Anoniem shoppen is er niet meer bij, stelt retailfuturist Doug Stephens. Retailers als Walmart zetten warmtebeeldcamera’s en gezichtsherkenningssoftware in om klanten op de winkelvloer te volgen en te analyseren. Het klinkt Orwelliaans, maar in feite is het een doorvertaling van wat we online allemaal prima vinden: cookies verzamelen.


In de sciencefictionfilm Minority Report loopt acteur Tom Cruise door een winkelcentrum waar reclameborden zijn netvliezen scannen, hem herkennen en gepersonaliseerde reclames voorschotelen. Hoewel dit nog niet de werkelijkheid is bij een bezoekje aan de Rotterdamse Koopgoot of het Utrechtse winkelgebied Hoog Catherijne, is het een realistische toekomst.


Serveillance – de inzet van observatietechnologie om klantenservice te verbeteren – komt eraan, betoogt retailfuturist Doug Stephens. Over tien jaar is het heel gewoon, voorspelt hij, dat HEMA en Kruidvat je in een fysieke winkel gepersonaliseerde advertenties en aanbiedingen laten zien. Die zijn in lijn met de opgebouwde profielen op basis van je gedrag in de offline wereld, aangevuld met informatie uit je social media-accounts. Loop je langs de tompoezen die je regelmatig koopt, dan trilt je smartphone met een kortingscode.