Naast to go-producten van The Tosti Club gaat Thuisbezorgd ook boodschappen bezorgen aan klanten van Spar. Deze bekendmaking, vorige week, volgt kort na de verklaring dat de supermarktketen met Deliveroo in het bezorgbootje stapt. Dat doet de vraag rijzen: hoe zit het met de e-commercestrategie van de supermarktketen?
Commercieel directeur Geeske Buurema licht toe de samenwerking met Deliveroo en Thuisbezorgd.nl op hetzelfde moment gepland stonden. De pilot met Deliveroo kon eerder starten, wat geen probleem was: beide bezorgbedrijven behandelen andere gebieden. Buurema: “Op de ene plek domineert Deliveroo, de andere is meer een markt voor Thuisbezorgd. We geloven nog niet in exclusiviteit en denken vanuit de consument. Die beslist immers welke bezorgapp hij op zijn telefoon zet.”
Offline en online presence
De nieuwe...
Naast to go-producten van The Tosti Club gaat Thuisbezorgd ook boodschappen bezorgen aan klanten van Spar. Deze bekendmaking, vorige week, volgt kort na de verklaring dat de supermarktketen met Deliveroo in het bezorgbootje stapt. Dat doet de vraag rijzen: hoe zit het met de e-commercestrategie van de supermarktketen?
Commercieel directeur Geeske Buurema licht toe de samenwerking met Deliveroo en Thuisbezorgd.nl op hetzelfde moment gepland stonden. De pilot met Deliveroo kon eerder starten, wat geen probleem was: beide bezorgbedrijven behandelen andere gebieden. Buurema: “Op de ene plek domineert Deliveroo, de andere is meer een markt voor Thuisbezorgd. We geloven nog niet in exclusiviteit en denken vanuit de consument. Die beslist immers welke bezorgapp hij op zijn telefoon zet.”
Offline en online presence
De nieuwe strategie, waarin een hoofdrol is weggelegd voor e-commerce, is nog relatief nieuw voor de supermarktketen. Volgens de commercieel directeur is online dé manier om op ieder moment dichterbij de consument te zijn. Niet dat de fysieke winkel verdwijnt. “Het is en/en. Fysieke winkels worden klein-kleiner-kleinst. In die verschijningsvormen kunnen ze op verschillende plekken terechtkomen. Als je ook nog een online presence hebt waarmee je op de homepage van de telefoon van de consument staat, is het plaatje compleet.”
Spar begon vorig jaar met het aanscherpen van de e-commercestrategie. Boodschappenbezorging stond hoog op het wensenlijstje. Buurema: “Voorspeld wordt dat 19 procent van de totale foodmarkt in 2030 bezorgd wordt. Als wij king of convenience willen zijn, is bezorging dus een belangrijk onderdeel.” Deze stap komt niet volledig uit de lucht vallen: eerder bezorgde Thuisbezorgd to go-producten van The Tosti Club - in 2020 overgenomen door Spar - al bij consumenten thuis. Vóór de aangescherpte strategie vorig jaar kende Spar alleen een boodschappenpropositie online, waarin klanten gebruik konden maken van het traditionele boodschappen bestellen. “Terwijl we in de winkel getransformeerd zijn tot een gemaksformule.”
Horeca-achtergrond
Het bieden van gemak is een belangrijke pijler van de supermarktketen: van A tot Z moet de klant worden ontzorgd in het doen van zijn dagelijkse boodschappen. Ook moet hij zo nu en dan verrast worden. Volgens Buurema wil het bedrijf dat bereiken door de combinatie van foodservice- en foodretailproducten. In het foodservice-assortiment zijn belegde broodjes, verse sappen en tosti’s verkrijgbaar, in het foodretailassortiment is dat een beperkte greep uit het traditionele supermarktassortiment.
“Twee heel andere werelden. Om die naadloos op elkaar te laten aansluiten, investeren we veel in educatie. We zoeken hierin naar een ander soort supermarktondernemer. Hierin is horeca-achtergrond belangrijker dan iemand met een supermarktverleden. We willen investeren in de kennis hoe je gasten kunt verleiden en een prettige sfeer creëert.”
Twee nieuwe winkels
Buurema kan nog niet veel kwijt overwat de experimenten met boodschappenbezorging financieel kunnen opleveren. Wel licht ze een tipje van de sluier over wat er voor 2022 nog meer op de planning staat. Zo draaien er op dit moment experimenten met vending machines, waarmee Spar 'met een vers aanbod relevant probeert te zijn op plekken waar catering niet uit kan'.
Impactvoller is de doorontwikkeling van de gemakswinkel. “Later dit jaar openen we twee nieuwe winkels waarin we de volgende stap willen maken in de gemakswinkel van de toekomst. Daar willen we nog niet veel over zeggen, behalve dat we daar nog meer gaan inzetten op het avondmoment. Tosti’s kun je daar straks ook zeker weer kopen.”
RetailTrends Live
Op 8 september 2022 spreekt Spar-ceo John van der Ent op RetailTrends Live in het DeLaMar Theater. Wil je hierbij zijn? Koop je kaarten via www.retailtrendslive.nl