Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
07.03 uur
“Luisteraars, welkom. Op dit vroege uur hebben we Tjeerd Jegen te gast, de opperbaas van de HEMA. Welkom, Tjeerd! Gisterenavond laat deed het gerucht de ronde Ahold Delhaize de HEMA wil overnemen. Klopt dat gerucht, Tjeerd?”
“Ik kan het noch bevestigen noch ontkennen. Maar het zou natuurlijk een gouden deal zijn: HEMA en Albert Heijn, dat is tweehonderd procent synergie. Maar Frans heeft nog geen contact met me opgenomen.”
“Wie is Frans?”
“Frans Muller, de ceo van Ahold Delhaize.”
“Wij hebben zojuist een woordvoerder van Ahold Delhaize gesproken en die verwijst het gerucht naar de prullenbak.”
“Ach, weet je, bij dit soort zaken waar gigabelangen spelen komen er nooit woordvoerders aan te pas.”
...
Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
07.03 uur
“Luisteraars, welkom. Op dit vroege uur hebben we Tjeerd Jegen te gast, de opperbaas van de HEMA. Welkom, Tjeerd! Gisterenavond laat deed het gerucht de ronde Ahold Delhaize de HEMA wil overnemen. Klopt dat gerucht, Tjeerd?”
“Ik kan het noch bevestigen noch ontkennen. Maar het zou natuurlijk een gouden deal zijn: HEMA en Albert Heijn, dat is tweehonderd procent synergie. Maar Frans heeft nog geen contact met me opgenomen.”
“Wie is Frans?”
“Frans Muller, de ceo van Ahold Delhaize.”
“Wij hebben zojuist een woordvoerder van Ahold Delhaize gesproken en die verwijst het gerucht naar de prullenbak.”
“Ach, weet je, bij dit soort zaken waar gigabelangen spelen komen er nooit woordvoerders aan te pas.”
“Tjeerd, bedankt voor deze heldere toelichting!”
11.25 uur
“Bij ons in de studio: Tjeerd Jegen, de opperbaas van de HEMA. Hij was al eerder deze ochtend te gast vanwege het gerucht dat Ahold Delhaize de HEMA zou willen overnemen. Nu doet het gerucht de ronde dat Zeeman de HEMA zou willen overnemen. Wat klopt er van dit gerucht, Tjeerd?”
“Ik kan het ontkennen noch bevestigen. Maar stel je eens voor: HEMA en Zeeman onder dezelfde paraplu, Hollandser kan een retailbedrijf niet worden! Dat is gewoon goud.”
“Wij hebben zojuist Erik-Jan Mares gesproken, de directeur van Zeeman, en die zegt van niets te weten.”
“Uiteraard zegt hij dat. Zo gaat dat op dit niveau. Nooit het achterste van je tong laten zien. Heel slim van Erik-Jan.”
“Tjeerd, dank voor je heldere toelichting!”
15.20 uur
“Te gast is Tjeer Jegen, de hoogste baas van de HEMA. Hij was vandaag al twee keer eerder te gast. Eerst om te reageren op het gerucht Ahold Delhaize de HEMA zou willen overnemen, vervolgens om te reageren op het gerucht dat Zeeman de HEMA zou willen overnemen. En nu, Tjeerd, een derde gerucht: de Bijenkorf zou de HEMA willen overnemen. Jouw reactie?”
“Klinkt geweldig! Wij danken, in 1926, ons bestaan aan de Bijenkorf. Dan is de cirkel weer rond. En ook nog: twee iconische ketens in een concern – wow!”
“We hebben net de Bijenkorf gebeld en daar zeggen ze van niets te weten.”
“Logische reactie. Overnames doe je in het diepste geheim.”
“Dus van jou komen we denk ik niets te weten?”
“My lips are sealed.”
“Tjeerd, dank voor je heldere toelichting!”
18.40 uur
“Bij ons te gast is Tjeerd Jegen, algemeen directeur van de HEMA. Tjeerd was al driemaal eerder te gast van. Het gerucht ging dat Ahold Delhaize de HEMA zou willen overnemen, dan was er het gerucht dat Zeeman de HEMA zou willen overnemen, gevolgd door het gerucht dat de Bijenkorf de HEMA zou willen overnemen.En nu, het kan niet op vandaag, het gerucht dat Walmart de HEMA wil overnemen. Tjonge, Walmart, de grootste retailer ter wereld… wat klopt er van dat gerucht, Tjeerd?”
“Ik kan het ontkennen noch bevestigen.”
“Waarom zou zo’n gigant een Nederlandse keten willen kopen?”
“Dat moet je aan Walmart vragen.”
“Die hebben we zojuist gebeld. We kregen de indruk dat de afdeling communicatie van Walmart geen idee heeft wat de HEMA is en ook niet echt weet waar the Netherlands ligt.”
“Ja, bekende tactiek bij overnames: je van de domme houden. Vooral in de Verenigde Staten bijna vaste prik.”
“We blijven het volgen, luisteraars, we blijven het volgen. Tjeerd, andermaal dank voor je heldere toelichting en tot morgen maar weer?”
“Tot morgen!”