Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
“Goedemiddag luisteraars. Bij ons in de studio Cees Slagmolen, wellicht de meest gerespecteerde retailgoeroe van Nederland. Van hem verscheen onlangs ‘Retailen in tijden van corona’. Welkom meneer Slagmolen.”
“Zeg maar Cees, ik ben eenvoudig gebleven.”
“Welkom Cees. U, nee, jij hebt dit boek in twee maanden geschreven. Dat is, kunnen we wel zeggen, razendsnel, Cees.”
“Het was inderdaad flink doorstampen.”
“Een van je stellingen is: ‘Het valt niet mee nu voor retailers.’ Leg eens uit.”
“Ik heb vijf retailers gesproken en alle vijf hadden ze het niet makkelijk. Dan ga je dat eens grondig analyseren en kom je uiteindelijk tot zo’n stelling.”
“Een andere stelling luidt: ‘Retailers...
Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
“Goedemiddag luisteraars. Bij ons in de studio Cees Slagmolen, wellicht de meest gerespecteerde retailgoeroe van Nederland. Van hem verscheen onlangs ‘Retailen in tijden van corona’. Welkom meneer Slagmolen.”
“Zeg maar Cees, ik ben eenvoudig gebleven.”
“Welkom Cees. U, nee, jij hebt dit boek in twee maanden geschreven. Dat is, kunnen we wel zeggen, razendsnel, Cees.”
“Het was inderdaad flink doorstampen.”
“Een van je stellingen is: ‘Het valt niet mee nu voor retailers.’ Leg eens uit.”
“Ik heb vijf retailers gesproken en alle vijf hadden ze het niet makkelijk. Dan ga je dat eens grondig analyseren en kom je uiteindelijk tot zo’n stelling.”
“Een andere stelling luidt: ‘Retailers moeten nú hun kansen pakken.’ Wat bedoel je daarmee, Cees?”
“Je moet problemen niet als problemen zien maar juist als kansen. Ik kan dat niet genoeg onderstrepen. Nogmaals: je moet problemen niet als problemen zien maar juist als kansen. Die kansen, die moet je vervolgens pakken.”
“Nog zo’n provocerende stelling: ‘Ongezellige winkelcentra scoren niet.'"
“Ik heb daartoe uiteraard veldwerk verricht. Ik was in een buitenwijk van Winschoten op bezoek bij mijn tante Annie. In de buurt was een winkelcentrum. Helemaal niet gezellig. Er stonden zelfs winkels leeg. En het regende ook nog. En bij Kruidvat waren de mondkapjes uitverkocht. Er waren dan ook weinig mensen. Gezellige winkels scoren hoe dan ook beter, kijk maar naar de Action.”
“Wat is nu je advies aan retailers?”
“Ga niet bij de pakken neerzitten. Ik herhaal het nog maar eens: ga niet bij de pakken neerzitten.”
“Een zeer welkom advies, Cees. Dank voor je komst.”
“Graag gedaan. Waar moet mijn factuur heen?”