Onze columnist Hans Verstraaten lijkt een neus te hebben voor opmerkelijke zaken binnen de retail. Hij is de beroerdste niet en deelt ze graag met ons. Elke woensdag om precies te zijn.
Zeeman, ja, Zeeman! Wat is dat merk al jaren geweldig bezig, hè, nu weer met dat goedkope luchtje (4,99 euro) dat – andermaal geweldig – Lucht heet en in twee versies verkrijgbaar is: flesje Lucht 1 en flesje Lucht 2. Het is een lekker-puh-tong-uitsteken richting Chanel en Prada en al die andere peperdure parfummerken met hun belachelijk pretentieuze campagnes. Het was online en in de winkels binnen een uurtje uitverkocht en op Marktplaats stegen de prijzen tot boven de honderd euro. En iedereen heeft het erover!
Herinnert u zich die trouwjurk nog? Voor de mooiste dag van je leven betaal je daar doorgaans duizenden euro’s voor. Die van Zeeman kostte 29,99 euro! Er waren 1500 van die trouwjurken en die waren nog dezelfde dag verkocht. Behalve een publiciteitsstunt was het tevens een lekker-puh-tong-uitsteken naar die halve oplichters van de trouwindustrie. En iedereen had het er over!
En dan die hippe Hybrid...
Onze columnist Hans Verstraaten lijkt een neus te hebben voor opmerkelijke zaken binnen de retail. Hij is de beroerdste niet en deelt ze graag met ons. Elke woensdag om precies te zijn.
Zeeman, ja, Zeeman! Wat is dat merk al jaren geweldig bezig, hè, nu weer met dat goedkope luchtje (4,99 euro) dat – andermaal geweldig – Lucht heet en in twee versies verkrijgbaar is: flesje Lucht 1 en flesje Lucht 2. Het is een lekker-puh-tong-uitsteken richting Chanel en Prada en al die andere peperdure parfummerken met hun belachelijk pretentieuze campagnes. Het was online en in de winkels binnen een uurtje uitverkocht en op Marktplaats stegen de prijzen tot boven de honderd euro. En iedereen heeft het erover!
Herinnert u zich die trouwjurk nog? Voor de mooiste dag van je leven betaal je daar doorgaans duizenden euro’s voor. Die van Zeeman kostte 29,99 euro! Er waren 1500 van die trouwjurken en die waren nog dezelfde dag verkocht. Behalve een publiciteitsstunt was het tevens een lekker-puh-tong-uitsteken naar die halve oplichters van de trouwindustrie. En iedereen had het er over!
En dan die hippe Hybrid Sneaker! Vijfhonderd stuks waren ervan gemaakt à 500 euro en die waren binnen een dag weg. De stunt ging gepaard met een vrolijke online campagne, een lekker-puh-tong-uitsteken naar Nike en Adidas met hun gigantische marketingbudgetten. En iedereen had het erover!
Al deze geweldige campagnes zijn tot stand gekomen onder leiding van Caroline van Turennout, chef marketing van Zeeman. En die campagnes blijken ook nog spotgoedkoop te zijn. Is er een Hall of Fame voor marketeers in dit land? Zo ja, heeft mevrouw Van Turennout al een standbeeld in die hal? Zo niet, waarom in godsnaam niet? Ze is in een woord: geniaal.
Aan de andere kant: ik bezocht vanochtend in Tiel een filiaal van Zeeman. Jezuschristusallemachtig, wat een treurigheid, wat een droefenis...