JD.com heeft onder de naam Ochama zijn eerste winkels in Nederland geopend. Het is een Europese primeur voor de Chinese webgigant. Hoe denkt Ochama hier het verschil te maken?


Een man en een vrouw naast elkaar op een bankje. Achter hen een display met onder meer zakjes chips van Lay's, een doosje met Playmobil, chocoladerepen van Tony's Chocolonely en een Senseo-apparaat. Welkom bij het 'feestelijke openingsevenement' van Ochama.


De man is operationeel directeur Mark den Butter. De vrouw is Kayee Tjahjadi-Lam, de marketingdirecteur. Ze hadden zich de officiële start in Nederland waarschijnlijk iets anders voorgesteld. Maar ja...corona. Het wordt een ingetogen presentatie via YouTube.


Onestopshop voor food en non-food

Ochama dus. Na enkele weken testen zijn er sinds maandag in Nederland twee winkels met die naam. In Leiden en Rotterdam. De vestigingen in Diemen en Utrecht volgen de komende weken. De formule presenteert zich als een onestopshop voor food en non-food. Voor members only (normaal gesproken tien euro per jaar, nu gratis). Klanten bestellen in de webshop of via de app en kunnen de artikelen daarna ophalen in de winkel (Pickup Shop) of laten bezorgen.


“Ochama is uniek in zijn...