Kijkshop komt terug. Alweer? Jazeker, zij het in geheel andere vorm: geen winkels, geen webshop, maar een liveshoppingplatform. Mede-initiatiefnemer Koen Naber heeft er alle vertrouwen in.
Kijkshop, hoe zat het ook alweer? Heel kort: de winkelformule werd in 1973 opgericht en viel op doordat alle producten in glazen vitrines stonden. De keten groeide uit tot op het hoogtepunt honderd filialen, maar vanaf begin deze eeuw gingen steeds meer winkels dicht. Ook na het loslaten van het ooit vernieuwende, maar inmiddels gedateerde vitrineconcept ging het niet veel beter. Begin 2018 werd Kijkshop failliet verklaard, om twee jaar later terug te keren als webwinkel. Weer twee jaar later, in april 2021, volgde opnieuw een faillissement.
Een doorstartkandidaat voor Kijkshop wordt niet gevonden. Maar naar nu blijkt hebben Bart Quispel, Hendrik van de Wal en Maurice van den Berk ongeveer een jaar geleden stilletjes de merkrechten gekocht. Alle drie hebben ze een achtergrond in technologie en consumentenproducten. Zo is het drietal samen eigenaar van robotstofzuigermerk Blaupunkt. Koen Naber wordt er later als vierde...
Kijkshop komt terug. Alweer? Jazeker, zij het in geheel andere vorm: geen winkels, geen webshop, maar een liveshoppingplatform. Mede-initiatiefnemer Koen Naber heeft er alle vertrouwen in.
Kijkshop, hoe zat het ook alweer? Heel kort: de winkelformule werd in 1973 opgericht en viel op doordat alle producten in glazen vitrines stonden. De keten groeide uit tot op het hoogtepunt honderd filialen, maar vanaf begin deze eeuw gingen steeds meer winkels dicht. Ook na het loslaten van het ooit vernieuwende, maar inmiddels gedateerde vitrineconcept ging het niet veel beter. Begin 2018 werd Kijkshop failliet verklaard, om twee jaar later terug te keren als webwinkel. Weer twee jaar later, in april 2021, volgde opnieuw een faillissement.
Een doorstartkandidaat voor Kijkshop wordt niet gevonden. Maar naar nu blijkt hebben Bart Quispel, Hendrik van de Wal en Maurice van den Berk ongeveer een jaar geleden stilletjes de merkrechten gekocht. Alle drie hebben ze een achtergrond in technologie en consumentenproducten. Zo is het drietal samen eigenaar van robotstofzuigermerk Blaupunkt. Koen Naber wordt er later als vierde partner bij gehaald. Hij werkt in China – het land waar live shopping al langer booming is – waar hij buitenlandse bedrijven juridisch en commercieel ondersteunt.
Het plan van het viertal: als eerste in de Nederlandse markt een volwaardig liveshoppingplatform in de markt zetten. Er zijn al wel merken die met de technologie van anderen op hun eigen site wat met livestreams doen, maar dat is volgens Naber een andere ervaring. “Dan ga je als consument gericht naar een merk toe waarmee je vertrouwd bent. Dat is heel iets anders dan wat straks bij ons kan: even op Kijkshop kijken wat de nieuwste trends zijn.”
Geen beschadigde naam
De naam Kijkshop past natuurlijk wel bij het concept van live shopping, maar lijkt na twee faillissementen ook wat beschadigd. Naber ziet dat anders. “We hebben onderzocht hoeveel mensen een slechte associatie hebben bij het merk. Dat viel heel erg mee.” Hij denkt juist vooral te kunnen profiteren van de bekendheid die de naam nog heeft bij consumenten. En ook in de onderhandeling met merken is het handig. “Het vernieuwende van het concept in combinatie met de bekende naam opent deuren voor ons. We komen vrij eenvoudig met grote merken om tafel te zitten.”
