RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Olaf Zwijnenburg, retailexpert bij de Rabobank, over wat je als retailer aan moet met de inflatie. 

De prijzen in de supermarkt en aan de benzinepomp verklappen het al: de inflatie stijgt dit jaar tot recordhoogtes. Oorzaken laten zich raden: enorme energierekeningen, gigantische brandstofprijzen, onzekerheid door de situatie in Oekraïne, een krappe huizen- en arbeidsmarkt, et cetera. Wat moeten retailers doen aan dit inflatiespook? 

 

In België zouden consumenten al minder uitgeven dan in Nederland. Voelen we hier de inflatie nog niet? 

“Dat is niet per se zo. In Nederland is te zien dat consumenten na het eerste kwartaal nog steeds veel geld uitgeven. Kanttekening: dit geld wordt vooral uitgegeven aan vakanties of in de horeca. Uit cijfers van de grootste nonfood-retailers van Nederland is al duidelijk te zien dat er tussen eind maart en begin mei al minder wordt besteed. Volgens mij houden consumenten al de hand op de knip, stappen ze over op goedkopere alternatieven en stellen ze grotere uitgaven uit.”

 

Even concreet: welke risico’s lopen retailers ten tijde van inflatie?...