Yoghurt Barn stapt volledig over op plantaardige producten en verandert zijn naam in YB. Daarmee herijkt de voormalige RetailRookie zijn duurzame ambities om zich zo klaar te stomen voor de toekomst. “Bij Yoghurt Barn is de associatie van yoghurt met dierlijk een beperking”, zegt Wouter Staal tegen RetailTrends. 

Yoghurt Barn stapt volledig over op plantaardige producten en verandert zijn naam in YB. Daarmee herijkt de voormalige RetailRookie zijn duurzame ambities om zich zo klaar te stomen voor de toekomst. “Bij Yoghurt Barn is de associatie van yoghurt met dierlijk een beperking”, zegt Wouter Staal tegen RetailTrends. 


Waarom verschuift Yoghurt Barn na tien jaar zijn focus van biologisch naar plantaardig?
“Bij onze start had Yoghurt Barn het doel om gezond eten zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. Werken met biologische producten was toen het hoogst haalbare. Op plantaardig vlak was er nog amper iets verkrijgbaar. Het marineren van een tofublokje kwam het dichts in de buurt van een vleesvervanger. Intussen is de wereld gigantisch veranderd, net als Yoghurt Barn. We zijn klimaatpositief en gecertificeerd B Corp. Plantaardig eten heeft een aanzienlijk betere impact op ons allemaal, op de aarde, de uitstoot van broeikasgassen. Daarom is Yoghurt Barn klaar voor de volgende stap.”


En dan volstaat de naam Yoghurt Barn niet meer.
“Inderdaad. Bij Yoghurt Barn is de associatie van yoghurt met dierlijk een beperking als je overstapt naar plantaardig, dat hebben we ons destijds nooit gerealiseerd. Met de naam Yoghurt Barn op de gevel is het direct zichtbaar wat je verkoopt, daar zijn we trots op. Maar we willen verder en meer impact maken. Het dakje uit het oude logo blijft en de naam wordt YB by Yoghurt Barn, om de link met onze historie te behouden.”


Hoe gaat YB die nieuwe, plantaardige producten ontwikkelen?
“Daarvoor werken we samen met cateraar Hutten en Upfield (producent van plantaardige spreads, red.). Upfield zocht naar een afnemer. Hutten beschikt over een bakkerij, maar had nog niet de volumes en de vraag. YB brengt deze twee partijen bij elkaar en in onze opdracht kunnen ze voldoende maken om te innoveren. Yoghurt Barn heeft jaarlijks 1,5 miljoen gasten per jaar. Nou neemt niet elke gast een gebakje, maar als je uit al het geconsumeerd gebak de eieren en boter haalt dan is dat een aardige CO2-reductie.”


Per wanneer denkt YB volledig vegan te zijn?
“Dit jaar moeten we al een eind komen. Het draait om het managen van de klantverwachting. Als we nu de biologische melk, barnyoghurt en gewone yoghurt uit het assortiment halen, dan komt dat als een verrassing bij de klant. Voor met name die drie producten zijn we nog op zoek naar goede – of betere – plantaardige vervangers. Indien die smaken echt goed zijn, kunnen we volledig om. Wat wij zeggen is dat YB vegan proof is en approved by non-vegans.


Naast een naamswijziging kondigt YB ook aan nieuwe kanalen en markten te verkennen. Kunt u daar al wat meer over vertellen?
“We hebben onze eigen producten ontwikkeld. Daarmee gaan we naar retail, foodservice en cateraars. Meer kan ik daar vooralsnog niet over zeggen.”


En met de nieuwe focus en naam wil YB de grens over. Welke landen staan bovenaan het lijstje?
“Daar kan ik nog geen details over geven, behalve dat we in het buitenland direct een volledig plantaardig assortiment zullen aanbieden. Het enige wat ik kan zeggen is dat we via masterfranchise naar het buiteland gaan. Dat zal na de zomervakantie al heel concreet zijn. Voordat ik daar meer over kwijt kan moeten eerst de contracten getekend zijn.”


Hoe gaat het verder nu horaca weer open mag?
“Het gaat oké. Sommige locaties draaien nu al boven de honderd procent like-for-like-omzet. Dat gaat goed. Een aantal vestigingen schommelen een beetje op driekwart van de omzet. High traffic-locaties zoals Utrecht Centraal Station of Amsterdam Centraal hebben het echt zwaar. Daar zitten we op een derde van de omzet.


Onze medewerkers bevinden zich precies in de leeftijd van de huidige coronagolf onder jongeren. Afgelopen weekend moesten vier vestigingen dicht, aangezien er 25 personeelsleden in quarantaine zaten. Dat is minder. Ik verwacht een soort angst deze zomer van gasten die twijfelen of ze wel naar horeca moeten. Wat dat betreft ben ik blij met de nieuwe maatregelen. Het is niet fijn voor de avondhoreca en de evenementen, maar wel fijn voor retail en daghoreca. Het ging echt de verkeerde kant op.” 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!