Augmented en virtual reality drukken steeds meer hun stempel op de retailsector en door de coronacrisis raakt die ontwikkeling in een stroomversnelling. Ook kleding passen kan anno 2021 ‘gewoon’ virtueel. Maak kennis met de paskamer van de toekomst.

Augmented en virtual reality drukken steeds meer hun stempel op de retailsector en door de coronacrisis raakt die ontwikkeling in een stroomversnelling. Ook kleding passen kan anno 2021 ‘gewoon’ virtueel. Maak kennis met de paskamer van de toekomst.


Social distancing, blokjesverjaardag en anderhalvemetersamenleving: wie had ooit gedacht dat deze termen tot het – daar heb je er weer één – ‘nieuwe normaal’ zouden behoren. Ook in 2021 geven we elkaar geen hand maar een elleboog, vieren we verjaardagen niet groots maar klein en mijden we massaal drukke plekken, zoals de winkelstraat.


Dat laatste dwingt retailers al bijna een jaar tot het bedenken en uitvoeren van creatieve technologische innovaties. Door augmented en virtual reality wordt de digitale ervaring steeds rijker en begint onlineshoppen steeds meer te lijken op the real deal. Zo lanceerde Made.com in het najaar een virtuele showroom voorzien van de nieuwste interieuritems en introduceerde L’Oréal in november een virtuele make-uplijn voor social media. 


Ook het passen van kleding kan tegenwoordig vanuit je luie stoel, zonder dat je de items daadwerkelijk hoeft aan te trekken. Door middel van augmented reality worden de kledingstukken geprojecteerd op het lichaam van de klant. 


Een technologie waarmee de Bijenkorf in 2014 al experimenteerde – toen nog met digitale fashionitems die er nét niet helemaal levensecht uitzagen. In een van de warenhuizen werd een groot scherm geplaatst, waarin klanten zichzelf konden zien als ze ervoor gingen staan. Via de ‘spiegel’ konden ze verschillende items aanpassen die meebewogen met hun lichaam. 


 

 

Paskamer van de toekomst?
Bij de Bijenkorf ging het slechts om een eenmalige try-out, maar de komende jaren zien we de virtuele paskamer steeds vaker. De markt voor deze technologie is in het jaar 2025 zelfs dubbel zo groot, voorspelde marktonderzoeker 360iResearch in oktober in het rapport Global Virtual Fitting Room Market. Met corona als steuntje in de rug zou de waarde van deze markt wereldwijd stijgen van ruim drie miljard naar bijna 6,5 miljard dollar, met een jaarlijkse groei van ruim dertien procent. 


'De nieuwste telefoons hebben al een 3D-scanner waarmee je je lichaam kunt scannen'


“Het zou goed kunnen dat de virtuele paskamer langzaam opkomt”, zei futurist Christian Kromme eerder tegen RetailTrends, toen hij een blik vooruit wierp op retailjaar 2021. “De nieuwste telefoons hebben nu al een 3D-scanner waarmee je je lichaam kunt scannen en de perfecte maat van een kledingstuk of paar schoenen kunt achterhalen. En met augmented reality kunnen klanten de items digitaal ‘passen’. Een bedrijf als Adidas maakt dit nu al mogelijk voor zijn klanten.”


Een ander bedrijf dat fors investeert in de virtuele paskamer is Zalando. “Daar zijn we zo’n vier à vijf jaar geleden mee gestart”, vertelt Stacia Carr, director of engineering Size and Fit bij Zalando. Vorig jaar nam Zalando het Zwitserse Fision over. Dat softwarebedrijf gebruikt computer vision-technologie om consumenten virtueel kleding te laten passen. Fision heeft een eigen bodyscan-app en virtuele paskamers ontwikkeld, die Zalando de komende tijd gaat integreren op zijn platform. Carr: “Samen met de teams van Fision kunnen we deze technologie naar een hoger niveau tillen.”


De perfecte maat 
Geen wonder dat juist Zalando ‘de paskamer van de toekomst’ omarmt: een derde van alle retourzendingen bij het modeplatform is maatgerelateerd. “We onderzoeken op dit moment hoe we deze technologie het beste kunnen gebruiken om het size & fit-probleem te verhelpen”, aldus Carr. 


Bij wijze van experiment kregen honderd bestaande klanten vorig jaar toegang tot een virtuele paskamer waarmee ze jeans konden passen. De meest geschikte maat was voor ruim 45 procent van de klanten een andere maat dan ze normaal gesproken zouden kiezen, zo ontdekten ze. “En ruim veertig procent verkoos deze ervaring zelfs boven het ‘echte’ winkelen.” 


De bodyscan-technologie van Fision/Zalando


Op dit moment gebruikt Zalando machinelearning om erachter te komen welke producten in de webshop afwijken van de standaardmaten, wat vervolgens gecommuniceerd wordt naar de klant en de betreffende kledingmerken. “Met deze nieuwe technologie kunnen we nog betere aanbevelingen doen, voor klanten die bereid zijn body-data met ons te delen.”


Dat is waarschijnlijk niet élke klant, beseft ook Carr. Hoewel je je voor de bodyscan niet (per se) hoeft uit te kleden tot je ondergoed vergt het gebruik van deze nieuwe technologie wat vertrouwen van de consument. “Voor onze bodyscanning-technologie is slechts een minimale hoeveelheid data nodig. Dat vinden we heel belangrijk”, stelt Carr. “Maar er zullen ongetwijfeld klanten zijn die deze informatie liever niet delen.” 


Persoonlijke stylist
Naast het terugdringen van retourneringen kan de virtuele paskamer zorgen dat retailers minder winkelruimte nodig hebben. En in tijden waarin de modebranche het verre van makkelijk heeft is virtueel shoppen een welkom alternatief. Door de pandemie is de interesse voor nieuwe tools onder klanten dan ook groter geworden, zegt Zalando’s director of engineering. “Een positieve ontwikkeling, want we willen natuurlijk geen technologie creëren die niemand wil gebruiken.”


Een 3D-avatar gecreëerd met de technologie van Fision


Op dit moment onderzoekt het modeplatform nog welk deel van zijn assortiment geschikt is voor de virtuele paskamer. Jeans? Ja. Sokken? Minder. “En voor kleding in de categorieën luxe of premium willen we misschien weer een andere service aanbieden.” Waarschijnlijk zijn spijkerbroeken en jurken als eerste aan de beurt. Wellicht al over twaalf tot achttien maanden, verklapt Carr. 


En over tien jaar? “Dan kun je je mobiel, laptop of tablet als een soort spiegel gebruiken, waarmee je allerlei items kunt passen.” Ook realtime feedback van een stylist is denkbaar. “Zo nemen we de ‘echte’ paskamer die we nu kennen en creëren we een geloofwaardige, virtuele versie.”


Hoofdfoto: de 'virtuele passpiegel' van FXMirror
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!