er weer helemaal bovenop kwam?” “Denk bijvoorbeeld aan Steve Jobs. Die had een slecht lopend computerbedrijfje...”
“Apple toch?”
“Klopt. En toen dacht hij: laat ik eens iets uitvinden wat nog niet bestaat. Toen kwam er de iPod. En vervolgens de iPad en de iPhone. Toen begon zijn bedrijfje goed te lopen. Daar kan je een voorbeeld aan nemen als Nederlandse ondernemer.”
“Is dat niet wat hoog gegrepen, je spiegelen aan Steve Jobs?”
“Elon Musk mag ook hoor. Die had een autobedrijfje maar gaat nu naar Mars. Je moet als ondernemer ook nieuwe wegen willen ontdekken, zeker in deze tijd. Dat zie ik in dit land veel te weinig gebeuren. Ik heb daar vaak goede gesprekken over met Harry Mens.”
“Dus als je bijvoorbeeld een ondernemer bent in Overijssel met drie kledingzaken en je omzet is dramatisch gedaald dan...”
“... dan moet je op zoek naar nieuwe wegen, ja. Mars kan niet meer, dat is al van Elon Musk. Maar waarom geen plan ontwikkelen richting Venus? En dat verzin ik even binnen twee, drie seconden, hè. Je kan als kledingondernemer ook aan de gang met waterstoffietsen. Maar nogmaals: dat vergt wel creativiteit.”
“U heeft zichzelf als minister meerdere malen creatief genoemd. Kunt u een voorbeeld noemen?”
“Ik heb de aardgasproblematiek in Friesland buitengewoon creatief opgelost.”
“U bedoelt Groningen?”
“Ja, nou, ergens in het noorden in elk geval. Iedereen is daar nu tevreden: Shell, ExonMobil, NAM, noem maar op. Weer zo’n voorbeeld voor die Nederlandse ondernemers in nood. Ze moeten eens groot leren denken. En anders maar een ander vak leren. Er is bijvoorbeeld een schrijnend tekort aan neurochirurgen en microbiologen in dit land.”
“Minister Wiebes, bedankt! U heeft vast weer menig ondernemer weten te inspireren!”