Hoewel Naber nog geen namen kan noemen, hebben ‘gerespecteerde merken’ zich al gemeld om straks als launching partner te fungeren. De techniek is zo goed als klaar en een lancering begin volgend jaar lijkt hem reëel. “Alle merken die we spreken vinden dit interessant”, zegt Naber. “Bijna allemaal weten ze: als live shopping een succes wordt in Nederland, willen wij erbij zijn.”
Focus
Dat succes is niet vanzelfsprekend. TikTok maakte onlangs bekend zijn Europese liveshoppingplannen in de ijskast te zetten na een tegenvallende pilot in het Verenigd Koninkrijk. De markt is er nog niet, concludeerde het socialmediabedrijf. Naber denkt daar anders over. “Voorbeelden die wij kennen waarbij het geen succes werd, waren omdat de bedrijven in kwestie het niet als focus hadden. De platforms die het hebben geprobeerd hadden eigenlijk een ander succesvol businessmodel, de infrastructuur is niet gebouwd voor live shopping. Om dat er dan bij te gaan doen, dat werkt niet.”
Hij ziet bevestiging van deze uitleg in de Verenigde Staten. “De top vijf op dit gebied daar zijn allemaal bedrijven die zich vol op livestreaming focussen. De een focust zich op fashion, de ander op verzamelobjecten. Maar het heeft niks te maken met bestaande platforms die live shopping erbij zijn gaan doen.” In de VS staat live shopping nog in de kinderschoenen, maar in China maakt het al tien procent uit van de totale e-commerceomzet. “Dat is een substantieel deel. En het stijgt nog steeds.”
Hoe gaat het werken? Kijkshop komt straks met een app voor verkopers en eentje voor consumenten. De verkoper kan in het systeem zelf inplannen wanneer hij een stream wil uitzenden. De consument opent de stream in zijn app en kan met één druk op de koopknop een product aanschaffen. Vervolgens is het voor het merk een kwestie van de pakbon printen en het product opsturen. Kijkshop ontvangt een commissie. “Eigenlijk een vergelijkbaar model als de grote e-commerceplatforms”, aldus Naber.
Het assortiment wordt breed. “We weten dat live shopping goed werkt bij fashion en cosmetica. Maar we willen er ook andere lifestylecategorieën op hebben, zoals koken en wijn. Het moet echt entertaining worden.” Zo wijst hij op de vele cosmetica-influencers met hun online videotutorials. “Daar leent dit platform zich bij uitstek voor. Zet een stylist voor de camera die laat zien hoe je een foundation aanbrengt, en die je daar direct kunt kopen.” Ook voor merken die een nieuw product willen lanceren is een livestream een goede optie, denkt hij.
Grote en kleine merken
Kijkshop is er straks voor zowel nichebrands als gevestigde spelers. “Grote merken zullen het misschien groots aanpakken, met een studio”, zegt Naber. “Maar een klein merk heeft aan een smartphone om te filmen en eentje om met kijkers te interacteren al genoeg om mee te doen.” Kijkshop strijkt in Eindhoven, waar het kantoor houdt, de laatste technologische plooien glad. “Als we starten willen we dat alles vlekkeloos werkt.”
Sceptici die zeggen dat het niks wordt met dat live shoppen zijn er genoeg. “Maar dat is niet de generatie van de toekomst”, aldus Naber. De 20- tot 40-jarigen is de groep waar Kijkshop zich op richt. “Zij zijn al veel meer gewend om zich te laten beïnvloeden door filmpjes op TikTok en andere social media.” Hij voelt zich verder gesterkt door het feit dat grote concerns als PVH (o.a. Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Michael Kors) er ook mee experimenteren. “Gewoon omdat ze weten dat dit de toekomst is. Merken die dit negeren laten een grote potentiële markt liggen. De grote jongens zijn zich daarvan bewust. Je moet erbij zijn.”
Mede-eigenaar Bart Quispel spreekt op 10 november namens Kijkshop tijdens What’s Next in Retail Tech. Daar laat hij onder meer een sneakpreview zien van wat je van het nieuwe platform kunt verwachten. Kijk hier voor meer informatie en tickets.