Foodformule YB (voorheen Yoghurt Barn) heeft 900 duizend euro opgehaald met een sharefundingscampagne. 633 'ambassadeurs' zijn mede-eigenaar geworden van de voormalige RetailRookie. En dat is nog maar de eerste stap, zegt oprichter en ceo Wouter Staal.
Van harte met het groeigeld. Had u deze animo verwacht?
“Wel gehoopt. We hebben een grote fanbase. Maar we hadden ingezet op 7,5 ton. Het ging heel erg op en neer. Dan heb je twee dagen met 250 euro investering en op een andere dag zit er ineens 50 duizend euro bij.
Nadat de ronde was gesloten, kreeg ik berichtjes van mensen die zich nog aan het oriënteren waren: kan ik de volgende keer meedoen? We zijn inmiddels de tweede ronde gestart.
Het is een heel leuke manier om fans aan je te kunnen binden. Dat geeft heel veel energie.”
Jullie willen het gebruiken voor internationale groei. Wat is de stand van zaken op het gebied van de fysieke vestigingen in het buitenland?
“We hebben met Autogrill de eerste in Brussel geopend (station Brussel Centraal, red.). We zijn nu met...
Foodformule YB (voorheen Yoghurt Barn) heeft 900 duizend euro opgehaald met een sharefundingscampagne. 633 'ambassadeurs' zijn mede-eigenaar geworden van de voormalige RetailRookie. En dat is nog maar de eerste stap, zegt oprichter en ceo Wouter Staal.
Van harte met het groeigeld. Had u deze animo verwacht?
“Wel gehoopt. We hebben een grote fanbase. Maar we hadden ingezet op 7,5 ton. Het ging heel erg op en neer. Dan heb je twee dagen met 250 euro investering en op een andere dag zit er ineens 50 duizend euro bij.
Nadat de ronde was gesloten, kreeg ik berichtjes van mensen die zich nog aan het oriënteren waren: kan ik de volgende keer meedoen? We zijn inmiddels de tweede ronde gestart.
Het is een heel leuke manier om fans aan je te kunnen binden. Dat geeft heel veel energie.”
Jullie willen het gebruiken voor internationale groei. Wat is de stand van zaken op het gebied van de fysieke vestigingen in het buitenland?
“We hebben met Autogrill de eerste in Brussel geopend (station Brussel Centraal, red.). We zijn nu met andere vestigingen bezig. En tegelijkertijd willen we met een andere partner uitbreiden in Nederland, Engeland en Scandinavië.
In 2025 willen we marktleider zijn in plantaardig ontbijt, lunch en tussendoortjes. Zowel in retail als in fysieke locaties. Van Frankrijk naar boven en van Duitsland naar boven willen we franchisevestigingen uitrollen.”
Kunnen we de komende maanden nieuwe vestigingen verwachten?
“Het gaat om travellocaties en de aanbestedingen daarvoor duren heel lang. Dus het is niet zo dat we morgen kunnen zeggen: we gaan er twintig openen. Maar we zijn met een aantal locaties concreet bezig. De aankondiging verwacht ik nog dit jaar. Dat kunnen er ineens vijf zijn, maar het zou er ook eentje kunnen zijn.
Het mooie is wel dat elke vastgoedbaas die een tender uitschrijft duurzame merken wil. En daar passen wij heel goed in.”
In Nederland heeft YB dertien eigen zaken. Is er ruimte voor meer?
“Er is ruimte voor meer zaken, maar die zullen we niet zelf gaan openen. Dat zal via franchise gaan.”
De impact gaat voor de winst, zegt u. ‘Binnenlopen’ is er niet bij voor de mede-eigenaren?
“Het is tweeledig. Als je investeert in groen, dan komt geld vanzelf. Als je investeert in geld, dan komt groen niet vanzelf. Wij kiezen voor het eerste. Doordat wij op een totaal duurzame manier ondernemen, met alle certificeringen van dien, gaan alle deuren open. Mensen die nu instappen, stappen heel vroeg in. Die profiteren van de bedrijfsgroei.
Ze moeten niet verwachten dat we heel veel dividend gaan uitkeren, maar je bent mede-eigenaar van een changemaker die bewustwording wil creëren voor een nieuw systeem. Niemand zit erin om over twee jaar te kunnen cashen. Dat gaat niet gebeuren. We blijven investeren.”
Hoeveel geld hoopt u binnen te halen in de tweede ronde?
“We zetten in op vijf ton. Dit is zo goed bevallen dat ik twee keer per jaar vijf ton wil ophalen. Zo kunnen we continu ambassadeurs/fans aan ons verbinden en groei realiseren. Ook kunnen we onze bankleningen zo aflossen. Zo heb je sneller een stabielere basis om verder te investeren. Dat is zo’n beetje het plan voor de komende jaren.”