Kijkshop komt terug. Alweer? Jazeker, zij het in geheel andere vorm: geen winkels, geen webshop, maar een liveshoppingplatform. Mede-initiatiefnemer Koen Naber heeft er alle vertrouwen in. 


Kijkshop, hoe zat het ook alweer? Heel kort: de winkelformule werd in 1973 opgericht en viel op doordat alle producten in glazen vitrines stonden. De keten groeide uit tot op het hoogtepunt honderd filialen, maar vanaf begin deze eeuw gingen steeds meer winkels dicht. Ook na het loslaten van het ooit vernieuwende, maar inmiddels gedateerde vitrineconcept ging het niet veel beter. Begin 2018 werd Kijkshop failliet verklaard, om twee jaar later terug te keren als webwinkel. Weer twee jaar later, in april 2021, volgde opnieuw een faillissement.


Een doorstartkandidaat voor Kijkshop wordt niet gevonden. Maar naar nu blijkt hebben Bart Quispel, Hendrik van de Wal en Maurice van den Berk ongeveer een jaar geleden stilletjes de merkrechten gekocht. Alle drie hebben ze een achtergrond in technologie en consumentenproducten. Zo is het drietal samen eigenaar van robotstofzuigermerk Blaupunkt. Koen Naber wordt er later als vierde partner bij gehaald. Hij werkt in China – het land waar live shopping al langer booming is – waar hij buitenlandse bedrijven...