Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
Ik las onlangs dat ouderen het online-shoppen hebben ontdekt. Het stond er een beetje als: zowat iedereen shopt al jaren en jaren online en, hèhè, zelfs die achterlijke, infantiele bejaarden snappen nou ook hoe het moet, dankzij dat coronavirus. Toen moesten ze wel online gaan bestellen en kijk aan: die halve lijken is dat zo bevallen dat ze blijven bestellen.
Ik (63) ben zelf zo’n half lijk en erger nog: ik bestel zelden wat online. Dat komt ten eerste omdat ik in een winkelstraat woon en ten tweede, belangrijker nog: ik heb geen deurbel. Ik woon naast een nachtcafé en wat klanten van zo’n café onder meer doen is midden in de nacht mijn deurbel slopen. Nadat dit een keer of tien was gebeurd en ik een keer of tien mijn deurbel had laten herstellen, dacht ik op een gegeven moment:...
Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
Ik las onlangs dat ouderen het online-shoppen hebben ontdekt. Het stond er een beetje als: zowat iedereen shopt al jaren en jaren online en, hèhè, zelfs die achterlijke, infantiele bejaarden snappen nou ook hoe het moet, dankzij dat coronavirus. Toen moesten ze wel online gaan bestellen en kijk aan: die halve lijken is dat zo bevallen dat ze blijven bestellen.
Ik (63) ben zelf zo’n half lijk en erger nog: ik bestel zelden wat online. Dat komt ten eerste omdat ik in een winkelstraat woon en ten tweede, belangrijker nog: ik heb geen deurbel. Ik woon naast een nachtcafé en wat klanten van zo’n café onder meer doen is midden in de nacht mijn deurbel slopen. Nadat dit een keer of tien was gebeurd en ik een keer of tien mijn deurbel had laten herstellen, dacht ik op een gegeven moment: laat maar, een leven zonder deurbel, het moet te doen zijn.
Maar enkele weken terug had ik mondkapjes nodig en (als rijbewijsloos mens ben ik aangewezen op het OV) die waren toen nog niet verkrijgbaar in fysieke winkels, dus bestelde ik ze online. Na vijf keer klikken stond er: Klik nu om uw bestelling te bevestigen! Zo gezegd zo gedaan, waarop de tekst verscheen: Helaas is uw bestelling de komende weken niet leverbaar. “Zeg dat dan meteen,” zei ik boos tegen mijn laptop. Een volgende site stopte er halverwege spontaan mee. Een derde site meldde na zes keer klikken dat de mondkapjes helaas op waren, punt uit. Goh zeg, geweldig dat online shoppen.
Uiteindelijk lukte het me. De bestelling zou binnen drie dagen geleverd worden. Vijf dagen later keek ik eens op track & trace van PostNL. Ik tikte mijn bestelnummer in (20 cijfers en nog een stuk of 10 letters) en zag dat de mondkapjes twee dagen eerder tussen 12.00 en 12.30 uur waren afgeleverd bij mij thuis. “Maar dat is helemaal niet zo,” zei ik nu ronduit woedend tegen mijn laptop. Ik belde PostNL en werd circa een half uurtje in de wacht gezet. Waarna een lange uitleg volgde van een mevrouw dat ze het reuze druk hadden bij PostNL en dat track & trace niet al te betrouwbaar was en… toen werd de verbinding plotseling verbroken.
Djezus zeg, dit had me nu al zoveel tijd gekost. In die tijd had ik a) een naaimachine kunnen kopen, b) stof en elastiek kunnen kopen en c) een cursus Hoe Naai Ik Een Mondkapje kunnen volgen.
Heeeeel lang verhaal kort: uiteindelijk bleek dat de mondkapjes ergens bij een winkel vele panden verderop waren afgeleverd. De medewerkster die mijn mondkapjes in ontvangst nam keek er niet meer naar om. Haar baas na een tijdje wel. Die belde aan, maar hé, had ik dat verhaal al verteld over dat nachtcafé en mijn deurbel? En toen liet hij het bij de buurvrouw achter die mijn telefoonnummer heeft. Ik haalde mijn mondkapjes op, maar moest eerst haar verhaal aanhoren over haar beenoperatie waarna ze haar rok optrok om een verschrikkelijke beenwond te laten zien en toen...
En toen besloot ik: dit was gvd mijn allerlaatste online bestelling. Ik wens mijn mede halve lijken veel sterkte toe in hun online koopuniversum. En hé, oudjes, niet vergeten hoor: check regelmatig of de deurbel nog werkt!