Duurzaamheid gaat niet alleen over het klimaat, maar ook over een eerlijke handelsketen. Fairtrade Original timmert op dit vlak al ruim zestig jaar aan de weg. In het kader van Changemakers in Retail-maand oktober spreekt RetailTrends met directeur Steven van Wijk van ’s lands eerste fairtradebedrijf. 


Fairtade Original, dat is dat keurmerk, toch? Van Wijk lacht. In vrijwel elk gesprek met iemand van buiten de organisatie komt dit misverstand wel even naar boven.


Hoe het zit: Fairtrade Nederland is de certificerende organisatie die toezicht houdt op het keurmerk. Fairtrade Original is een foodmerk dat zich ervoor inzet boeren in Azië, Afrika en Latijns-Amerika aan een leefbaar inkomen te helpen. Beide organisaties staan volledig los van elkaar. “We hebben dezelfde doelstelling, alleen de manier waarop we die willen bereiken is anders. Wij doen dat not by aid, but by trade.”


Alle producten gecertificeerd

Fairtrade Original wil wel dat al zijn producten voorzien zijn van het Fairtrade-keurmerk. Dat dat niet bij alle producten ook al het geval...