Een snoepje met daarin vitamines. Het klinkt tegenstrijdig, maar volgens Yummygums is het dé gouden combinatie die ervoor moet zorgen dat mensen een gewoonte opbouwen om gezonder te leven.

Een snoepje met daarin vitamines. Het klinkt tegenstrijdig, maar volgens Yummygums is het dé gouden combinatie die ervoor moet zorgen dat mensen een gewoonte opbouwen om gezonder te leven. Het bedrijf haalde onlangs een investering op van 1,2 miljoen euro en probeert zo stapsgewijs de vitaminemarkt te veroveren.
 

Het idee voor de vitamine-gummies is opgedaan in Amerika. Daar kregen de twee oprichters Luuk van Hoogstraaten en Michel Kobus een keer een potje met deze gummies aangeboden, vertelt mede-eigenaar en managing director Ruben Balian. “Beiden zijn veel bezig met hun gezondheid, maar het lukte maar niet om dagelijks hun gewenste vitaminepillen te slikken. Deze gummies met daarin vitamines leek hun de perfecte oplossing hiervoor.”
 

In Nederland gingen ze met het idee aan de slag en later sloten ook Frank van Driel en Balian aan. “Zoiets was er in Nederland nog niet. Je had wel gummies speciaal voor kinderen, maar er was geen product voor volwassenen zoals in de VS.” Na een crowdfunding en wat eigen geld gingen ze van start en werd in 2017 de eerste Yummygum geboren. 
 

Een Europese draai
Inmiddels zijn er drie producten in het assortiment: Multi+, Hair en Mommy. Het belangrijkste bij het ontwikkelen van nieuwe gummies is dat het een oplossing voor de klant moet zijn, vertelt Balian. “Onze Multi+ helpt mensen bij hun weerstand en de Hair helpt bij het verstevigen van je haar. We brengen geen losse vitamines op de markt, want die dragen niet bij aan één oplossing.”
 

Daarnaast is het altijd van belang dat een gummie lekker smaakt, benadrukt de managing director. “Als je het niet lekker vindt, dan is het hele idee achter onze visie weg. Met onze gummies willen we de klant helpen om die gezonde gewoonte op te bouwen.” 



Anders dan veel Amerikaanse gummies zijn de Yummygums vegan en bevatten ze minder suiker. “In Amerika worden ze gemaakt met gelatine en hebben ze vaak een suikerrandje, omdat dat lekkerder smaakt. Wij hebben er een Europese draai aan gegeven.” Helemaal suikervrij zijn de gummies nog niet. “Daar zijn we wel mee bezig, we willen al onze producten dit jaar nog suikervrij uitbrengen en alle nieuwe producten worden sowieso suikervrij.”
 

Waarom er dan toch suiker in de gummies zit? “Vitamines smaken nogal vies en bitter. Dus als het geen zoet snoepje zou zijn, zou het niet lekker smaken. De hoeveelheid suiker in de huidige producten is heel klein. Nog geen tien calorieën per gummie. Dat is de hoeveelheid suiker die in één hapje banaan zit. Als je als hardcore atleet eiwitten staat af te wegen dan kan ik me voorstellen dat het minder goed in je routine past, maar onze klant denkt: ‘Wat fijn, én iets lekkers en ik kan die gezonde gewoonte opbouwen'.”
 

Online focus
Momenteel wordt zo’n tachtig procent van alle Yummygums online verkocht, laat Balian weten. “We verkopen via marktplaatsen als bol.com en Amazon, maar de meeste verkoop gaat via onze webshop. Deze is actief in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. We zijn echt een online direct-to-consumer merk. E-commerce is wat wij doen en wat we goed kunnen. Wel zien we dat driekwart van alle vitamines in de fysieke retail wordt verkocht. Daarom zijn we blij dat we sinds 2020 ook bij de Etos liggen.”
 

Ondanks de overstap naar fysieke retail is het bedrijf niet van plan de online positie van de hand te doen. “We zetten volle bak in op onze eigen webshop en e-commercepropositie. Via onze eigen website kunnen we ons verhaal duidelijker vertellen en weten we beter wie de klant is. Bij Etos is dat moeilijk, want je weet helemaal niet wie je product koopt. Ja, de Etos-klant, maar meer dan dat niet. Fysieke retail zien wij echt als aanvulling.”
 

“We gaan inzetten op zo snel mogelijk groeien. Ons hoofddoel is omzet."


Omzetcijfers
Waar het bedrijf in 2019 nog meer dan tevreden was met de groei van het bedrijf, gooide ook corona voor Yummygums roet in het eten. Zo ontstonden er in 2020 leveringsproblemen en zat het bedrijf de hele maand februari zonder voorraad. Uiteindelijk zorgt de toenemende vraag naar gezondheidsproducten en de groei in het online winkelen ervoor dat de omzet in 2020 op bijna acht ton uitkomt. “Dat is een verdubbeling vergeleken met het jaar daarvoor.” Ook dit jaar hoopt het bedrijf op een verdubbeling uit te komen.
 

Winstgevendheid vindt het bedrijf in deze fase niet belangrijk. “We zetten in op zo snel mogelijk groeien. Ons hoofddoel is omzet. We willen de productcategorie bekend maken bij heel Nederland en daarbuiten en een oplossing bieden die helpt bij het opbouwen van die gewoonte.”
 

Investeringskapitaal
Waar het bedrijf in 2017 nog begon met een bedrag van vijftienduizend euro aan startkapitaal, haalde het onlangs een investeringsbedrag van 1,2 miljoen euro op. Via een groep business angels en Rabobank wist Yummygums aan dit bedrag te komen. Met het geld wil het vitaminebedrijf verder gaan uitbreiden in Europa. “We zijn momenteel bezig onze merkidentiteit helderder in kaart te brengen. We merken dat bij veel mensen het concept van vitamine-gummies nog niet bekend is. We willen mensen daarin meer meenemen en ons verhaal aan een breder publiek vertellen.”
 

Ook zal het geld worden ingezet om meer producten op de markt te brengen. “We zijn bezig met een slaap-gummie met daarin melatonine en we willen ook een energie-gummie uitbrengen. Er zijn nog heel veel mogelijkheden.”


Ondanks dat er dus ook wat geld naar productontwikkeling gaat, zal de hoofdfocus komen te liggen op marketing, vertelt Balian. “Dit moet je namelijk inzetten om je product aan de man te krijgen. We moeten mensen laten zien hoe het ook kan.”
 

Toekomstplannen
Naast Nederland, België, Frankrijk en Duitsland, ziet Balian het ook wel zitten om Scandinavië aan te doen. “Dat is voor ons ook een interessante markt die we in het Engels zouden kunnen bedienen.” Het Verenigd Koninkrijk laat het bedrijf nog even aan zich voorbij gaan. “Zij zijn momenteel een logistieke nachtmerrie. Dus daar wachten we nog even mee.”
 

In Nederland kijkt het bedrijf naast Etos ook naar andere drogisterijen en vitaminewinkels. “Er zijn nog twee andere grote ketens, maar ik weet niet of dat per se een match met ons is. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel onafhankelijke drogisterijen en als we de slaap-gummie hebben uitgebracht is het misschien ook wel een leuk product voor in hotels of voor in het vliegtuig. Uiteindelijk willen we overal zijn waar iemand is die ons kan gebruiken.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!