In 2022, zijn er – zoals door ING voorspeld - voor het eerst meer webwinkels dan non-foodwinkels van baksteen. Bijna veertienduizend winkels zijn tussen 2010 en 2021 verdwenen. Het zal niemand verbazen dat van de bijna 70.000 in Nederland gevestigde webwinkels, een heel kleine groep echt winstgevend is. De rest wordt geremd door de race om talent, logistieke uitdagingen, gratis bezorgkosten, retouren, mobile only flitsbezorgers, stijgende SEO prijzen en ander zakelijk ongerief. 


De vijf belangrijkste trends voor Nederlandse e-commerce in 2022 zijn door Mollie op een rijtje gezet. De eerste vier laten zich makkelijk raden: zorg voor meer omzet met een mobile first-strategie, kies voor de toekomst met augmented reality, bespaar kosten en stimuleer je verkoop met chatbots, en luister naar je klanten met spraakbesturing.


De vijfde trend luidt: Wees overal aanwezig met een persoonlijke omnichannelaanpak. Dus ook om de hoek. Niet elke pure player heeft het lef van Pieter Zwart (Coolblue) om vanaf 2008 met zijn ‘opendeurbeleid’ stap voor stap winkels te openen. De teller staat op 20 vestigingen in de Benelux en Duitsland.


Winkels cruciaal

Ondernemer Harmen van der Meulen van FuturumShop hoeft in zijn kernmarkt juist geen winkels te openen. In...