Dyson, vooral bekend van de snoerloze stofzuigers, heeft zijn eerste Dyson Demo Store in Nederland geopend. Het motto: try before you buy. RetailTrends nam er een kijkje en sprak met managing director Noord-Europa Brian Lavan.
Het duurde even, maar 22 jaar na de opening van de eerste Dyson Demo Store in Parijs heeft nu ook Amsterdam er eentje. Aan het Koningsplein, hartje centrum. Er waren al wel twee Dyson Demo Zones in Mall of the Netherlands in Leidschendam en in Hoog Catharijne in Utrecht.
Ook daar kunnen klanten producten uitproberen en advies krijgen, maar in Amsterdam wordt het volledige portfolio aangeboden. “We kunnen hier een meer premium ervaring bieden. En hopelijk een memorabele ervaring”, zegt managing director Noord-Europa Brian Lavan.
De winkel heeft een oppervlakte van 125 vierkante meter. Bij binnenkomst stuiten klanten op Dysons 'supersonische' haardroger, met daarachter meer haarverzorgingsproducten zoals een stijltang en een straightener. Rechts voorin staan luchtreinigers, verderop is verlichting te vinden. Links, in houders aan de muur, staan de befaamde snoerloze...
Dyson, vooral bekend van de snoerloze stofzuigers, heeft zijn eerste Dyson Demo Store in Nederland geopend. Het motto: try before you buy. RetailTrends nam er een kijkje en sprak met managing director Noord-Europa Brian Lavan.
Het duurde even, maar 22 jaar na de opening van de eerste Dyson Demo Store in Parijs heeft nu ook Amsterdam er eentje. Aan het Koningsplein, hartje centrum. Er waren al wel twee Dyson Demo Zones in Mall of the Netherlands in Leidschendam en in Hoog Catharijne in Utrecht.
Ook daar kunnen klanten producten uitproberen en advies krijgen, maar in Amsterdam wordt het volledige portfolio aangeboden. “We kunnen hier een meer premium ervaring bieden. En hopelijk een memorabele ervaring”, zegt managing director Noord-Europa Brian Lavan.
De winkel heeft een oppervlakte van 125 vierkante meter. Bij binnenkomst stuiten klanten op Dysons 'supersonische' haardroger, met daarachter meer haarverzorgingsproducten zoals een stijltang en een straightener. Rechts voorin staan luchtreinigers, verderop is verlichting te vinden. Links, in houders aan de muur, staan de befaamde snoerloze stofzuigers. Via interactieve displays wordt uitleg gegeven over de technologie.
Beauty Lab
Op de eerste verdieping is het Beauty Lab, waar klanten onder handen worden genomen door stylisten. Zo kunnen ze de haarverzorgingsproducten ervaren. Bevallen ze, dan kunnen ze in de winkel worden aangeschaft.
Op de begane grond kunnen klanten de opbergdoos laten personaliseren, bijvoorbeeld met hun initialen erop. Vanaf januari kunnen ze online een afspraak maken voor het Beauty Lab. "Een behandeling vergelijkbaar met die in een salon." Kosten: 40 euro.
Dyson heeft wereldwijd inmiddels ruim 200 Demo Stores. “Van Oxford Street in Londen, tot Fifth Avenue in New York. Vorig jaar openden we er bijna vijftig.” Wat Lavan betreft komen er meer in Nederland. Al zijn er geen concrete plannen. Bovendien kost het tijd om de juiste plek te vinden, zo leert de ervaring in Amsterdam. “De goede buurt, voldoende traffic... Dat duurde een paar jaar.”
'Koop bij degene die het maakt'
Behalve via deze winkels verkoopt Dyson zijn producten ook via retailers zoals Coolblue en MediaMarkt én via de eigen webshop. Tv-commercials worden afgesloten met de zin 'Koop rechtstreeks van diegene die het maakt'. Heeft Dyson dat laatste dus het liefst?
Daar geeft Lavan geen concreet antwoord op. Hij benadrukt dat het van belang is dat klanten en toekomstige klanten producten kunnen testen en dat ze hoogwaardige demonstraties krijgen van getraind personeel. Dat kan zowel bij partners als bij Dyson zelf, zegt de managing director.
Lavan wil niet kwijt hoe belangrijk d2c voor de omzet is. “Daar zeggen we niets over. Dat is commercieel gevoelige informatie. Maar het is een onderdeel van ons bedrijf dat al een aantal jaren bestaat en we gaan daarmee door. En deze nieuwe Demo Store is daar een mooi voorbeeld van.” Maar Dyson zal ook via retailers blijven verkopen? “Ja.”
Nederland belangrijke markt
Dyson is ruim twintig jaar actief in Nederland. Het is een belangrijke markt voor het merk. “Dat zie je ook aan de keuze om het EMEA-hoofdkantoor in Amsterdam te vestigen.” In het gebouw The Admiral vlak bij het Centraal Station werken sinds juli ruim 200 mensen, van zo'n 50 nationaliteiten. “Het gaat hier goed met de business en ik ben zeer optimistisch over de rol die Nederland kan spelen voor de nabije toekomst.”
In deze tijd van hoge inflatie en een laag consumentenvertrouwen ziet Lavan dat mensen uitgebreider onderzoek doen voordat ze tot een aankoop overgaan. Hij ziet daar kansen voor Dyson. “Mensen kopen minder vaak, maar kiezen wel meer kwaliteit. Onze producten gaan lang mee. We zijn er vrij zeker van dat mensen de waarde daarvan inzien en bereid zijn om Dyson-producten te blijven kopen.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;