Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.

Ik las onlangs dat ouderen het online-shoppen hebben ontdekt. Het stond er een beetje als: zowat iedereen shopt al jaren en jaren online en, hèhè, zelfs die achterlijke, infantiele bejaarden snappen nou ook hoe het moet, dankzij dat coronavirus. Toen moesten ze wel online gaan bestellen en kijk aan: die halve lijken is dat zo bevallen dat ze blijven bestellen.

Ik (63) ben zelf zo’n half lijk en erger nog: ik bestel zelden wat online. Dat komt ten eerste omdat ik in een winkelstraat woon en ten tweede, belangrijker nog: ik heb geen deurbel. Ik woon naast een nachtcafé en wat klanten van zo’n café onder meer doen is midden in de nacht mijn deurbel slopen. Nadat dit een keer of tien was gebeurd en ik een keer of tien mijn deurbel had laten herstellen, dacht ik op een gegeven moment:...