Hoe Maison365 de vrouw uit haar comfortzone haalt

Vrijwel elk modemerk is intussen online verkrijgbaar. Met als resultaat dat de klant door de bomen het bos niet meer ziet en steeds terugvalt op vertrouwde merken, zo merkte Maison365 op. Het platform bedacht er wat op: een stylingadvies op maat.

Vrijwel elk modemerk is intussen online verkrijgbaar. Het maakt de mogelijkheden voor de onlineshopper eindeloos. Met als resultaat dat de klant door de bomen het bos niet meer ziet en steeds terugvalt op vertrouwde merken, zo merkte Maison365 op. Het platform bedacht er wat op: een stylingadvies op maat, speciaal voor drukke vrouwen die er weinig aan toekomen om zelf te shoppen. RetailTrends sprak erover met ceo Maarten Valk. 


Wat is Maison365 precies?
“Bij Maison365 krijgen vrouwen middels een persoonlijk stijladvies een kledingbox thuisgestuurd met drie sets kleding. Het concept is gestart met de mix-en-matchfilosofie van styliste Danie Bles, Wij zijn eigenlijk de schakel tussen stylisten, klanten en merken. Klanten melden zich aan op ons platform, waarna ze een uitgebreide quiz doorlopen. Via de quiz halen wij heel veel informatie op bij de klant om te achterhalen waar zij precies naar op zoek zijn. 


Daarna koppelen we de klant aan een styliste die met de klant in gesprek gaat. Dat vind ik de magie van het concept. De styliste gaat vervolgens op basis van het gesprek online shoppen op ons platform en zoekt ongeveer vijftien items bij elkaar. Daar maakt ze drie kledingsetjes van en die wordt in een box naar de klant verzonden, inclusief persoonlijk stijladvies. Alles is tailor-made. We gebruiken geen vaste kledingcombinaties.”


Voor wie is Maison365 geschikt?
“Wij richten ons op de drukke, fashion minded vrouw tussen de dertig en 55 jaar. Door hun drukke leven zagen we dat ze er weinig aan toekomen om voor zichzelf te shoppen. Ook vindt deze doelgroep het vaak gedoe omdat je online veel keuze hebt uit diverse modemerken, maar toch steeds naar hetzelfde merk grijpt. Het is een groep die moeilijk geïnspireerd raakt om iets nieuws uit te proberen en behoefte heeft aan advies en inspiratie.”


Hoe bent u die behoefte op het spoor gekomen?
“Eigenlijk door wat er gebeurde op de markt. Veel van dit soort platforms zijn er al, met name voor mannen. House of Einstein is daar een voorbeeld van. Voor vrouwen werd het nog niet echt opgepakt. Waar het bij mannen veelal draait om gemak, willen we vrouwen met Maison365 juist inspireren en adviseren.”


Werkt het concept via een abonnementsmodel?
“De klant ontvangt de kledingbox eenmalig als ze wil. Ze kiest de items uit die ze houdt en stuurt de rest naar ons terug. Wij versturen een factuur naar de klant voor de items die ze koopt. De klant krijgt wel de mogelijkheid om aan te geven wanneer ze de volgende box wil krijgen, of om bijvoorbeeld elke drie maanden een box te ontvangen.”


Klinkt als een erg bewerkelijk concept.
“Dat is het ook. Er zit heel veel tijd in, maar dat is tegelijkertijd het mooie ervan. Doordat we een heel omvangrijk dataprofiel opbouwen van onze klanten, zijn we in staat om steeds efficienter te werken. Momenteel werken we met 25 stylistes, die een stijladvies maken vanuit hun thuisomgeving. Zij stoppen veel tijd in het uitzoeken wat bij de klant past. Dat werkt van twee kanten: de klant is daar blij mee en wij verkopen daardoor goed.”


Kan het daardoor financieel wel uit?
“De gemiddelde orderwaarde is 275 euro per order. Dat is goed voor drie à vier items die per kledingbox gehouden worden. Over het algemeen versturen we zo’n duizend tot 1500 kledingboxen per maand. Het is hierdoor op orderniveau winstgevend. Sterker nog, als bedrijf zijn we dit jaar voor het eerst winstgevend. Nu zitten we al op tachtig procent groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.”


Hoe schaalbaar is het concept?
“Het platform dat we voor Maison365 hebben gebouwd, is zo gemaakt dat elke styliste erop in kan pluggen. Daar is inzichtelijk gemaakt welke klant je toegewezen hebt gekregen. Elke styliste kan hierdoor zelfstandig aan de slag. De aankomende jaren willen we doorgroeien in het aantal stylistes en dit platform maakt dat verder opschalen zeker mogelijk.”


Aan welke voorwaarden moet een styliste voldoen om voor Maison365 te werken?
“Onze ingangscontrole is streng. De stylistes kun je zien als medewerkers in een winkel en je wilt dat die goed zijn. We letten er onder meer op of iemand veel tijd in een klant steekt en mensenkennis heeft. Ook verstand van kleding en styling is natuurlijk belangrijk, net als het maken van de juiste keuzes. Er gaat veel tijd zitten in het selecteren van de juiste stylistes.”


Hoe zit het met de concurrentie?
“Er zijn diverse partijen die iets soortgelijks doen, denk bijvoorbeeld aan Zalon van Zalando. De eerste scheiding is die van doelgroep: wij zijn er voor vrouwen. Maison365 probeert zich daarnaast als boetiek te positioneren. Dat doen we met het soort merken dat we hebben, een mix van bekend en minder bekend, die zitten in het midden-hoogsegment. Denk bijvoorbeeld aan merken als Second Female, Maison Scotch, By Bar en Mud Jeans. En we onderscheiden ons door onze persoonlijke aanpak. Uiteindelijk concurreren we natuurlijk met elke onlinefashionspeler.”


Hoe ervaren de aangesloten merken de samenwerking met Maison365?
“Ons platform is een nieuw saleskanaal voor hen. Elk merk heeft een dashboard waarmee ze realtime de verkoop kunnen volgen. Daardoor zien zij direct wat er nog op voorraad is, welke items goed verkopen en welke minder. Onze stylistes zijn hun verkopers. Een merk dat misschien wat minder bekend is heeft soms wat meer moeite in een onlineomgeving. Dan kiest een klant sneller voor items die ze al kent. Omdat we het in een setje presenteren kunnen merken die nog niet bekend zijn boven komen drijven en de klant inspireren. Zo verhogen we de conversie.”


Wat zijn de plannen voor de toekomst?
“Het doel was winstgevendheid. Dat hebben we dit jaar bereikt. Nu zijn we klaar om te gaan versnellen. Maison365 is al actief in Nederland en België, maar het plan is om door te gaan naar het Franstalige gebied van België en Duitsland en zo verder in Europa uitrollen. We geloven in een stabiele basis. Het is niet van ‘hop, hop, hop snel groeien‘, maar richten ons op een langetermijngroei.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!