RetailTrends besteedt deze week, landelijke Week van Duurzaamheid, uitgebreid aandacht aan Changemakers in Retail: hoe ondernemers winst voor hun bedrijf combineren met winst voor de wereld. Vandaag: de meeste bestuurders in Nederland zijn mannen die qua achtergrond vrijwel allemaal dezelfde kenmerken delen. Joris Luyendijk schetst de eigenschappen in zijn boek De 7 vinkjes en wijst op de risico’s van homogeniteit. 


1. ‘De macht in Nederland ligt bij een groep mannen met dezelfde huidskleur, seksuele identiteit, cultuur, sociale klasse en opleiding: de zevenvinkers.’

“Kijk naar de top van het bedrijfsleven en de politiek. Die wordt grotendeels gevormd door witte hetero mannen, die gymnasium of vwo hebben gedaan, gevolgd door een universitaire opleiding, met minstens één hoogopgeleide en/of welgestelde ouder, die ook nog in Nederland geboren is.” 


Luyendijk somt op: “Vier van de laatste vijf premiers zijn mannen zoals ik. Negen van de twaalf VVD-partijleiders, acht van de tien CDA-partijleiders, zes van de negen D66-partijleiders: mannen zoals ik. 


De Raad van State, de Eerste Kamer, de Algemene Rekenkamer en de Nationale ombudsman worden geleid door een...