Zelden blijft een ceo/algemeen directeur bij een retailer zo lang op zijn post zitten als Krein Bons (63). Maar op 1 juli hangt hij na 26 jaar zijn vanHaren-schoenen aan de wilgen. We spreken hem over het waarom van zijn vertrek, de toekomst van vanHaren én die van hemzelf.
Waarom is dit het moment om de leiding over te dragen?
“Vorig jaar ben ik met corona in het ziekenhuis beland, dat heeft een enorme impact gehad. Ook de naweeën ervan. VanHaren is altijd mijn leven geweest, zowel zakelijk als privé. Binnenkort krijg ik een kleinkind, dat is een mooi moment om te kijken hoe je verder wilt. Ook binnen het bedrijf is het momentum nu. Er staat een mooie organisatie met een team dat er helemaal klaar voor is."
Laat u vanHaren helemaal los, of blijft u op de achtergrond betrokken als adviseur?
“Nee, daar geloof ik niet in. Als je ergens 26 jaar gewerkt hebt dan kent iedereen elke groef van de speelplaat. Je hebt dingen steeds gedaan vanuit je eigen mening en perceptie. Als er dan nieuwe mensen komen met andere ideeën, moet je daar niet meer bij zijn.”
...
Zelden blijft een ceo/algemeen directeur bij een retailer zo lang op zijn post zitten als Krein Bons (63). Maar op 1 juli hangt hij na 26 jaar zijn vanHaren-schoenen aan de wilgen. We spreken hem over het waarom van zijn vertrek, de toekomst van vanHaren én die van hemzelf.
Waarom is dit het moment om de leiding over te dragen?
“Vorig jaar ben ik met corona in het ziekenhuis beland, dat heeft een enorme impact gehad. Ook de naweeën ervan. VanHaren is altijd mijn leven geweest, zowel zakelijk als privé. Binnenkort krijg ik een kleinkind, dat is een mooi moment om te kijken hoe je verder wilt. Ook binnen het bedrijf is het momentum nu. Er staat een mooie organisatie met een team dat er helemaal klaar voor is."
Laat u vanHaren helemaal los, of blijft u op de achtergrond betrokken als adviseur?
“Nee, daar geloof ik niet in. Als je ergens 26 jaar gewerkt hebt dan kent iedereen elke groef van de speelplaat. Je hebt dingen steeds gedaan vanuit je eigen mening en perceptie. Als er dan nieuwe mensen komen met andere ideeën, moet je daar niet meer bij zijn.”
Han Sterk, die sinds twee jaar bij vanHaren werkt, wordt algemeen directeur. Hij vormt straks samen de directie met Robert Vos, die cfo blijft. Verwacht u dat zij veel gaan veranderen?
“Veranderingen komen er altijd. Als je vandaag blijft doen wat je gisteren deed verandert er nooit iets, en dat zou niet goed zijn, want de wereld verandert iedere dag. Ik weet zeker dat vanHaren in goede handen is bij mijn opvolgers. Robert zit er al bijna twintig jaar en is de beste cfo die je je in Nederland kunt voorstellen. Han loopt ook al tweeënhalf jaar mee en kent de organisatie goed. Samen met het management staat er een heel sterk team. Daar heb ik 0,0 twijfel over.”
Op welke ontwikkeling in de afgelopen 26 jaar kijkt u met de meeste trots terug?
“Dat zijn er eigenlijk twee. De eerste was dat we helemaal in het prille begin besloten dat het niet alleen gaat om fysieke winkels, maar dat de wereld veel groter is. Een tweede is de transitie die we gemaakt hebben om het merk anders te laden. We gingen van een klassieke, ouderwetse en conservatieve instelling naar een moderne look & feel. Het blauwrood werd oranje en de winkels werden veel vriendelijker en opener ingericht. Daarvóór werden we geassocieerd met actie en goedkope schoenen. Dat paste niet bij het product. Daarom hebben we gekeken welke perceptie dan wel past en dat is een succes geworden. Vooral jongeren zijn ons heel anders gaan zien en ervaren. Dat heeft een enorme boost gegeven aan de hele organisatie. VanHaren werd een mooi merk en is meetbaar gestegen in waardering. Dat zijn de mooie momenten.”
En wat had u achteraf gezien juist anders willen doen?
“Dat zijn zoveel dingen dat ik ze niet eens kan opnoemen. Ik heb meer fouten gemaakt dan dingen goed gedaan. Maar fouten zorgen ervoor dat je het daarna weer dubbel zo scherp en goed doet. Maar het waren nooit fouten die dramatisch uitpakten voor het bedrijf. Anders had ik er waarschijnlijk ook geen 26 jaar gezeten.”
Waar liggen de grootste groeikansen voor vanHaren de komende jaren?
“Groeien doen we door nog meer in te zetten op omnichannel en door het merk te versterken. En we geloven sterk in het uitbreiden van het merkenaanbod, we zijn nu met een aantal nieuwe merken bezig. Maar de groei zal niet meer hetzelfde zijn als in vroegere dagen. Double digit groei zit er niet meer in, zeker niet de komende drie jaar. Dan is het een kwestie van stabiliseren en kijken welke winkelgebieden nog interessant zijn. Dat is bijvoorbeeld Amstelveen. Maar er zijn ook gebieden in het verre noorden, Delfzijl en Winschoten, die gaan heel lastig worden. Er zal een verschuiving plaatsvinden in de locaties waar we zitten, maar ik verwacht geen veranderingen die de wereld er ineens heel anders uit laten zien.”
En hoe ziet uw eigen toekomst eruit?
“Van zeventig à tachtig uur werken in de week wil ik naar 25 uur. Ik blijf voorzitter van INretail voor één tot anderhalve dag in de week. Om daar een goede branchevereniging neer te zetten en de politiek zover te krijgen dat retail een steeds belangrijkere positie krijgt, vind ik heel leuk om te doen. Daarnaast heb ik een evenementen- en adviesbureau opgezet. Ik help graag startende ondernemers en scale-ups op weg. Daar is nu al zoveel vraag naar dat ik moet strepen. Verder wil ik tijd besteden aan mijn kleindochter. Een nieuwe ceo-rol? Nee, die ambieer ik niet meer, in ieder geval niet fulltime. Ik ben 63, dus dat vind ik mooi geweest.”